Post Reply

Felaktig trafikstockning

Post by Wolfeye
Jag har ett problem där systemet varnar för långsam trafik på vissa segment. Ett exempel är en bit på E4 som jag pendlar på dagligen. Där rapporteras automatiskt en långsam hastighet på 25 km/h trots att jag kör över 80 km/h. Detta är alltså inte något som sker jämt utan ibland rapporteras inget men ibland händer det. Trafikstockningen finns inte när jag anländer till segmentet men visas medan jag befinner mig på det eller just lämnat det. Jag anar att problemet dock inte ursprungligen ligger hos Waze utan uppstår pga dålig mobiltäckning, men kan kanske förbättras genom att ändra i informationen som skickas från klienten till systemet. Hastigheten för en sträcka beräknas ju på tiden det tar att köra den.
Om klienten skickar tiden den anlände till ett segment men sedan tappar kontakten eller sändningen försenas vid lämnandet av segmentet blir det ju en onormalt lång tid registrerad för segmentet och den låga hastigheten registreras som trafikstockning och visas på klienten. Nu borde det ju inte vara så simpelt informationsutbyte mellan klient och system men jag befarar att det är här det brister.

Finns det någon som är mer insatt i vad/hur informationen skickas mellan klient och system?
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

POSTER_ID:2615609

1

Send a message

Post by snubbel
Testa lägga in fler knutpunkter (de blå prickarna) längs sträckan. Du måste passera ett visst antal knutpunkter innan Waze bestämmer sig för att redovisa snitthastigheten. Prova (å håll tummarna att ingen tar bort dom)!
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by snubbel
Wolfeye wrote:Jag är rätt övertygad om att det har med dålig kommunikation mellan klient och system. Både pga dålig mobiltäckning och vad/hur informationen skickas.
Jag tror vi kan utesluta mobiltäckningen. Om inte Waze kan skicka iväg nån data så väntar den å provar igen när täckning finns. Den skickar iväg samma information oavsett hur långt/fort du åker. Att det tar längre tid mellan sändningarna spelar ingen roll. Det är samma data.
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by SverkerN
En lämplig längd på vägsegmenten längs landsväg är kring 3 km. Innan du sätter igång och hackar upp vägen med junctions. Hur ser din arkiverade rutt ut? Följer den vägen eller ligger den på sidan om?

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Wolfeye
Finns det någon lämplig gräns för hur långt ett segment kan vara?
Jag förstår om detta kan vara orsak till problemet men det handlar dock inte om så extremt långa sträckor. Jag tror nog isf andra skulle ha uppmärksammat problemet när man rensat segment på onödiga junctions. Dessutom är det normalt bara problem i ena riktningen av segmenten. En sträcka på E4an visas som långsam när jag kör norrut men inte söderut. Vägen är inte delad utan det är samma segment. Likadant är det med länsvägen västerut men inte österut. Och som sagt blir det inte alltid rapporterat som trafikstockning utan ibland går det bra.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Jag har absolut ingen lust att "hacka upp" nån väg. Tror inte längden på segmenten egentligen är problemet.

Sverker du nämnde att E4an inte ligger rätt. Ska kolla på det idag!

Jag gjorde om den från delad till enkel för länge sen och har för mig att jag dessutom tagit bort och lagt in den helt på nytt för att ta bort gammal information.

Ibland kan jag se att det registreras låg hastighet i båda riktningarna (pilar åt båda håll) när jag kör på segmentet. Detta trots att det inte finns nån annan Wazare i närheten som kan tänkas köra åt andra hållet.

Jag är rätt övertygad om att det har med dålig kommunikation mellan klient och system. Både pga dålig mobiltäckning och vad/hur informationen skickas.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message