Ny editor!

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: Ny editor!

Postby Dennis_Halmstad » Fri Nov 09, 2012 1:03 pm

Nu när Alternativa namn fungerar igen, hur gör vi med vägnamn och nummer?

Behålla vägnummer som primärt namn och namn och ev lokala smeknamn som alternativa?
Samsung Gt-i9300 "Galaxy S3" Stock 4.1.2, Latest Waze beta.
ImageImage
Dennis_Halmstad

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Postby crazed_out » Fri Nov 09, 2012 2:58 pm

Det är så jag har gjort på den enda väg jag har uppdaterat som har just det, sedan nya editorn kom ut. Jag har några till på gång, men har inte satt mig med det ännu. Nu är det ju helg så då kanske det blir en del ändringar gjorda.

/Anders
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Postby ZigZag6 » Fri Nov 09, 2012 5:42 pm

Våra länsvägars nummer finns ju inte med på några vägskyltar. Personligen tycker jag det är bra att man ser "namnet" även i navigationsappen då det ofta stämmer rätt väl med vad som är skyltat i korsningar o.dyl.
Dessutom uttalas det ju om man kryssar för det valet i appen.
Har till och med funderat på att ställa fråga i forumet om det inte skulle vara bra att döpa ett segment i början på t.ex. en numrerad länsväg med ett namn som stämmer överens med vad som står på våra blåa skyltar i korsningarna.
Jag hade uppskattat att se det om jag kör någonstans där jag inte är "hemtam".
Står det samma i navigatorn som på skylten där jag ska svänga blir det ju ingen tvekan.
Vilka nackdelar skapar det att göra på det viset?

Dessutom kan jag nu meddela att mitt tidigare problem att skapa korsning stämde med Sverkers svar.
Jag glömde totalt bort att kolla level när jag testade nya editorn för första gången....

// Jerry
Som ständigt försöker hitta rätt men har fullständig koll på energiförbrukning i huset: http://zigzag.endofinternet.net
Navigerar med: Sony Xperia S (LT26i Android 4.0.4)
ZigZag6

Been thanked: 0 time

Ny editor!

Postby onemanracing » Fri Nov 09, 2012 9:39 pm

Vad menar du Jerry? Skall vi kalla vägen efter destinationen? Det blir ju helt galet, det blir ganska många vägar som heter "Stockholm" i hela sverige då...

Bättredå att använda samma system vi gjort hittils som faktiskt funkar.
Är det nån som vet om det går att söka på det alternativa namnet?
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby magfro » Sat Nov 10, 2012 8:01 am

Jag tror att Jerry mer menar att som i denna rondell namnsätta de utgående segmenten från rondellen med "112 mot Höganäs, Jonstorp" (till vänster), "107 mot Ängelholm" (rakt fram) och "112 mot Åstorp" (höger):

http://goo.gl/maps/yohu6

Jag tycker idén är god och används redan för ramper. Dock osäker på om inte informationen blir väldigt kladdig i kartan med all denna information...?
ImageImage
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)
iPhone 6s, iOS 9
magfro
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Postby ZigZag6 » Sat Nov 10, 2012 10:11 am

Gjorde ett litet exempel:

Kör man från Halmstad mot Jönköping och ska svänga av på väg N637 finns det ju inget som visar att det är rätt väg.
På skyltarna står det Sennan och Åled se länk: http://goo.gl/maps/sRJfK
Gjorde ett litet exempel på vad jag menar :
https://world.waze.com/editor/?lon=12.9 ... TTTTTTTTFT

Räcker ju med en sträcka på kanske 20m som ett segment i början på vägen som man döper annorlunda skulle jag tro.

Jag låter min förändring ligga kvar tills nästa uppdatering så att man kan se hur det funkar i appen om inget har några goda invändningar mot det.

// Jerry
Som ständigt försöker hitta rätt men har fullständig koll på energiförbrukning i huset: http://zigzag.endofinternet.net
ZigZag6

Postby SverkerN » Sat Nov 10, 2012 1:32 pm

onemanracing wrote:Vad menar du Jerry? Skall vi kalla vägen efter destinationen? Det blir ju helt galet, det blir ganska många vägar som heter "Stockholm" i hela sverige då...

Bättredå att använda samma system vi gjort hittils som faktiskt funkar.
Är det nån som vet om det går att söka på det alternativa namnet?

Jag är också tveksam till att lägga in ett kort segment med destinationsnamnet.

När det gäller sökning på alternativa namn har jag inte hittat ett entydigt svar. Det verkar som det inte går att söka på dessa namn just nu. Något vi får se när kartan uppdaterats.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 184 times

Postby ZigZag6 » Sat Nov 10, 2012 1:44 pm

Missförstå mig inte.
Jag är inte ute efter att alla vägar ska heta destinationsnamnet.
Referensen till namngivning av ramper stämmer bäst.
Det jag menar är alltså t.ex. våra mindre länsvägar utanför tätort där vi ska ange länsbokstav och vägnummer. De har inga skyltar med vägnummer eller vägnamn, det enda som syns tydligt är skyltarna med destination. Deras vägnummer finns inte med på analoga kartor heller varför de är svåra att identifiera.
Inom tätort har dessa vägar oftast ett riktigt namn och där funkar det bra med vägnamn och vägnummer inom parentes.
Wikin: http://www.waze.com/wiki/index.php/Swed ... v.C3.A4gar
Det är "andra änden" av dessa vägar jag framför allt menar där de ansluter till t.ex. en större riksväg.
Vill inte ställa till något, bara försöka underlätta när man är ute på vägen.
:)
Jerry
ZigZag6

Postby crazed_out » Sat Nov 10, 2012 4:32 pm

Jag har också funderat i linje med Jerrys tankar. Det skulle vara himla bra om man kunde få en liten hint om vad det kan stå på skylten där man ska svänga. Speciellt om man är i trakter där man inte hittar lika bra som man gör på väg till/från jobbet. En del av oss använder ju Waze även på semestern...

Hur gör de stora bjässarna på området? Någon som vet hur det fungerar hos TeleAtlas och NavTeq? De har ju skyltar i varenda korsning längs landsvägarna...

Jag vet att vi inte kan komma upp i deras kvalitet på data och att det inte heller är syftet med Waze, men ska vi få fler användare i vårt karga och avlånga land behöver vi klara av sådant också.

/Anders
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Sv: Ny editor!

Postby Vidur99 » Sat Nov 10, 2012 5:38 pm

Ingen skillnad med den namngivning av små landsvägar mot hur är tätort. Allt som ofta så kan man inte se gatunamn på den gata man skall svänga in på. Visst finns det ofta en liten skylt på huset men om det är lite trafik så hinner man knappt med läsa dessa. Det är här waze kommer in och hjälper till.

Sent from my Sony ray running ICS 4.0.4
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]