Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN

Re: Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Postby curantes » Tue Apr 09, 2013 3:52 pm

magfro wrote:Hej

Vad händer för alla andra, kortare, rutter om man gör på detta vis? Betyder detta att Waze-klienten kanske tar en jätteomväg över en riksväg för att den är satt till major highway istället för att gena över en vanlig länsväg som står som primary street?

Vad gör vi i större städer? Ska även där stora stråk, som t.ex. Huddingevägen och Bergslagsvägen, sättas som major highway?

Och detta lär bli ett jättejobb för dig Sverker, och Patrik, som är dom enda med access till dessa vägar.

Min gissning utan att vara jätte insatt hur waze räknar fram bästa rutt är att waze borde kolla på avg hastighet på de olika vägarna.

Ska du en kortare sträcka så kommer troligen waze att välja den snabbaste även om den har en lägre vägtyp nivå. Jag tror bara att detta kommer förbättra längre rutter för att få med fler vägar som waze kan räkna mot då det finns limits på hur långt en primary samt minor highway får vara för den ska vara med i beräkningen överhuvudtaget.

Någon som är mer insatt i det tekniska får gärna klargöra för/nackdelar med att vi ändrar stamvägar till Major Highway.

/Matthias
Image
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2
curantes
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Postby ModdeH » Thu Apr 11, 2013 4:01 pm

sverkernordlund wrote:
Är det någon annan som har synpunkter på att ändra wikin med instruktion om att stamvägar ska vara minst major hwy?

Jag håller med om att det vore bra att höja alla Europa och Riksvägar (<99) som Minor Highway.
Det viktiga är att få en så bra navigering som möjligt.

EDIT: "till Major Highway"

/H
Last edited by ModdeH on Fri Apr 12, 2013 10:08 pm, edited 1 time in total.
ModdeH
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Postby lindq » Fri Apr 12, 2013 6:44 am

elimat85 wrote:Min gissning utan att vara jätte insatt hur waze räknar fram bästa rutt är att waze borde kolla på avg hastighet på de olika vägarna.

Ska du en kortare sträcka så kommer troligen waze att välja den snabbaste även om den har en lägre vägtyp nivå. Jag tror bara att detta kommer förbättra längre rutter för att få med fler vägar som waze kan räkna mot då det finns limits på hur långt en primary samt minor highway får vara för den ska vara med i beräkningen överhuvudtaget.

Se http://www.waze.com/wiki/index.php/Sweden/Hur_Waze_ber%C3%A4knar_rutter
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby SverkerN » Sat Apr 20, 2013 6:56 pm

ok. Inga större protester. Det är enklare att sätta alla riksvägar till major hwy än bara stamvägarna. Vi har navigationsproblem efter riksväg 44 också som inte är stamväg.

Vi gör så att alla riksvägar (vägnummer < 100) sätts till major hwy. Europavägar också riksvägar. Ex E4 = riksväg 4.

Vi uppdaterar wikin och sätter igång. :-)

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 185 times

Postby gungust » Sat Apr 20, 2013 7:22 pm

Vi gör så att alla riksvägar (vägnummer < 100) sätts till major hwy. Europavägar också riksvägar. Ex E4 = riksväg 4

Äntligen :D
Image
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland
gungust

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Postby V70_white » Sun Apr 21, 2013 4:25 pm

Gäller det även 50-sträckor som går igenom städer? Det blir lite fel hastighetetsinformation då och det kommer kanske se ut som om det är trafikstockning rätt ofta på Waze-kartan..

Tänker t.ex på sånna här ställen:
https://world.waze.com/editor/?lon=17.1 ... ,147043481

Fast vi kanske får så pass mycket bättre navigering på längre sträckor att det inte ska läggas vikt vid det?
V70_white

Has thanked: 2 times

Postby pnylin » Sun Apr 21, 2013 6:07 pm

Hastighetsinformationen har inget med vägtyp att göra utan baseras på de användare som kört den aktuella sträckan. Dvs. kör de flesta i ca. 50 km/tim kommer Waze tro att där är 50 km/tim och då visas trafikstockning när fordonen kör långsammare. Kör de flesta ca. 75 km/tim trots att högsta tillåtna hastighet är 50 km/tim kommer Waze tro att det är trafikstockning när användare kör lagligt.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 159 times

Postby V70_white » Sun Apr 21, 2013 6:56 pm

Ah.. ok. Jag har reagerat på ett par vägar i Gävle där det varit "trafikstockning" i waze-appen trots snittfart på 39km/h.. på en 50-sträcka med ett gäng rödlysen. Om man inte får grönvåg hela tiden (vilket händer men inte är jättevanligt) kan man inte komma upp i så mkt högra hastighet.

Det uppstod efter en uppgradering av vägen från primary road till minor highway.
V70_white

Has thanked: 2 times

Postby Vidur99 » Mon Apr 22, 2013 2:23 am

sverkernordlund wrote:ok. Inga större protester. Det är enklare att sätta alla riksvägar till major hwy än bara stamvägarna. Vi har navigationsproblem efter riksväg 44 också som inte är stamväg.

Vi gör så att alla riksvägar (vägnummer < 100) sätts till major hwy. Europavägar också riksvägar. Ex E4 = riksväg 4.

Vi uppdaterar wikin och sätter igång. :-)

/Sverker

Bra beslut, vädrat min åsikt att detta borde ske efter att ha hittat och läst wiki-sidan strax efter att jag började intressera mig för att editera kartan.
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby gungust » Fri May 17, 2013 7:48 pm

Användaren kristofer82 verkar ha satt tillbaks en bit av riksväg 26/47 mellan Mullsjö och Jönköping till Minor Highway https://world.waze.com/editor/?zoom=0&lon=14.0021&lat=57.8692&layers=BFTTFTTTTFTTFTTTTTTTTTTFT

Jag skickade ett PM i söndags med en fråga om varför han gjort det och hänvisning till denna tråd, men har inte fått något svar. Meddelandet har hamnat i min Sent-korg. Stämmer det att det betyder att mottagaren har läst meddelandet?

Har inga rättigheter där, så jag hoppas att någon annan kan fixa det.

/Gunnar
Image
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland
gungust

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]