Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

"Sunne - Värmland" har fått sin första rondell.

Post by MartinMossfeldt
Hej på er.

Normalt sett så borde nog inte en enstaka rondell kvala in för att få en egen forumpost men i det här fallet så blir det så.

Sunne har ju fått sin första rondell och det faktumet blev väl nästan riksnyheter IOM att Sunneborna blev erbjudna en rondellkurs http://www.dn.se/nyheter/sverige/gratis ... rs-i-sunne
Nu hittade jag tidigare idag en felrapport som påpekade just detta, rondellen fanns inte alls på kartan så självklart var jag tvungen att försöka mig på att lösa problemet.
Med hjälp av kartan jag hittade på sunne.se och tack vare felrapporten där rapportören hade varit snäll och åkt ett varv i rondellen så tror jag att jag lyckades bra med att placera rondellen rätt, GPS spåren var inte direkt till någon större hjälp :(

Nån dag framöver så lär min ändring gå LIVE och då vill jag gärna ha hjälp från någon som kör i trakten, känns rondellen rätt? fungerar den?
Självklart så handlar nu ju inte den här posten bara om en rondell, konstigt om det bara gjorde det.

Sunne känns lite misshandlat och det känns som att några fler spår behövs, någon mapninja behövs nog också :)

Permlink till rondellen https://world.waze.com/editor/?lon=13.1 ... TTTFTTTTFT

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time

POSTER_ID:786200

1

Send a message

Post by MartinMossfeldt
Riktigt bra att du gjorde ett varv.

Jag jämförde kartan jag hittade på sunnes hemsida, de hade en fin PDF där man såg lite omkringliggande bilder och de fanns även en måttstock på kartan.
Med hjälp av det så kunde jag leta upp ungefärligt centrum av rondellen och sen rita dit den, då kunde jag också få till storleken på ett bra sätt MHA måttstocken i editorn.
När det var gjort så jämförde jag med spåret från rapporten och de stämde riktigt bra så överlag tror jag att rondellen ligger där den ska.

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by Morfar
Hmm.. det var nog jag som var där och snurrade :) Jag körde ett varv med en mobil som klarar både amerikanska GPS och ryska Glonass vilket jag hoppas ger bättre precision. Man borde kanske mäta in mer exakta koordinater. Ifall ni ser en gubbe med anteckningsblock stå precis mitt på ön i en rondell och stirra i mobilen kan det vara jag :ugeek:

Det finns enligt satellitfoton fortfarande vägar som saknas i och runt Sunne. Jag ska försöka få tid att jämföra med annan karta och göra en lista med vägnamn att knappa in i en vanlig gammal GPS. Då ska det bli lite mer digitalt asfalt. Men först till kvarn... :)

Jag har även pillat lite med Rottneros, men det finns jobb kvar.
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message