Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: Sv: Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt probl

Postby curantes » Wed Mar 27, 2013 11:32 pm

Vidur99 wrote:När jag hittar sånt försöker jag hitta orsaken med live map. Kan vara en rödpil till segment som inte är kopplade.

Sent from my Xperia V

Jag tror det har med limiten i waze att den kan inte använda sig av rutter på de sträckorna som är lägre än "Mayor Highway" vilket förmodligen är problemet...

Känns inte som att man kan ändra hela vägen mellan alvesta och sälen så den väljer "kortast/snabbaste" rutten.

Så frågan är vad jag ska göra med felrapporten.

/Matthias
Image
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2
curantes
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt probl

Postby Dennis_Halmstad » Thu Mar 28, 2013 6:51 am

Det kanske är värt att fundera över någon lösning som vi kan genomföra för att öka navigeringsfunktionen. Ex att alla vägar under nr 500 är major oberoende av "kvalitet" så att vi skapar ett mer täckande vägnätet som accepteras vid längre navigation.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Samsung Gt-i9300 "Galaxy S3" Stock 4.1.2, Latest Waze beta.
ImageImage
Dennis_Halmstad

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Re: Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Postby magfro » Thu Mar 28, 2013 9:24 am

Hej

Vilken är den bästa vägen till Sälen från Alvesta? Är det 27:an till Värnamo och därifrån E4 via Stockholm?

Jag kan säga att hela Småland är ett myller av fel och problem. Jag och några till har spenderat minst det senaste halvåret åt att göra om röd spaghetti till sekundära länsvägar av typen primary street där. Inte sällan kommer felrapporter angående långa omvägar pga en felaktig röd pil på fel ställe.

Jag har varit restriktiv med att lägga något högre än primary street på sekundära länsvägar då jag inte har den lokalkännedom jag anser behövs för detta men troligen kan några av dessa vägar uppgraderas till minor highway då de är breda, fina, tvåfiliga och förstahandsvalet för bilisterna i området.
ImageImage
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)
iPhone 6s, iOS 9
magfro
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Postby curantes » Thu Mar 28, 2013 10:28 am

Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut.

nu vill den ju gå via göteborg. så känns inte som det är i småland problemet ligger utan mer norr om jönköping någonstans.

Skulle behöva någon som är level 5 att kolla på detta då jag själv inte har behörighet att följa hela rutten och kolla efter fel.

/Matthias
Image
curantes
Area Manager
Area Manager

Postby Vidur99 » Thu Mar 28, 2013 1:48 pm

Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Från Sundvall via E14/E45 över Östersund 70mil eller via 331/346 60mil.

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.
Image
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby curantes » Thu Mar 28, 2013 3:18 pm

Vidur99 wrote:Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.

Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias
Image
curantes
Area Manager
Area Manager

Postby sweus » Thu Mar 28, 2013 8:58 pm

sverkernordlund wrote:
gungust wrote:
sweus wrote:Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.

Bra, vet inte hur petig man behöver vara, men det är inte ändrat ända fram till E6 respektive E4. Frågan är hur det påverkar med små snuttar minor highway emellan.
/Gunnar

Det är kinkigt. Har du några permalänkar så fixar jag.

Edit: Tror jag hittade lite segment. Fixar dessa.

/Sverker

Jag provade Kungsbacka - Kosta och tycker att det ger den rutt som jag förväntade mig. Ska vi låta 25 vara kvar som Major Highway?
/Urban
- Göteborg, AM för Säffle och Ystad
ImageImageImageImageImage
sweus
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Postby sweus » Thu Mar 28, 2013 9:06 pm

elimat85 wrote:
Vidur99 wrote:Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias

Lösningen kanske är samma här som det var för att Waze ska hitta bästa vägen mellan Kungsbacka och Kosta. Alltså att göra om 26:an, tror jag det är som går norrut i mitten och är bästa vägen, till Major Highway. Jag har inte möjlighet att ändra speciellt mycket längs den eftersom jag inte har kört där.

Ska vi prova att göra om 26 till Major Highway? Vd säger du Sverker N?
/Urban
- Göteborg, AM för Säffle och Ystad
ImageImageImageImageImage
sweus
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Postby gungust » Fri Mar 29, 2013 9:15 am

sweus wrote:
Jag provade Kungsbacka - Kosta och tycker att det ger den rutt som jag förväntade mig. Ska vi låta 25 vara kvar som Major Highway?

Ja, nu ser det riktigt ut. Detta ser jag som det avgörande argumentet för att göra alla Europa- och riksvägar till minst Major Highway. Jag har ju lobbat för detta tidigare, men inte kommit till skott med att skriva ihop någon riktigt övertygande motivering.

/Gunnar
Image
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland
gungust

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Postby curantes » Fri Mar 29, 2013 9:43 am

gungust wrote:
sweus wrote:

Ja, nu ser det riktigt ut. Detta ser jag som det avgörande argumentet för att göra alla Europa- och riksvägar till minst Major Highway. Jag har ju lobbat för detta tidigare, men inte kommit till skott med att skriva ihop någon riktigt övertygande motivering.

/Gunnar

Jag håller med. Hade nog löst mycket av problemen som finns när man ska navigera långa sträckor.

/Matthias
Image
curantes
Area Manager
Area Manager

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]