Detta med skicka loggar, vad innebär det?

Moderators: krankyd, Unholy, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Re: Detta med skicka loggar, vad innebär det?

Postby kabooz » Wed Nov 28, 2012 3:37 pm

Jag antar att den kommer upp när du startar appen efter en krasch och då skickar den över debugloggar för att de ska kunna lista ut vad som orsakade kraschen.
Area Manager Botkyrka, Salem, Huddinge
kabooz

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Detta med skicka loggar, vad innebär det?

Postby mactrash » Tue Nov 27, 2012 2:15 pm

Jag har sett alternativet och att det kan skapa massiv datatrafik men jag vet inte vad det är till för nytta.
Alkohol har en märklig effekt på kvinnor. Ju mer man dricker desto vackrare blir de
mactrash

Has thanked: 0 time

Postby mactrash » Wed Nov 28, 2012 4:11 pm

Nej

Det fanns innan uppgraderingen till den senaste en inställning "skicka loggar" men det verkar vara borta nu och istället finns "datatrafik"
Alkohol har en märklig effekt på kvinnor. Ju mer man dricker desto vackrare blir de
mactrash

Postby mactrash » Thu Nov 29, 2012 6:53 am

OKI tack för svar och nu hittade jag inställningen igen.
mactrash

Postby sverkernordlund » Wed Nov 28, 2012 7:34 pm

Vill man skicka in logginfo till Waze så hittar jag det under "Settings -> Help -> Send logs" i den nu gällande versionen. Det menyalternativet har funnits länge. Kan tyckas onödigt.

Anledningen till att skicka loggar är den kabooz anger. Att underlätta för utvecklarna att hitta orsaker till att appen kraschar. Debug-läge ger mer underlag.

Beta versioner brukar ha debug-läge aktiverat. Jag har för mig att loggen skickas när man avslutar appen? Får kolla på detta vid nästa beta-testnings omgång.

Vill man aktivera debug-läge i släppta versionen så finns instruktioner här. Provade precis och för mig räcker det att starta om appen. Behövde ej starta om telefonen. När debug-läget är på står det också i menyn.

Jag använder android versionen. Vet ej om det fungerar på samma sätt för iPhone versionen.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 21 times
Been thanked: 97 times

Sv: Detta med skicka loggar, vad innebär det?

Postby zonkt » Wed Nov 28, 2012 6:48 pm

Vid krascher kan man sända loggar för att debugga vad som gått snett, men en option direkt i klienten låter som en rest från beta-version, där man behöver en massa information tillbaka till utvecklarna. Någon som kört beta kanske kan verifiera eller dementera.
Image
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone4+Galaxy Note2
zonkt

Been thanked: 3 times

Return to Sweden [svenska]