Landmarks - Best practice i Sverige

[ img ]

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Är "Hela tomten" (byggnad + P-plats) grundregel?

Postby SverkerN » Mon Sep 01, 2014 5:44 pm

netiamoose wrote:Frågan är väl egentligen: Ska ett landmärke alltid vara "marken det tar, inkl Pplats" ?

Att ta med parkeringsplatsen gäller främst köpcentran. När det gäller bensinmackar så tas i regel hela området med. Annars blir de i många fall för små. Det är alltså ingen generell regel.

I de fall landmärket över huvudtaget ska läggas in så är det enkla geometriska former som gäller. Waze förenklar formen så det mesta ser ut som grå rutor i mobilklienten. Då är det bättre att rita så enkelt som möjligt redan från början. Minimiarean 1600 kvm gäller fortfarande. Det är alltså inte lönt att lägga in mindre landmärken. Tanken är också att det ska vara ett landmärke. Att lägga in korvkiosker, små butiker mm behövs inte då dessa oftast återfinns med google sökningen i mobilklienten.

Vår svenska översättning av Landmarks wikisidan har inte uppdaterats helt och hållet utifrån de förändringar som waze gjorde under slutet av våren. Ledorden är nu som förr. Less i more. Desto färre saker som läggs in desto mindre att underhålla.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 64 times
Been thanked: 189 times

Postby Wolfeye » Sun Jan 06, 2013 5:46 pm

Enklare? De har ju i stort sett bara tagit samma lista som du, från WME, och lagt till nån kommentar där det behövs eller skrivit att det inte ska användas.
Sen har de iof också lagt till broar och tunnlar längst ner men de kan vi ju bortse ifrån, eller göra nåt liknande.
Wolfeye

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby Wolfeye » Sun Jan 06, 2013 5:39 pm

Wolfeye

Postby Wolfeye » Sun Jan 06, 2013 5:00 pm

Fast det är ju samma sak som att inte lägga in tex banker... ;-)
Jag är övertygad att "såna", som du syftar på, hittar dessa platser med eller utan Waze.

Det man ska fråga sig är: behöver vi lägga in det? Tillför det användbarheten?

Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag ska tycka...
Förskolor kan det finnas väldigt många av, flera små i samma områd, inte bara i anslutning till skolor mm.
Sen är det detta med skillnaden mellan POI och Landmark. Vi frestas nog alldeles för ofta att lägga in det som egentligen är POI som ett Landmark för att det "ser fint ut" och ger en "tydligare bild". Men ett Landmark, vilket nämnts tidigare, är något att navigera mot/efter inte TILL.
Om vi slutar (och tar bort) de Landmarks som egentligen är POI kommer vi, när vi söker, få resultaten från Google, Bing och 4Square med exakt adress. Tidigare var Landmarks inte ens sökbara i Waze men prioriteras nu före de andra resultaten, som trots allt också finns där om man byter "leverantör".
Det som samtidigt då, när man tar bort såna Landmarks, är att uppdatera husnummer så att man kan navigera till adressen.
Wolfeye

Postby pnylin » Fri Nov 09, 2012 4:59 pm

Jag har en fundering över det där med landmarks.

Vilka landmarks ska vi lägga in och vilka ska inte läggas in. Best practice kan ju vara olika i olika länder. De flesta som använder Waze i Sverige är ju svenskar. Det är ju lite för dyrt att ha en GPS igång i mobilen i ett annat land än där man har sitt abonnnemang. I Sverige anser vi kanske att campingplatser är viktiga medan i USA anser de att McDonalds drive-in är viktigare. Använder vi de landmarks som är inlagda för att navigera till eller som referens när vi ska se vad vi ska? T.ex. att vi ser i Waze att det är höger efter vattentornet.

Som jag ser det kan vi lägga in sånt som har med bilresan att göra t.ex.
  • Bensinmackar
  • Hotell
  • Vägrestauranger såsom Rasta, McDonalds, MAX, Burger King

Vi kan även lägga till annan service t.ex.
  • Kyrkor
  • Idrottsplatser/Idrottshallar
  • Vårdcentraler och Sjukhus
  • Skolor

När det gäller butiker anser jag att vi bara ska lägga in de stora t.ex.
  • IKEA
  • ICA Maxi
  • Coop Forum
  • Elgiganten och MediaMarkt

Är det en mindre ort kan man ju lägga in den lokala ICA- och/eller Konsum-butiken men i större städer bör inte småbutiker läggas in.

Många mindre butiker, restauranger och företag läggs ner, flyttar eller byter namn och hänger vi inte med och uppdaterar när något ändras blir kartan snabbt inaktuell. Ju mer vi lägger in destå mer är det att redigera och att hålla koll på. Idag finns många små butiker, korvkiosker och massor av företag i varierande storlek inlagda. Flera av dessa kanske redan är inaktuella. Flera av dem är kanske inlagda av någon som tyckte Waze var kul i en månad för ett år sedan och har inte uppdaterat något sedan dess.
När man vill navigera till något företag kan man ju i Waze använda sig av Google, Bing eller Foursquare

Har ni några funderingar kring detta?

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 172 times

Är "Hela tomten" (byggnad + P-plats) grundregel?

Postby netiamoose » Sun Aug 31, 2014 3:22 pm

Hej, ny här. Bra Wiki, bra forum. Tror nog jag ska lära mig det här rätt snart. Ett par landmärkesfrågor:

Har insett att jag redan hunnit göra några banala redigeringsfel, bl a P-plats köpkvarteret Flottiljen i Barkarby, Järfälla (jag antar jag borde ritat hela köpkvarteret, utan särskilt angiven Pplats)? https://www.waze.com/editor/?env=row&lon=17.86276&lat=59.41427&layers=933&zoom=6

Vi har rätt gott om kyrkor och liknande i Järfälla. Promenerar förbi en hel del av dem då och då med hunden, kan då sätta en label i OpenGPStrackern för att jämföra och ev komplettera infon i Wazekartan. Men: ska man rätta konturerna så de är "hela tomten" (inkl Pplats) eller ska man låta byggnadskonturerna vara?

MvH,

Exempel:
https://www.waze.com/editor/?env=row&lon=17.82491&lat=59.41452&layers=933&zoom=6

Frågan är väl egentligen: Ska ett landmärke alltid vara "marken det tar, inkl Pplats" ?
netiamoose

Has thanked: 8 times
Been thanked: 0 time

Previous

Return to Sweden [svenska]