Ny editor!

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: Ny editor!

Postby SverkerN » Tue Nov 06, 2012 8:52 am

henrik2lax4 wrote:Jag tycker den nya editorn går åt rätt riktning. Men är det fler än jag som tycker att den har blivit långsammare att uppdatera/hämta data från servern?

Om den är långsammare eller inte tar nog lite tid att utreda. Jag satt ett par tre timmar i går kväll och upplevde att det var lite segt, men inte jättesegt. Nu (kl 9:20) så upplever jag att den är snabbare än i går kväll.

Den gamla versionen kunde periodvis vara riktigt seg. Om alla lager aktiveras och du kör fullskärmsläge på en skärm med hög upplösning tar det givetvis längre tid att ladda allt. Jag avaktiverar därför de lager som jag inte använder beroende på vad jag håller på med. Ex lagren Landmarks och Cities har jag bara aktivt om jag behöver se den informationen.

kl 9:47 Glömde tydligen trycka på submit tidigare. Nu får jag "pink tiles" i VME.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 185 times

Postby ZigZag6 » Tue Nov 06, 2012 10:05 am

Har ett problem med nya editorn som kanske bara är fel handhavande.
Om någon har lagt in två vägar som korsar varandra på fel sätt så att en vägkorsning saknas kunde man i den tidigare editorn välja båda vägarna med Ctrl nedtryckt och då skapa en korsning mellan vägarna.
När jag skulle fixa några sådana korsningar idag funkade det inte längre.
Någon som vet vad jag gör för fel, eller saknas denna funktion nu?
// Jerry
Som ständigt försöker hitta rätt men har fullständig koll på energiförbrukning i huset: http://zigzag.endofinternet.net
Navigerar med: Sony Xperia S (LT26i Android 4.0.4)
ZigZag6

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby SverkerN » Tue Nov 06, 2012 12:41 pm

XevoJerry wrote:Har ett problem med nya editorn som kanske bara är fel handhavande.
Om någon har lagt in två vägar som korsar varandra på fel sätt så att en vägkorsning saknas kunde man i den tidigare editorn välja båda vägarna med Ctrl nedtryckt och då skapa en korsning mellan vägarna.
När jag skulle fixa några sådana korsningar idag funkade det inte längre.
Någon som vet vad jag gör för fel, eller saknas denna funktion nu?
// Jerry

Det fungerar fortfarande för mig. Kontrollera att båda vägsegmenten har "level = 0".

Rent generellt ska alla segment ha Level = 0 förutom vid planskilda korsningar, överfarter etc. Level har ingenting med att göra om vägen är på en kulle eller ej. Ett undantagt är i de fall järnväg finns inlagd. Då ska den ha level = -5.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby henrik2lax4 » Tue Nov 06, 2012 3:07 pm

sverkernordlund wrote:
henrik2lax4 wrote:Jag tycker den nya editorn går åt rätt riktning. Men är det fler än jag som tycker att den har blivit långsammare att uppdatera/hämta data från servern?

Om den är långsammare eller inte tar nog lite tid att utreda. Jag satt ett par tre timmar i går kväll och upplevde att det var lite segt, men inte jättesegt. Nu (kl 9:20) så upplever jag att den är snabbare än i går kväll.

Den gamla versionen kunde periodvis vara riktigt seg. Om alla lager aktiveras och du kör fullskärmsläge på en skärm med hög upplösning tar det givetvis längre tid att ladda allt. Jag avaktiverar därför de lager som jag inte använder beroende på vad jag håller på med. Ex lagren Landmarks och Cities har jag bara aktivt om jag behöver se den informationen.

kl 9:47 Glömde tydligen trycka på submit tidigare. Nu får jag "pink tiles" i VME.

/Sverker

Vid lunchtid idag gick det snabbare, men när jag testade vid 16-tiden igen så är editorn långsam att ladda igen. Jag har endast "Roads" och "Landmarks" aktiverade.

Det beror kanske på en tillfällig ökning av belastning.

Om inte annat så får man en paus för en kopp kaffe. :D
Image
Area Manager: Malmö, Svedala, Bara
Wiki Resources: Swedish Editing Guidlines | Map Editing | Best Practices | Waze FAQ
henrik2lax4

Postby macjonte » Thu Nov 08, 2012 9:09 pm

sverkernordlund wrote:Rent generellt ska alla segment ha Level = 0 förutom vid planskilda korsningar, överfarter etc. Level har ingenting med att göra om vägen är på en kulle eller ej. Ett undantagt är i de fall järnväg finns inlagd. Då ska den ha level = -5.

Av ren nyfikenhet, varför ska järnväg ha -5? Är det inte bra att göra en korsning med en järnväg om det är en plankorsning? Waze lär ju knappast routa någon längs en järnväg ändå.
macjonte

Postby macjonte » Thu Nov 08, 2012 9:10 pm

Är det bara jag som inte kan välja land i den nya editorn i Safari på Mac? händer inget när jag trycker där. Skriver jag in stad och namn på vägen så sparas det inte heller.
macjonte

Postby lindq » Fri Nov 09, 2012 7:22 am

macjonte wrote:Av ren nyfikenhet, varför ska järnväg ha -5? Är det inte bra att göra en korsning med en järnväg om det är en plankorsning? Waze lär ju knappast routa någon längs en järnväg ändå.

Exakt vad Waze routar via är tydligen inte så självklart. Det har rapporterats att den routat via t.ex. gångbanor här, så jag skulle tro att den kan routa via allt, men att järnvägar har väldigt högt "straff" för routning. Därför är det bäst att inte korsa bilvägar och andra "väg"-typer.
Samma logik gäller då även gång- och cykelvägar och andra icke-körbara vägar.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby SverkerN » Fri Nov 09, 2012 7:58 am

lindq wrote:
macjonte wrote:Av ren nyfikenhet, varför ska järnväg ha -5? Är det inte bra att göra en korsning med en järnväg om det är en plankorsning? Waze lär ju knappast routa någon längs en järnväg ändå.

Exakt vad Waze routar via är tydligen inte så självklart. Det har rapporterats att den routat via t.ex. gångbanor här, så jag skulle tro att den kan routa via allt, men att järnvägar har väldigt högt "straff" för routning. Därför är det bäst att inte korsa bilvägar och andra "väg"-typer.
Samma logik gäller då även gång- och cykelvägar och andra icke-körbara vägar.

Jag har blivit routad via Pedestrian Boardwalk i Akalla, Stockholm. :-(

När det gäller järnvägar så är det tyvärr så att många sitter med Waze i gång på tåget. Det skapar trafikinformation och för att undvika waze automatiskt generade kartproblem så är rekomendationen att sätta den järnväg som är inlagd till Level = -5. Jag har dock inte läst om någon som blivit routad längs järnväg.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby SverkerN » Fri Nov 09, 2012 8:12 am

En ändring i nya versionen av WME är att vid oförsiktig geometri editering av en återvändsgatan kan den avslutande korsningspunkten (junction / blå prick) försvinna.

Korrekt sätt: Om slutet på vägen (junction) ska flyttas så klicka på korsningspunkten (blå pricken) och flytta sedan. Då går det bra.

Fel sätt: Om man först markerar segmentet så att A och B syns och sedan drar man iväg ex A så finns inte korsningspunkten kvar efter man sparat. Korsningspunkten följer helt enkelt inte med.

Avslutande korsningspunkten påverkas inte av att geometrinoderna (numera små ljusblå cirklar fyllda med vitt längs vägsegmentet) flyttas.

Bakgrund. Alla återvändsgator måste avslutas med en korsningspunkt. Annars får den som inleder rutten på en återvändsgata utan avslutande korsningspunkt instruktionen "Proceed to highlighted route" tills man kommer in på nästa vägsegment. Det är väl en sak om det är en sträcka på några meter, men om det är en längre väg på ett antal hundra meter så är det inte bra.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Re: Re: Ny editor!

Postby sweus » Fri Nov 09, 2012 10:33 am

macjonte wrote:Är det bara jag som inte kan välja land i den nya editorn i Safari på Mac? händer inget när jag trycker där. Skriver jag in stad och namn på vägen så sparas det inte heller.

Jag har fått samma sak. Ja kommer runt det genom att spara och sen läsa om sidan genom att klicka på permalink.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
/Urban
- Göteborg, AM för Säffle och Ystad
ImageImageImageImageImage
sweus
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 18 times
Been thanked: 7 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]