Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Övernitiska redigerare....

Post by Dennis_Halmstad
Vi har en am i halland som är noggran ner till det onödiga. Varje liten gata på de flesta parkeringar osv...

Detta är hittils min favorit...
waze_dumm.JPG
(87.75 KiB) Downloaded 693 times
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:1483952

1

Send a message
Last edited by Dennis_Halmstad on Thu Nov 29, 2012 8:36 am, edited 2 times in total.

Post by Dennis_Halmstad
Personligen finner jag ingen anledning att fylla kartan med information som inte är relevant.
Känns lite baklänges att lägga in massa information som ev kanske kommer användas i framtiden om Waze ändrar inriktning...

Onödig information ger väldigt lite för användaren, men det blir mer data att ladda i editorn, mer data för servern att hantera, fler vägar att beräkna rutt på. och mer data att ladda ner till klienten.

Håller vi oss till det som är viktigt kommer det spara jobb och datamängder och tid.

Personligen tror jag inte att ev automatiska bilar kommer köra på "öppna" kartor utan att det kommer styras av någon myndighet...

I fallet ovan så tror jag inte att det är så att man tittar på gpsen före man tittar på skyltarna på huset. Rent redigeringsmässigt hade det räckt med en landmark parkinglot och infart och utfart.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Morfar wrote:Både landmarks och järnvägar anser jag vara bra riktmärken när man editerar kartan eller försöker följa "farbror Alfreds vägbeskrivning".
visst är det bra med riktmärken, speciellt där det inte finns tillräckligt bra satellitfoto.
Jag säger fortfarande som jag sagt tidigare, litar man inte på gpsen skaffa en karta.
Men att lägga in visuella referenser för att underlätta navigeringen är snårigt. Var drar man gränsen?

Några vägbeskrivningar jag fått och givit har innehållit följande:
  • "Sväng vid det stora trädet"
  • "Ta första vägen när du kommer ur skogen ut på en åker"
  • "Tag höger där gatlyktorna byter sida"
  • "sväng vänster vid sista gatlyktan."
  • "sväng vid den liggande tallen"
  • "kör över bäcken sedan vänster"
  • "Kör in på vägen, den med en alle"
  • "Kör ca 2km sväng vid sten-huset"
  • "följ skylt mot golfbana"
  • "sväng avnär du kommer upp för den långa backen."
Visst är det snyggare och roligare att se större vattendrag och andra landmarks. Speciellt om man kör långt. Men som sagt var drar man gränsen...
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
groggvirke wrote:Tänk dock på att ett community likt detta är beroende av frivilliga som lägger ner tid (=pengar) på att redigera kartan för att underlätta och förbättra navigeringen för andra människor, som man till största delen inte ens känner. Visst var detta lite överkurs, men om man som åkare ska leverera tror jag att det kan hjälpa. Se en person med sånt engagemang som en tillgång för vårt waze-community, skräm inte bort honom/henne. Snacket om att vissa vägar är fel (motorväg) är typiskt sånt som tar död på intresset...Alla har varit nybörjare.

Jag lade själv in ett stugområde i Uppland i går. Inte så mycket för att det behövs, det finns vettigare saker att redigera i min hemkommun, utan mera för att jag känner till området från barnåren och för att jag fick en halvtimme över. Här fanns knappt några gps-spår och kartan är usel, fick med hjälp av minnet och trädstrukturen lista ut var vägarna gick. Alla vägar kanske inte hamnade perfekt, vad vet jag, men jag gjorde mitt bästa. En sak vet jag dock säkert, skulle nån klaga på arbetet så är mitt sista streck draget på denna karta och waze-appen skulle raderas på nolltid.
Självklart är det så, jag har inga avsikter att snäsa någon på ett sätt som får den att tappa intresset. Men det är väldigt kontraproduktivt att arbeta mot olika mål. Det kommer bara innebära att folk sitter i sina stugor och ändrar fram och tillbaks.

Sen ser jag inte likheten mellan att lägga in vägar dit folk faktiskt kan köra och att rita upp varje port på ett lager. Skall man likna varje port på ett lager med något så är det närmre att rita upp varje parkeringsplats på en parkering... Skillnaden är egentligen bara fordonet.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by loop4fun
Tänk dock på att ett community likt detta är beroende av frivilliga som lägger ner tid (=pengar) på att redigera kartan för att underlätta och förbättra navigeringen för andra människor, som man till största delen inte ens känner. Visst var detta lite överkurs, men om man som åkare ska leverera tror jag att det kan hjälpa. Se en person med sånt engagemang som en tillgång för vårt waze-community, skräm inte bort honom/henne. Snacket om att vissa vägar är fel (motorväg) är typiskt sånt som tar död på intresset...Alla har varit nybörjare.

Jag lade själv in ett stugområde i Uppland i går. Inte så mycket för att det behövs, det finns vettigare saker att redigera i min hemkommun, utan mera för att jag känner till området från barnåren och för att jag fick en halvtimme över. Här fanns knappt några gps-spår och kartan är usel, fick med hjälp av minnet och trädstrukturen lista ut var vägarna gick. Alla vägar kanske inte hamnade perfekt, vad vet jag, men jag gjorde mitt bästa. En sak vet jag dock säkert, skulle nån klaga på arbetet så är mitt sista streck draget på denna karta och waze-appen skulle raderas på nolltid.
loop4fun
Posts: 45
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by mactrash
Kan tänka mig att det är åkare som lägger in liknande.
Ibland är det svårt att hitta företags godsmottagningar.

Men i detta fallet så är det som sagt lite overkill med motorvägsavsnitt som används för att skriva namn på osv :)
mactrash
Posts: 64
Send a message

Post by Morfar
Även om det kanske inte är helt enligt regelboken ligger det ju inte i vägen för någon. Jag brukar aldrig ta bort något från kartan. Möjligen en väg som verkar vara inspelad med iPhonen fasttejpat på ett modellflyplan. Men jag tar inte bort järnvägsspår. I "vanliga" GPSer ser man dem. Vi får kanske se dem i framtida versioner av appen. Precis som med landmarks kan de vara bra att se på skärmen när man ska följa "farbror Alfreds vägbeskrivning". Ska vi få det att funka med förarlösa bilar är det precis som i exemplet kartan måste se ut :)
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by Morfar
Jag skulle inte heller rita in varje ruta som lastbilar ska backa in i - ifall någon uppfattade det så. Och jag skulle inte heller göra en "skylt" av en lös vägstump. Oroa er inte i onödan. :) Ett landmark med rätt namn och kanske en "parking lot road" runt byggnaden borde vara mer än nog. Jag har på ett ställe lagd en "parking lot road" bakom ett seniorboende då systemet la en UR där jag brukar hämta och lämna pensioresenärer.

När det gäller mängden data som ska skyfflas fram och tillbaka vill jag bara nämna att Sveriges järnvägsnät är knappt 12000 km. I jämförelse har vi 98500 km statliga vägar, 41600 km kommunala, 74500 enskilda med bidrag och "ett mycket stort antal" enskilda vägar utan bidrag. Så att radera järnvägar kommer knappast ge märkbara förbättringar i Waze. Jag hoppas järnvägarna får ligga kvar där de ligger. (Både i Waze och verkligheten.) Både landmarks och järnvägar anser jag vara bra riktmärken när man editerar kartan eller försöker följa "farbror Alfreds vägbeskrivning".

Förarlösa bilar behöver vi nog inte anpassa kartan till än. De kommer nog som Dennis_Halmstad skrev om att kontrolleras av samma myndigheter som i dag har övervakningskamerorna på vägarna (som även fungerar som fartkameror och för trängselsskattdebitering) som spelar in vad vi gör. Fast det där var lite OT.

Tack för att ni engagerar er!
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by orla
Instämmer.
orla
Posts: 105
Has thanked: 38 times
Send a message

Post by pnylin
Håller, som vanligt, med Sverker. Lägger jag in för mycket som ingen egentligen har användning av kommer heller ingen att uppdatera detta om jag inte gör det själv. Och vem vet, när ändringar behöver göras kanske jag har tröttnat på Waze och hittat någon annat att syssla med på min fritid. 8-)

I exemplet ovan saknas ju slutjunctions på varje liten väg och dessutom är det några små motorvägar inlagda på en parkering. Konstig plats att ha en motorväg på. :roll:

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message