E45

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: E45

Postby onemanracing » Tue Mar 27, 2012 11:27 am

sverkernordlund wrote:Saxat från best editing pracice:
It is not always a good idea to split anything short of a freeway or major highway--which use nothing but ramps to enter/exit--into two one-way roads.

Detta är ju en motorväg, dock inte "Freeway", så då är det väl ok om den är splittad.

A road should be split if:
GPS tracks show a clearly definable gap/blank area between the color-by-azimuth arrows at the 100m zoom level.
It is an Interstate Highway (USA) or other Limited Access Highway using the "Freeway" road type

GPS spåren är också tydligt uppdelade in och ut ur rondellen så den delen bör vara splittad oavsett hur man gör med resten av vägen. Tittar man på GPS-spåren längs vägen så går det på vissa ställen att se ett gap mellan spåren.

tillfartsvägarna är kopplade tillsammans

Det kan nog ställa till det. Sedan är det frågan om alla ändringar som berör beräkningen av utfarter är är live eller inte. Senaste ändringarna är ju gjord idag så de är ju definitivt inte live.

Jag får kolla när jag troligtvis passerar Trollhättan om någon vecka.

/Sverker

"which use nothing but ramps to enter/exit--into two one-way roads."
Rondeller och rödljus överallt utom just vid den nya bron. Så i mina ögon så faller den klart utanför en splittad väg.

Att den skulle vara splittat närmast rondellen såsom de två tvärgående vägarna är bara för att GPS-spåren är separerade är ju inte heller rätt, man skall ju inte rita vägarna så de ser ut exakt som de gör i verkligheten, man skall rita dom så guidningen blir rätt. Jag hade velat dra om hela E45 mellan infarten vid sjuntorpsrondellen och 44:an och ta bort alla "Y" i vägarna vid alla rondeller, tror det skulle rensa bort en massa konstiga problem.

Finns väl egentligen inget argument för att ha en splittad väg genom Thn förutom att man skulle se vilken riktning som är drabbad vid ev. kö och det är ju inte längre ett problem sen Saab stängde...
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby Thiesen » Thu Mar 29, 2012 3:49 pm

onemanracing wrote:Kör lite arkeologi och dammar av den här gamla tråden... :)

Fick lite underliga körinstruktioner igår på E45 söderut i Trollhättan, den sa att jag skulle köra av på första avfarten i rondellen vid Berkullevägen/Holmsvägen istället för andra, grafiken visade en skylt som tydligt visade "sväng höger" i rondellen. Linjen som visade hur jag skulle köra visade dock att jag skulle köra rakt genom rondellen.
Petade ut en Update Request och såg att Thiesen skjutit ner den idag. Vet inte om det utfördes nåt arbete dock?

Så här ser det ut däremot
https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... FFTFTTTTFT

Noterar att tillfartsvägarna är kopplade tillsammans så mjukvaran kanske räknar fel?
Varför är E45 dubbel genom Trollhättan egentligen? Den fyller ju verkligen inte kriteriet med minst 5m mellan vägbanorna eller planfria korsningar.
Jag tror detta (att den är separerad) skapar mer problem än det gör nytta och detta är inte enda stället som det blir massa extrajobb pga separerad väg.

Åsikter?

Jag vet att du har gjort en massa rapporter om den rondellen... och jag vet ta mig tusan inte vad som är fel med den... jag har gått över den hur många gånger som helst och den ser bra ut i editorn... Jag har även kollat anslutningarna med Holmsvägen och jag har pillat som en tok på den men tydligen så räknar Waze fel i den lik förbannat...

E45'an igenom Trollhättan är en separerad 4-filig väg numer...

Btw snyggt jobb du har gjort vid Nohab-området... :-)
Thiesen

Has thanked: 0 time

Postby onemanracing » Mon Apr 02, 2012 6:25 am

Tackar... :)

E45 har förvisso ett mitträcke men det är ju fortfarande rondeller och rödljus och borde därför vara en vanlig väg och inte en separerad enligt Waze definition (se ovan).
Speciellt rondellerna verkar ju ha problem med separerade vägar, i alla fall om man drar dom som i den aktuella rondellen. ;)

Jaja, vi får se med uppdateringarna. Tiden läker alla sår...
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby Thiesen » Mon Apr 02, 2012 8:13 am

onemanracing wrote:Tackar... :)

E45 har förvisso ett mitträcke men det är ju fortfarande rondeller och rödljus och borde därför vara en vanlig väg och inte en separerad enligt Waze definition (se ovan).
Speciellt rondellerna verkar ju ha problem med separerade vägar, i alla fall om man drar dom som i den aktuella rondellen. ;)

Jaja, vi får se med uppdateringarna. Tiden läker alla sår...

Isf borde https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTFTTTTFT den där rondellen också ge skumma köranvisningar... men det har den aldrig gjort... och den är byggd på samma sätt...
Thiesen

Postby crazed_out » Sun Apr 15, 2012 3:13 pm

Hej! Mitt första inlägg i forumet.

Tänkte bara påpeka för dig Thiessen att den rondellen inte är likadan som den längre söderut. Om du tittar noga får infarterna i rondellen bara en pil i den du hänvisar till i det senaste inlägget. I den längre söderut får du två pilar när du tittar på infarten i rondellen. Det måste vara det som gör skillnaden. Jag har lagt flera "Update requests" i gamla editorn, via Live-kartan på flera rondeller i samma stil som ger exakt samma navigeringsfel.

Är ju en nyare användare än er andra förstår jag på åldern på era inlägg i forumet, men jag har pysslat mycket med kartor och geodata tidigare och måste säga att jag är imponerad över hur bra det fungerar trots att det är många som uppdaterar saker. Jag hoppas att jag inte ställt till det för mycket i mina tidiga uppdateringar. Jag har fattat hur det fungerar och hänger ihop nu. Under påsken la jag till ganska många "update requests" via Live-kartan, för det är överraskande många segment som är låsta och fel.

Tack för ordet /crazed_out
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Postby Thiesen » Sun Apr 15, 2012 5:40 pm

crazed_out wrote:Hej! Mitt första inlägg i forumet.

Tänkte bara påpeka för dig Thiessen att den rondellen inte är likadan som den längre söderut. Om du tittar noga får infarterna i rondellen bara en pil i den du hänvisar till i det senaste inlägget. I den längre söderut får du två pilar när du tittar på infarten i rondellen. Det måste vara det som gör skillnaden. Jag har lagt flera "Update requests" i gamla editorn, via Live-kartan på flera rondeller i samma stil som ger exakt samma navigeringsfel.

Är ju en nyare användare än er andra förstår jag på åldern på era inlägg i forumet, men jag har pysslat mycket med kartor och geodata tidigare och måste säga att jag är imponerad över hur bra det fungerar trots att det är många som uppdaterar saker. Jag hoppas att jag inte ställt till det för mycket i mina tidiga uppdateringar. Jag har fattat hur det fungerar och hänger ihop nu. Under påsken la jag till ganska många "update requests" via Live-kartan, för det är överraskande många segment som är låsta och fel.

Tack för ordet /crazed_out

Keep the reports coming... då får vi som bara redigerar nåt att göra... :-)
Thiesen

Postby crazed_out » Wed May 16, 2012 9:04 am

Nu har jag provkört E45 genom Trollhättan både fram och tillbaka och Rondellen!! fungerar som den ska. Hitta de en del andra småproblem som jag har rättat i kartan. Borde komma ut i samband med nästa uppdatering.
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Postby onemanracing » Wed May 16, 2012 8:54 pm

Provade du med guidning? Skumt, funkar inte för mig nu heller.

Tröttnade på E45 genom Lilla Edet och gjorde om den så den matchar den senaste ombyggnationen (även den igår), hoppas det funkar bättre med guidning nu.
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby crazed_out » Thu May 24, 2012 1:05 pm

Japp, jag körde med guidning på. Däremot hittade jag ett litet fel i rondellen söder om Bergkullevägen, dvs norra avtaget mot Sjuntorp och det rättade jag till.
crazed_out

E45

Postby onemanracing » Fri May 25, 2012 8:49 am

Gött att dom byggde om vägen i LE precis efter att jag ändrat...
Ändrat igen nu. :/
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]