Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

[ img ]

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Postby curantes » Sun Mar 31, 2013 1:25 am

Jag tycker att man bör klassificera en väg efter hur viktig den anses vara (rankad) istället för antalet filer. Europa vägar är högst, sen kommer "stamvägar", vanliga riksvägar, primära länsvägar och till sist sekundära länsvägar.

Man borde kunna utgå från denna lista för att klassificera vilka vägar som bör vara Major Highway.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stamväg#Sverige

Enl mig tycker jag alla vägar på den listan bör vara Major Highway som lägst.

Om en majoritet tycker likadant tycker jag vi bestämmer för det och för in det i Wikin.

Men återkom gärna med synpunkter på det.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Postby curantes » Sat Mar 30, 2013 11:23 pm

sweus wrote:
sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias

Jag kan titta på det.

Edit: Du skrev också "Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut."

Kollade i livemap.
Alvesta -> Sälen ger ingen bra rutt.
Jönköping -> Sälen verkar ok
Alvesta -> Jönköping verkar ok.

Ska titta mer på straäckan Alvesta -> Jönköping. Hinner dock detta idag.

/Sverker

Vägen mellan Alvesta -> Jönköping är först 27:an till Värnamo och sedan E4 upp till Jönköping.

Jag har börjat ändra 27:an mellan Alvesta och Värnamo till Major Highway. Stötte på några segment nära Värnamo som var låste för mig. Se permalänk: https://world.waze.com/editor/?zoom=3&lat=57.16448&lon=14.07488&layers=BFTFFTTTTFTTFTTTTTTTTTFTT&segments=100788776,100788778,100788780,100788782,100788785,104831575,104831914

Sen norr om Värnamo har jag inte behörighet att ändra. Det kanske räcker att ändra 27:an. Föreslår att vi prövar det först.

PS Ifall även detta faller väl ut så börjar jag luta åt att alla riksväger ska ändras till Major Highway. DS

Ja generellt skulle jag rösta på att alla riksvägar samt Europa vägar ska vara minst Major highway. Just för att dessa vägar sträcker sig över hela eller delar av landet. Detta för att navigering ska fungerar optimalt. Primära länsvägar bör förbli Minor Highway och sekundärar länsvägar bör också förbli Primary street.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager

Postby SverkerN » Sat Mar 30, 2013 7:15 pm

sweus wrote:Jag har börjat ändra 27:an mellan Alvesta och Värnamo till Major Highway. Stötte på några segment nära Värnamo som var låste för mig. Se permalänk: https://world.waze.com/editor/?zoom=3&lat=57.16448&lon=14.07488&layers=BFTFFTTTTFTTFTTTTTTTTTFTT&segments=100788776,100788778,100788780,100788782,100788785,104831575,104831914

Sen norr om Värnamo har jag inte behörighet att ändra. Det kanske räcker att ändra 27:an. Föreslår att vi prövar det först.

PS Ifall även detta faller väl ut så börjar jag luta åt att alla riksväger ska ändras till Major Highway. DS

Jag ändrade de segment du länkat till major hwy.
/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 65 times
Been thanked: 190 times

Postby sweus » Sat Mar 30, 2013 3:49 pm

sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias

Jag kan titta på det.

Edit: Du skrev också "Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut."

Kollade i livemap.

/Sverker

Vägen mellan Alvesta -> Jönköping är först 27:an till Värnamo och sedan E4 upp till Jönköping.

Jag har börjat ändra 27:an mellan Alvesta och Värnamo till Major Highway. Stötte på några segment nära Värnamo som var låste för mig. Se permalänk: https://world.waze.com/editor/?zoom=3&lat=57.16448&lon=14.07488&layers=BFTFFTTTTFTTFTTTTTTTTTFTT&segments=100788776,100788778,100788780,100788782,100788785,104831575,104831914

sweus
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 21 times
Been thanked: 7 times

Postby SverkerN » Fri Mar 29, 2013 3:53 pm

/Matthias

Jag kan titta på det.

Kollade i livemap.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby SverkerN » Fri Mar 29, 2013 3:29 pm

sweus wrote:Ska vi prova att göra om 26 till Major Highway? Vd säger du Sverker N?

Prova. Det fungerade ju bra för riksväg 25.

Skicka PM till mig om du behövs hjälp med något låst segment eller så.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby curantes » Fri Mar 29, 2013 9:43 am

gungust wrote:
sweus wrote:
Jag provade Kungsbacka - Kosta och tycker att det ger den rutt som jag förväntade mig. Ska vi låta 25 vara kvar som Major Highway?

Ja, nu ser det riktigt ut. Detta ser jag som det avgörande argumentet för att göra alla Europa- och riksvägar till minst Major Highway. Jag har ju lobbat för detta tidigare, men inte kommit till skott med att skriva ihop någon riktigt övertygande motivering.

/Gunnar

Jag håller med. Hade nog löst mycket av problemen som finns när man ska navigera långa sträckor.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager

Postby gungust » Fri Mar 29, 2013 9:15 am

sweus wrote:
Jag provade Kungsbacka - Kosta och tycker att det ger den rutt som jag förväntade mig. Ska vi låta 25 vara kvar som Major Highway?

Ja, nu ser det riktigt ut. Detta ser jag som det avgörande argumentet för att göra alla Europa- och riksvägar till minst Major Highway. Jag har ju lobbat för detta tidigare, men inte kommit till skott med att skriva ihop någon riktigt övertygande motivering.

/Gunnar
gungust

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Postby sweus » Thu Mar 28, 2013 9:06 pm

elimat85 wrote:
Vidur99 wrote:Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Från Sundvall via E14/E45 över Östersund 70mil eller via 331/346 60mil.

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.

Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias

Lösningen kanske är samma här som det var för att Waze ska hitta bästa vägen mellan Kungsbacka och Kosta. Alltså att göra om 26:an, tror jag det är som går norrut i mitten och är bästa vägen, till Major Highway. Jag har inte möjlighet att ändra speciellt mycket längs den eftersom jag inte har kört där.

Ska vi prova att göra om 26 till Major Highway? Vd säger du Sverker N?
sweus
Map Raider
Map Raider

Postby sweus » Thu Mar 28, 2013 8:58 pm

sverkernordlund wrote:
gungust wrote:
sweus wrote:Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.

Bra, vet inte hur petig man behöver vara, men det är inte ändrat ända fram till E6 respektive E4. Frågan är hur det påverkar med små snuttar minor highway emellan.
/Gunnar

Det är kinkigt. Har du några permalänkar så fixar jag.

Edit: Tror jag hittade lite segment. Fixar dessa.

/Sverker

sweus
Map Raider
Map Raider

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]