E45

Image

Moderators: Unholy, pnylin, SverkerN, avozetta

Re: E45

Postby onemanracing » Mon Jun 04, 2012 1:56 pm

crosspostar ett inlägg jag gjorde i en annan tråd för att få igång diskussionen igen... ;)

http://www.waze.com/wiki/index.php/Best_map_editing_practice

"Overall Goals

Usability

When it comes to the map, the first & foremost goal of editing is to provide the driver with a map that is easy to follow on a small display, and to produce sensible verbal instructions when (and only when) they are needed.

Simplicity

It is not a goal to model the physical roadway lane-by-lane. Doing so often leads to unnecessary complexity--which means a cluttered map, confusing verbal directions, and lots and lots (and lots!) of extra map maintenance.

Retention

As a result of people driving over them, road segments retain certain information (e.g., average speed) that is used in route optimization. When a segment is deleted, that information is discarded. Given a choice between deleting a tangle of segments and creating new ones in their place, vs. untangling them and reusing them, it is often better to 'recycle'. "

"When (Not) to Split a Two-Way Road

It is not always a good idea to split anything short of a freeway or major highway--which use nothing but ramps to enter/exit--into two one-way roads.

A road should not be split when:

-There is a curb or non-drivable median less than 5m wide between lanes of travel (see exceptions above).
-The non-drivable median is interrupted by a cross segment at every intersection.
There is a center turn lane, even a wide one, between directions of travel, does not count because it is drivable.
-Google Maps or other mapping source show it as a split road. "

------------------------------------------------------------------------------------

Detta är ju rätt tydligt om nåt.

Om man skall översätta till talspråk så står det:
Gör det inte onödigt komplicerat om det inte behövs för att det skall funka på rätt sätt i klienten.
Dvs, Splitta inte vägen bara för att det ser ut så i verkligheten eller på kartan.

Att splitta vägar med korsningar (typ motortrafikleder med rödljus) borde vara uttryckligen förbjudet och jag fattar inte varför dom har en rekommendation att splitta vägar som har mellanrumm mellan GPS-spåren på ett visst zoomläge för vissa tenderar att BARA läsa den delen och vägrar läsa de flera andra reglerna som talar emot att splitta.

Jag skulle vilja un-splitta E45 genom Trollhättan, det är ingen motorväg och det tillför inget att den är splittad förutom att det skapar masssa krångel i korsningarna med massa småsegment.
Det är definitivt inte 5m mellan körbanorna och det finna bara en (1) avfart och en (1) påfart som är som en motorväg, resten är vanliga rödljus eller rondeller.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby crazed_out » Sun Jun 10, 2012 8:42 pm

För att inte prata om alla rondeller som skulle få begripliga körinstruktioner. Jag tagit bort infartsdelningarna på några mindre rondeller i Trollhättan och plötsligt så säger Waze åt mig att köra rakt fram i rondellen istället för att ta den X:te avfarten. Jag håller med dig onemanracing, vad säger Thiesen?

/Anders
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Postby Thiesen » Wed Jun 13, 2012 12:23 am

crazed_out wrote:För att inte prata om alla rondeller som skulle få begripliga körinstruktioner. Jag tagit bort infartsdelningarna på några mindre rondeller i Trollhättan och plötsligt så säger Waze åt mig att köra rakt fram i rondellen istället för att ta den X:te avfarten. Jag håller med dig onemanracing, vad säger Thiesen?

/Anders

Well... Det är ju jag som har delat E45'an genom Trollhättan en gång i tiden... och åtminstone jag tänker inte göra det jobbet ogjort... men jag kommer inte bli ledsen ifall nån annan vill jobba lite... så gå frammåt och få det att hända (rak översättning av "go ahead and make it happen")
Thiesen

Has thanked: 0 time

Postby onemanracing » Tue Jun 19, 2012 2:07 pm

Ville egentligen bara meddela att E45 i Tyskland har en helt annan standard än här i Sverige... orättvist. :x ;)
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby onemanracing » Wed Jun 20, 2012 1:35 pm

Drog om E45 söder om Trollhättan för att spegla vad som hände igår.
Blir lite pyssel när det är låsta segment... :roll:
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby onemanracing » Mon Jun 25, 2012 7:01 am

Körde till KArlstad från Göteborg längs 45an i Torsdags och det är fortfarande inte möjligt att få en route längs 45an norrut som inte försöker få en att svänga av på ALLA avfarter mellan Frändefors och Mellerud. Efter norra rondellen i MEllerud så funkar allt igen och åt söder är det inga problem. Har kikat lite på segmenten i MEllerud men det ser bra ut alltid så jag lutar åt att deleta och lägga nytt på vissa ställen för att försäkra mig om att Waze räknar om allt.

Nån i området som kan provköra?
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby lindq » Mon Jun 25, 2012 7:39 am

Jag hittade ett vägsegment som låg "under" den vanliga 45:an, och som sträckte sig från Mellerud i norr till Brålanda i söder. Det var ett enkelriktat segment (körbart söderut) utan några avfarter alls. Det är borttaget nu.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby lindq » Mon Jun 25, 2012 7:51 am

Även från Köpmannebro och söderut till Mellerud var ett segment enkelriktat söderut (fast det verkar vara huvudvägen). Senast editerat 4:e juni av a2de.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby denigatan » Mon Jun 25, 2012 7:56 am

onemanracing wrote:Körde till KArlstad från Göteborg längs 45an i Torsdags och det är fortfarande inte möjligt att få en route längs 45an norrut som inte försöker få en att svänga av på ALLA avfarter mellan Frändefors och Mellerud. Efter norra rondellen i MEllerud så funkar allt igen och åt söder är det inga problem. Har kikat lite på segmenten i MEllerud men det ser bra ut alltid så jag lutar åt att deleta och lägga nytt på vissa ställen för att försäkra mig om att Waze räknar om allt.

Nån i området som kan provköra?

Körde från Trollhättan till Mellerud igår, funkade fint.
denigatan

E45

Postby onemanracing » Mon Jun 25, 2012 12:28 pm

Fast prova att routa till Åmål istället så ser du att Waze i norra rondellen i Mellerud skickar ut dig till Bäckefors på 166:an istället för att fortsätta på 45:an norrut. Det är inte närmaste vägen direkt... ;)
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]