Post by SverkerN
avozetta wrote:Hela den trafikplatsen med rondellen Allingsåsvägen/Göteborgsvägen/Norrby Långgata/Varbergsvägen bör ritas om, det finns ingen anledning att splitta upp vägarna i två enkelriktade filer inför en rondell, det gör det bara onödigt komplicerat och tillför inget till varken navigering eller trafikinformation. Lite konstiga nivåer på vissa vägavsnitt i området ser det ut som också, om kartmaterialet stämmer.

Sverker, det kanske du kan fixa?
Jo, såg också det. För trött för att ta det nu. Lägger det på den långa "att göra"-listan...

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Hej igen,

Den lätta frågan först:
Sedan heter även 180 norrut mot Alingsås Alingsåsvägen. Kan den då heta Alingsåsvägen, 180?
Döp den delen till "180 Alingsåsvägen". På motsvarande sätt för "Bäckeskogsgatan". Alltså "180 Bäckeskogsgatan".
Elis99 wrote:Jag har ännu ängnat mig åt mest att rita nya vägar som har saknats och rätta till felaktiga vägnamn och felaktiga mindre korsningar, men jag har också tyckt att vägtyperna inte alltid är helt rimliga.

Lite lokal info angående vägarna.
Alingsåsvägen är en liten 30 väg ( ej huvudled).
Varbergsvägen är en 4-filig väg med rödljus och mittbarriär med träd där det är ritat med dubbla enkelriktade vägar.
Norrby långgata är en 4-filig väg med rödljus och mittbarriär där det ej är möjligt att svänga vänster i all korsningar som saknar rödljus.
Göteborgsvägen är en 4-filig väg med mestadels mittbarriär.

Varbergsvägen, Norrby långgata och Varbergsvägen är några av de mer trafikerade länsvägarna i Borås och som anslutningsvägar till förorter söder väster om Borås. Det bör vara skillnad i vägtyp mot Alinsåsvägen.
Om en väg ska vara uppdelad i två enkelriktade vägar eller ej står det att läsa om i länken "Redigera kartan" i min signatur. Det har bl a att göra med vägtypen. Är det Freeway (stor motorväg) så ska den vara uppdelad. Är det andra vägtyper är det bl a vägens bredd som är avgörande. Huvudregeln är att vi inte delar upp vägar så långt som möjligt eftersom det oftast skapar onödig komplexitet. Vi tittar också på GPS-spåren. Är de tydligt uppdelade på en viss zoomnivå kan det finnas anledning att dela upp vägen.

Vilken vägtyp som ska användas finns också i länken "Redigera kartan". Detta har diskuterats i omgångar och delar av den diskussionen hittar du här. I Sverige har vi alltså valt att försöka väga in vägen "rank" (Europaväg, riksväg, länsväg osv) i vägtypen. Det är alltså en kombination av "vägnumret" och hur många filer vägen har. I stad brukar dock vanliga vägar (ej riksväg m fl) sättas som Primary Road om det är en huvudled. Vi försöker också titta på ex Trafikverkets karta hur de markerar vägarna. Ex Norrby Långgata är Primary Road då den inte är riksväg, men en huvudled.

Vi försöker också i möjligaste mån undvika svängfiler och att lägga in separata vägar de olika filerna. I de enstaka fall det finns behov av en svängfil så ska de vara namnlösa. Läs mer här.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Rondell upplåst.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
ok. Jag tror pnylin han före och fixade det kvarvarande segmentet på Varbergsvägen.

Jag har uppdaterat väg 1610 ner till Marks kommun.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message