Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Soft turn

Post by loop4fun
Är detta ett felmeddelande?
"Warning: segment has 1 soft turns."
Isf, vad ska man göra med det?

Kolla här:
https://world.waze.com/editor/?lon=18.0 ... s=90318916
"Warning: segment has 5 soft turns."
Vad är felet?
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:11368526

1

Send a message

Post by loop4fun
Hittade även ett segment med "restricted u-turns" eller nåt sånt, lyckades inte åtgärda det, tog bort och la in avsnittet igen, då försvann problemet. Felet, eller vad man ska kalla det det dök upp på ett helt rakt avsnitt som var ca 50 meter långt. Något att bry sig om och rätta eller?
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by loop4fun
Ok, bra info.
klienten kan alltså rutta via rödmarkerade svängar om de är soft restricted, och efter många rutter blir de Soft Enabled, skumt. Men de blir inte gröna?
Vad har vi för praktisk nytta av detta?
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by loop4fun
Min klient, 3.5.1.0 för iOS, ruttade konstigt i mitt närområde. Den valde varken snabbast eller kortast väg, spelade ingen roll hur jag ändrade i inställningarna (testade Android med samma resultat). Gick igenom området och hittade några soft-turns (med WME Colour Highlights). Alla togs bort och nu efter senaste kartuppdateringen ruttar klienten rätt. Min slutsats är att soft-turns ska rensas bort, men jag kanske har fel?

I tråden som Sverker nämnde: http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=276&t=25489,
verkar de inte veta om det är nån skillnad i ruttberäkningen mellan soft o hard, men det verkar det alltså vara. Finns det ingen officiell förklaring kring detta? Nån som vet var?

Jag gissar att Waze prioriterar "Hard Enabled Turn" framför "Soft Enabled Turn". Jag hittar dock ingen info om prioriteringen. Klienten väljer alltså både en längre OCH långsammare rutt framför "Soft".

Väljer man att inte sätta svängarna till "Hard" så kommer de att ändras med automatik efter att tillräckligt många klienter kör igenom dem, så problemet försvinner med tiden. Är man inne och ändrar i ett fungerande område så borde man som editor se till att alla svängar sätts till "Hard Enabled" manuellt. Annars riskerar man att ett fungerande område måste "köras in" på nytt.

Hmm, det blev mycket blaj om ett litet problem :lol:

Edit: Skrev fel i sista stycket, de kan ändras från "Soft Restricted Turn" till "Soft Enabled Turn" inget annat.
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by SverkerN
Inget fel utan mer ett sätt att uppmärksamma redigeraren om att här kan det finnas en risk för konstiga rutter.

Läs mer här och här

Kopierat från första länken:
Most of the time, these warnings will have little or no effect on routing. However, where there is some odd routing by Waze, it's worth checking and fixing the nodes in the vicinity.
/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Undvik att ta bort vägsegment. Då försvinner all trafikdata mm. Läs här i Best Practice.

OM du ska åtgärda en u-turn så "lyfter" du loss segmentet från korsningen och sätter tillbaka det igen. Sedan sätter du gröna pilar åt de håll som det är tillåtet att köra.

Detta är precis som med soft turns. Om det uppstår konstiga rutter så kan detta vara något att titta på.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message