Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Mina första uppdateringar..

Post by V70_white
Hej

Jag fick mina första ändringar med i senaste uppdateringar... (Äntligen bor jag längst en väg i appen!) :)

Jag kollade igenom alla instruktionsfilmer och läste lite på engelska sajten om vad man skulle tänka på när man editerade, men såg först igår kväll den här svenska sektionen på Waze.

Det jag då ser är att man inte får/ska lägga till cyckel/gångvägar.
Jag har lagt till en sån, och kopplat ihop dem med två vägar där den börjar och slutar, jag har sett till så man inte får svänga in på den vägen och att den är en "walking path". Testade navigering från ena till andra sidan och får upp den rätta vägen runt gångvägen.
Så jag har i allafall inte pajat något.

Vad är anledningen till att inte cykel/gångvägar ska sättas ut?

Sen har jag i nuläget bara skrivit in postort och gatunamn för gatorna, läser här att man även kan lägga till bynamn. Ska det då skrivas "Bynamn, Postort" eller "Postort, Bynamn"? Och ska det separeras med komma?

Jag letade runt i min närhet på kartan men hittar inget exempel där.
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

POSTER_ID:13358194

1

Send a message

Post by Dennis_Halmstad
Road type: non drivable roads, such as Boardwalk, Runway, Railroad equal a 1 hour increase to the ETA.
((need more road type penalties here, parking lot road, private road, service road and such))
Med andra ord tar ordinarie väg mer än en timme längre än över icke körbara så kommer man skickas den vägen.
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by lindq
V70_white wrote: Du menar väl att man inte bara ska sätta ortsnamn. Postort är väl unik...?
Om jag gör cykelbanan som gångväg och inte tillåter svängar in på den borde det väl omöjligt bli så att Waze navigerar via den.

Sen tycker jag det i vissa fall kan hjälpa om man ser att det finns gångvägar. Säg att det är en lång omväg runt men kort gångväg. Då kan jag parkera på andra sidan om gångvägen och promenera ett par hundra meter. Men visst, tills det finns mer stöd för sånt skippar jag att göra fler. :)
"City"-fältet först. I princip borde det vara postort, eftersom det är unikt. Att bara sätta postort kan aldrig vara fel.
Problemet uppkommer med mindre orter (byar) inom stora postorter. Om tätorten (postorten) ligger långt bort blir det konstigt om dess namn smetas ut över hela postortens utbredning. Dessutom kan det vara så att i princip ingen vet att X-vägen ligger i en specifik postort, alla tänker på den som en del av Y-by. Då är "Bynamn, Postort" (i den ordningen) vår kompromiss för att det ska fungera praktiskt.

Sedan gång/cykel/andra icke körbara vägar... Enligt uppgift är dessa alltså inte helt "icke körbara", de har bara ett mycket högt straff i ruttberäkningen (på samma sätt som röda explicita (hard turn) har ett högt straff och röda implicita (soft turn) har ett ganska högt straff). Om en väg t.ex är avstängd skulle du då kunna slussas via en gång- eller cykelbana. Dessa ska alltså inte användas (särskillt inte inom tättbebyggt område. Om man absolut ska sätta ut dem ska de inte kopplas till bilvägnätet.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by pnylin
Välkommen till Waze och till forumet!

Orsaken att vi inte ska lägga in cykelbanor och gångvägar är helt enkelt att Waze är en GPS för bilister. Dessutom kan Waze få för sig att ta med dessa i navigeringen.

När det gäller mindre orter utanför postorten men som har samma postort, sätt "Ortsnamn, Postort" som city. Då blir inte postorten så utsmetad över ett större område. Dessutom minskas risken att man tar ett namn som finns som postort någon annanstans i Sverige.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
V70_white wrote: Du menar väl att man inte bara ska sätta ortsnamn. Postort är väl unik...?
Om jag gör cykelbanan som gångväg och inte tillåter svängar in på den borde det väl omöjligt bli så att Waze navigerar via den.

Sen tycker jag det i vissa fall kan hjälpa om man ser att det finns gångvägar. Säg att det är en lång omväg runt men kort gångväg. Då kan jag parkera på andra sidan om gångvägen och promenera ett par hundra meter. Men visst, tills det finns mer stöd för sånt skippar jag att göra fler. :)
När det gäller postorter kan jag ta ett exempel:

Habo är en postort vid Vättern norr om Jönköping. Själva sammhället ska ha "Habo" som city. Precis söder om Habo ligger Fagerhult. Fagerhult har Habo som postort men den som först redigerade i området satte "Fagerhult" som City. Postorten Fagerhult ligger i Småland mellan Växjö och Kalmar. Att Fagerhult vid Habo inte har "Fagerhult, Habo" som city gör att det inte går att sätta "Fagerhult" som city i orten som egentligen ska ha detta eftersom vägarna ligger för långt från den ort som fått det namnet i Waze.

Samma fenomen finns på flera platser i Sverige.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
V70_white wrote: Funkar walking-trail på samma sätt? Har sett att det är vissa sånna utsatta i Stockholmsområdet, i vissa parker.
Ja. De ska inte läggas in. Till den dagen Waze ändrar så att vi kan välja vilket transportsätt (bil, cykel, etc) vi valt och att biltrafiken inte routas längs walkingtrails så ska de inte läggas in.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by V70_white
pnylin wrote:Välkommen till Waze och till forumet!

Orsaken att vi inte ska lägga in cykelbanor och gångvägar är helt enkelt att Waze är en GPS för bilister. Dessutom kan Waze få för sig att ta med dessa i navigeringen.

När det gäller mindre orter utanför postorten men som har samma postort, sätt "Ortsnamn, Postort" som city. Då blir inte postorten så utsmetad över ett större område. Dessutom minskas risken att man tar ett namn som finns som postort någon annanstans i Sverige.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
Du menar väl att man inte bara ska sätta ortsnamn. Postort är väl unik...?
Om jag gör cykelbanan som gångväg och inte tillåter svängar in på den borde det väl omöjligt bli så att Waze navigerar via den.

Sen tycker jag det i vissa fall kan hjälpa om man ser att det finns gångvägar. Säg att det är en lång omväg runt men kort gångväg. Då kan jag parkera på andra sidan om gångvägen och promenera ett par hundra meter. Men visst, tills det finns mer stöd för sånt skippar jag att göra fler. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
pnylin wrote: När det gäller postorter kan jag ta ett exempel:

Habo är en postort vid Vättern norr om Jönköping. Själva sammhället ska ha "Habo" som city. Precis söder om Habo ligger Fagerhult. Fagerhult har Habo som postort men den som först redigerade i området satte "Fagerhult" som City. Postorten Fagerhult ligger i Småland mellan Växjö och Kalmar. Att Fagerhult vid Habo inte har "Fagerhult, Habo" som city gör att det inte går att sätta "Fagerhult" som city i orten som egentligen ska ha detta eftersom vägarna ligger för långt från den ort som fått det namnet i Waze.

Samma fenomen finns på flera platser i Sverige.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
Ja men det är ju det jag menar, om man håller sig till rätt postort från början så blir det ju inga problem, då det inte finns 2 postorter i landet med samma namn. Det kan finnas orter som heter samma sak som en annan postort, men då har den orten en annan postort, som då av vad jag förstått är den som vi ska använda.

Så, om en by ligger inom postorten rent geografiskt bör jag skriva "postort, bynamn". Men om den ligger utanför tätbebyggt och utanför den ort som är postort bör jag skriva "bynamn, postort"?
Eller har det ingen betydelse för sorteringen och ortsindelningen om det skrivs före eller efter?

Sorry lite struliga frågor, men det är bättre att reda ut det innan jag börjar pilla. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
lindq wrote: Sedan gång/cykel/andra icke körbara vägar... Enligt uppgift är dessa alltså inte helt "icke körbara", de har bara ett mycket högt straff i ruttberäkningen (på samma sätt som röda explicita (hard turn) har ett högt straff och röda implicita (soft turn) har ett ganska högt straff). Om en väg t.ex är avstängd skulle du då kunna slussas via en gång- eller cykelbana. Dessa ska alltså inte användas (särskillt inte inom tättbebyggt område. Om man absolut ska sätta ut dem ska de inte kopplas till bilvägnätet.
Ah, ok! Tack för utförligt svar. Då förstår jag när problem skulle kunna uppstå och varför man inte ska sätta ut gång/cykelvägar utan att vara mycket försiktig, eller att man helt enkelt strunta i det.

Funkar walking-trail på samma sätt? Har sett att det är vissa sånna utsatta i Stockholmsområdet, i vissa parker.


När jag läser verkar det också finnas lite olika uppfattningar om grusvägar.
Jag bor längst en grusväg, men den kan inte räknas som svårframkomlig utan är bra hållen och bättre plogad nu på vintern än vad de större vägarna är. (bonden i området är snabb.) Jag har satt ut den som "street" och inte som "dirt road/4by4".

Det är bara när vägarna är mindre framkomliga som det vägvalet ska användas va? Inte på alla grusvägar?
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
Jo, sånna grusvägar är jag väl bekant med efter ett antal husvagnssemetrar i bl.a Jämtland.. Vägen är max 2 bilar bred, hastigheten är satt till 90km/h och skogen går så tätt inpå vägen så man inte ser runt även små krön.

Det är mycket spännande att plötsligt möta långtradare som kommer fram runt sånna krön och tycker det är vettigt att hålla lagstadgade 90km/h trots obefintlig sikt. Varit några skrämselskott då man tror man förlorat ner vagnen över gruskanten mot diket!

Kanske lite off-topic.. :)


T.ex tomtom frågar i allafall om man verkligen vill ta grusvägarna eller om man vill hitta en annan rutt. Och då det fanns som val i Waze-appen funderade jag på hur man skulle tagga grusvägar.
Som det taggas nu i Sverige kommer man inte undan grusvägar även om man väljer att undvika sånna från appens inställningar.

Jag skulle gärna se ett extra alternativ som kunde väljas då det är ej asfalterad väg, även om den är i fint skick.
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message