Ny editor!

Image

Moderators: Unholy, pnylin, SverkerN, avozetta

Re: Ny editor!

Postby ZigZag6 » Sat Nov 10, 2012 6:04 pm

Stadskörning sker oftast i lägre hastighet med möjlighet att se geometri på vägar och även skyltar med namn (dessa vägar har ju i alla fall namn).
Landsvägskörning sker i högre hastighet där man kan ha god hjälp av de stora blå skyltar som pryder vägkanten.
Det är liksom en del av min grundtanke.
De stora blå skyltarna står ju där av en anledning....
:)
Jerry
Som ständigt försöker hitta rätt men har fullständig koll på energiförbrukning i huset: http://zigzag.endofinternet.net
Navigerar med: Sony Xperia S (LT26i Android 4.0.4)
ZigZag6

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby Vidur99 » Sat Nov 10, 2012 8:07 pm

Å andra sidan, kör du på landet så kommer inte vägarna speciellt tät. Så du lär inte missa en sväng ändå. Om man inte lyckas svänga in på en mindre länsväg om waze har den med den så lär man behöva stanna och dricka lite kaffe så man vaknar till lite.
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby ZigZag6 » Sat Nov 10, 2012 8:50 pm

Ja, vad ska man säga...
Jag tycker att kaffe är rätt långt från konstruktiv kritik på ett förslag gällande navigation.
I rest my case så att säga, tills något annat dyker upp.
:)
Jerry
Som ständigt försöker hitta rätt men har fullständig koll på energiförbrukning i huset: http://zigzag.endofinternet.net
Navigerar med: Sony Xperia S (LT26i Android 4.0.4)
ZigZag6

Postby Dennis_Halmstad » Sun Nov 11, 2012 9:25 am

XevoJerry wrote:Gjorde ett litet exempel:

Kör man från Halmstad mot Jönköping och ska svänga av på väg N637 finns det ju inget som visar att det är rätt väg.
På skyltarna står det Sennan och Åled se länk: http://goo.gl/maps/sRJfK
Gjorde ett litet exempel på vad jag menar :
https://world.waze.com/editor/?lon=12.9 ... TTTTTTTTFT

Räcker ju med en sträcka på kanske 20m som ett segment i början på vägen som man döper annorlunda skulle jag tro.

Jag låter min förändring ligga kvar tills nästa uppdatering så att man kan se hur det funkar i appen om inget har några goda invändningar mot det.

// Jerry

Personligen tycker jag det är helt fel. Kartan skall inte ersätta att man tittar ut genom fönstret. Litar man inte på att programmet ger en rätt instruktioner så be någon hålla i en vanlig karta. Den dagen det finns en funktion för att lägga in skyltar så tycker jag att det är bra, men att döpa vägen kommer bara bli märkligt.

Skall man till ett litet samhälle då är man oftast relativt nära målet när man ser skyltarna. Då brukar det inte finnas mängder med möjliga avtagsvägar. Skall man mot en större ort så kommer skyltarna vara tydliga betydligt längre ifrån.

Sen tror jag att det är negativt att ha för mycket information i kartan. För de som inte hittar kommer det inte hjälpa att de behöver lägga mer koncentration på navigatorn.

Dessutom skapar de små segmenten ytterliggare problem, då det är ett "död" område runt varje junction för att man skall kunna stå stilla vid korsningen utan att det ger en sänkt hastighet på vägen så skapar man här ett dödområde som är 3x så stort (1 vid rv26 + 2 mellan segmenten). gör man detta på två sidor om vägen ( fyrvägskorsning) så är dödområdet 6x så stort. (förutsatt att segmentet man döpt inte är för stort)
Samsung Gt-i9300 "Galaxy S3" Stock 4.1.2, Latest Waze beta.
ImageImage
Dennis_Halmstad

Been thanked: 2 times

Postby SverkerN » Mon Nov 12, 2012 7:08 am

Dennis_Halmstad wrote:
XevoJerry wrote:Gjorde ett litet exempel:

Kör man från Halmstad mot Jönköping och ska svänga av på väg N637 finns det ju inget som visar att det är rätt väg.
På skyltarna står det Sennan och Åled se länk: http://goo.gl/maps/sRJfK
Gjorde ett litet exempel på vad jag menar :
https://world.waze.com/editor/?lon=12.9 ... TTTTTTTTFT

Räcker ju med en sträcka på kanske 20m som ett segment i början på vägen som man döper annorlunda skulle jag tro.

Jag låter min förändring ligga kvar tills nästa uppdatering så att man kan se hur det funkar i appen om inget har några goda invändningar mot det.

// Jerry

Personligen tycker jag det är helt fel. Kartan skall inte ersätta att man tittar ut genom fönstret. Litar man inte på att programmet ger en rätt instruktioner så be någon hålla i en vanlig karta. Den dagen det finns en funktion för att lägga in skyltar så tycker jag att det är bra, men att döpa vägen kommer bara bli märkligt.

Skall man till ett litet samhälle då är man oftast relativt nära målet när man ser skyltarna. Då brukar det inte finnas mängder med möjliga avtagsvägar. Skall man mot en större ort så kommer skyltarna vara tydliga betydligt längre ifrån.

Sen tror jag att det är negativt att ha för mycket information i kartan. För de som inte hittar kommer det inte hjälpa att de behöver lägga mer koncentration på navigatorn.

Dessutom skapar de små segmenten ytterliggare problem, då det är ett "död" område runt varje junction för att man skall kunna stå stilla vid korsningen utan att det ger en sänkt hastighet på vägen så skapar man här ett dödområde som är 3x så stort (1 vid rv26 + 2 mellan segmenten). gör man detta på två sidor om vägen ( fyrvägskorsning) så är dödområdet 6x så stort. (förutsatt att segmentet man döpt inte är för stort)

+1. Bra argument av Dennis_Halmstad. Vi ska inte lägga in "skyltnamnet" som inledning på vägen. Vissa krav måste kunna ställas på användaren av Waze. Får man instruktion om att svänga om xx meter ute på landsbygden brukar det inte finnas så många alternativ.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 188 times

Postby onemanracing » Mon Nov 12, 2012 7:38 am

Men just Ramper är undantagna adressökningen och därför kan man namnge dom med t ex "E6 Göteborg" utan att man ser hundra träffar på "Göreborg" över hela landet om man försöker navigera till Göteborg. Gör man samma sak på en vanlig väg så kommer man få massa orelevanta träffar om man söker på ortsnamn.

Bort med "kladdet" ur kartorna får min röst alla dar i veckan.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby lindq » Mon Nov 12, 2012 8:07 am

onemanracing wrote:Men just Ramper är undantagna adressökningen och därför kan man namnge dom med t ex "E6 Göteborg" utan att man ser hundra träffar på "Göreborg" över hela landet om man försöker navigera till Göteborg. Gör man samma sak på en vanlig väg så kommer man få massa orelevanta träffar om man söker på ortsnamn.

Bort med "kladdet" ur kartorna får min röst alla dar i veckan.

Så, är (åtminstonde din) slutsats:
* Använd gärna skyltinformaitonen på ramper
* Använd inte skyltinformation på något annat (varken läsnvägar på namnet eller svängfiler i stan)?

Det låter vettigt och möjligt att underhålla.

(Själv är jag lite kluven på den sista punkten. Det är smidigt med skyltinformaiton när man kör t.ex. i rondeller. Men att hålla kantan enkel (att se och underhålla) är ett viktigare mål än att få med all tänkbar nyttig informaiton.)
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Ny editor!

Postby onemanracing » Tue Nov 13, 2012 2:57 pm

Jag är emot svängfiler i stan överhuvudtaget så nej, dom skall inte ha "skyltnamn", helst skall dom bort.
För övrigt tolkade du mig rätt.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby sweus » Tue Nov 13, 2012 8:04 pm

Är det någon mer än jag som upplever mer problem med den nya editorn än den gamla?

Jag märker att jag får ladda om sidan mycket oftare nu.

Det strular ibland så mycket att ja tröttnar på det och gör något annat istället.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
/Urban
- Göteborg, AM för Säffle och Ystad
ImageImageImageImageImage
sweus
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 21 times
Been thanked: 7 times

Postby pnylin » Tue Nov 13, 2012 9:36 pm

Har märkt samma sak.
Efter några redigeringar får jag inte upp någon info om den markerade vägen. Jag måste du ladda om editorn i webbläsaren för att kunna fortsätta.
Irriterande.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 172 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]