Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Hur göra vid större vägarbeten vägavstängningar ?

Post by HenrikZaar
Hur gör man lättast med ett större vägarbete, där en väg kommer att vara avstängd under 1 månads tid?

När jag var i Holland och körde så kom dessa upp som ikoner på kartan som levde under hela den tiden men jag kan inte hitta nåt sätt att göra det på.

Tänkte att slippa åka och rapportera vägarbetet varje dag...

Och bara göra en ändring med röd pil fungerar ju inte heller då kartan uppdateras lite väl ojämnt.
HenrikZaar
Area Manager
Area Manager
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

POSTER_ID:1927938

1

Send a message
Skånewazers

[img]https:///pcdMH[/img][img]https:///9Lblq[/img]
IphoneX IOS 13.3.1
Waze Beta 4.59.90

Post by crazed_out
Waze har ju gjort tester i samband med Boston Marathon och OS i London där de kunnat markera vägar som avstängda under en viss tid. Så det finns ett sätt att göra det på. Jag ställde frågan på forumet i början av sommaren då vi hade en avstängd motorväg i en riktning under 4 + 4 veckor, före och efter semestern. Då fick jag inget svar alls här, men jag sökte i forumet lite mer generellt och kom fram till att det i vissa länder finns något som kallas "Feed Manager" och att det är den rollen som har rätt hantera detta.

Så, jag vet att det är under utprovning, men jag har inte sett någonstans att det ska släppas till CM, eller AM för andra regioner än de som redan har det för test.

/Anders
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by henrik2lax4
HenrikZaar wrote:Hur gör man lättast med ett större vägarbete, där en väg kommer att vara avstängd under 1 månads tid?

När jag var i Holland och körde så kom dessa upp som ikoner på kartan som levde under hela den tiden men jag kan inte hitta nåt sätt att göra det på.

Tänkte att slippa åka och rapportera vägarbetet varje dag...

Och bara göra en ändring med röd pil fungerar ju inte heller då kartan uppdateras lite väl ojämnt.
Bra initiativ!
Jag skulle också gärna vilja se att det fanns något sätt att markera vägarbeten på, så är blir mer permanenta mellan 1 vecka till och med flera månader.
henrik2lax4
Posts: 5
Send a message

Post by lindq
Det enda sättet att få en semi-permanent markering är att lägga in på kartan. Men eftersom uppdateringarna av den är var tredje vecka (eller ännu mer sällan) just nu funkar det bara för riktigt långsiktiga arbeten.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
snubbel wrote:ps. Waze engelska wiki står att läsa att man ska koppla loss vägarna från varandra om det rör sig om en längre avstängning vilket låter helt vansinne. Det måste finnas ett smidigare sätt ds.
Det verkar vara enda säkra sättet att förhindra att man routas över den sträckan.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by snubbel
Uppsalas hopplösa vägarbeten är kända vida kring...


I bland annat Berlin och London finns ikoner märkta "Construction" (vägarbeten är min tolkning).

Det kan se ut så här:

Code: Select all

Construction
Ram St/Garratt Ln gas works till January 2013 [via dknight212]
By WazeBot
92118 minutes ago
Jag har inte hittat det här i kartredigeraren eller nånstans i Sverige. Nån som sitter inne med mer info?

ps. Waze engelska wiki står att läsa att man ska koppla loss vägarna från varandra om det rör sig om en längre avstängning vilket låter helt vansinne. Det måste finnas ett smidigare sätt ds.
snubbel
Posts: 45
Has thanked: 1 time
Send a message
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt

Post by Vidur99
Kortare avstängningar ca. en måndag känns rätt meningslöst att göra nått åt, finns som sagt i normalt skyltar med hänvisning till alternativ väg. Om inte så är det bara att köra så routar waze dig rätt ändå.
Vidur99
Area Manager
Area Manager
Posts: 152
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by zonkt
Ja, det finns tydligen i våra grannländer. Skulle verkligen behövas i vissa av våra städer. Det känns som om det ständigt är en massa uppgrävda gator och tillfälliga lösningar i t.ex. både Uppsala och Stockholm. Ibland ett par dagar och andra gånger något halvår i stöten.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav