Post Reply

Rensa trafikdata

Post by lindq
Normalt vill man behålla så mycket trafikdata som möjligt. När man därför editerar är det generellt bättre att sträcka och dra i existerande vägar, snarare än att radera och skapa nya.
Nu håller man på och bygger massor med bussfiler mm i Göteborg. Det går att flera av de stora vägarna får helt andra trafikflöden och därför är det existerande trafikdata helt fel. Från Allén förbi Centralen i morse en rutt som tidigare tog 3-4 minuter, tog idag runt en kvart.

Så frågan är; hur snabbt slår en sådan här förändring igenom i Waze och ruttberäkningen? Ska man skynda på den genom att rensa gammal trafikdata och vad är i så fall bästa sättet att göra det?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times

POSTER_ID:4968626

1

Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Hej. Har också funderat lite på detta.
Har inte kommit fram till så mycket men har man WME color highlight installerat så ser man snitt hastigheten på det valda segmentet.

Så det borde bara vara att prova sig fram och se vilka händelser som ger vilka resultat.

Annars borde man kunna kontakta waze och be dem radera/ändra värdena så de blir uppdaterade snabbare.

Skall prova lite mer och se om jag kommer fram till något.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Jag har lekt lite.

Delar man ett segment så får båda delarna samma snitthastighet.
Slår man ihop två segment så får det i hopslagna segmentet värdet av det segmentet man valde först.

då borde man kunna dela i en korsning och lägga in ett nytt segment välja det först och sedan vägen man vill ändra och sammanfoga. Vill man vara riktigt seriös så klipper man ut en vägsnutt med önskad hastighet och använder det för att sätta hastigheten.

Lycka till

Edit.

Provade precis detta på ett riktigt sätt.
Hade en problemreport dä waze ruttat en omväg som gick snabbare. (går inte snabbare i verkligheten)

Tog en bit av en närliggande gata. (två nya vägar som skar av biten) lät bli korsningar för att inte riskera att ändra turn restrictions. satte ihop och sammanfogade. Nollade level (bridge räkna upp med ett)

Sen delade jag gatan som skulle ändras mitt på (fortfarande inte pilla på korsningar.) såg till att biten som jag la in hade samma namn, level och typ. satte ihop den med de två delade segmenten. Valde min mitt bit (först) och en av orignalen och la ihop. valde den nyligen ihopsatta och den andra och satte ihop igen. nollade level.
och sparade.

Nu har min bit gått från 0,8 kmh till 22 kmh som den skall.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by lindq
Man vill ju inte rita om alla vägarna. Men vad krävs för att Waze ska glömma trafikdata? Om man delar/slår samman vägar? Något annat?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
Jag testade lite, och det verkar som om man delar en väg genom att koppla in en ny väg, sparar, tar bort vägen och sedan sammanfogar de tidigare gatorna och sparar igen, så försvinner trafikdatat. Osäker på om man VERKLIGEN behöver spara så mycket, men det är vad som triggar uppdateringen av pluginnen tror jag.

Edit: när jag laddar med Permalink var hastigheterna tillbaka igen. Riktigt så lätt var det alltså inte.
Edit2: Försökte även att koppla isär, lägga in en ny vägsnutt på 10 meter, koppla ihop allt och slå ihop de olika vägarna. Men inte heller det verkar ha avsedd effekt.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by onemanracing
Intressant fråga, samma gäller E 45 mellan Göteborg och Trollhättan där det varit vägarbeten i fyra år och ett totalt kaos med låga medelhastigheter, Waze föreslår alla möjliga idiotiska vägar just nu istället för E 45 trots att man numera gör resan på max 50 minuter. :|
onemanracing
Posts: 176
Has thanked: 1 time
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0