Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

[ img ]

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Navigationsproblem tvärs över sverige -allmänt problem?

Postby curantes » Thu Mar 28, 2013 3:18 pm

Vidur99 wrote:Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Från Sundvall via E14/E45 över Östersund 70mil eller via 331/346 60mil.

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.

Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Postby Vidur99 » Thu Mar 28, 2013 1:48 pm

Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Från Sundvall via E14/E45 över Östersund 70mil eller via 331/346 60mil.

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.
Vidur99
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times

Postby curantes » Thu Mar 28, 2013 10:28 am

Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut.

nu vill den ju gå via göteborg. så känns inte som det är i småland problemet ligger utan mer norr om jönköping någonstans.

Skulle behöva någon som är level 5 att kolla på detta då jag själv inte har behörighet att följa hela rutten och kolla efter fel.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager

Postby magfro » Thu Mar 28, 2013 9:24 am

Hej

Vilken är den bästa vägen till Sälen från Alvesta? Är det 27:an till Värnamo och därifrån E4 via Stockholm?

Jag kan säga att hela Småland är ett myller av fel och problem. Jag och några till har spenderat minst det senaste halvåret åt att göra om röd spaghetti till sekundära länsvägar av typen primary street där. Inte sällan kommer felrapporter angående långa omvägar pga en felaktig röd pil på fel ställe.

Jag har varit restriktiv med att lägga något högre än primary street på sekundära länsvägar då jag inte har den lokalkännedom jag anser behövs för detta men troligen kan några av dessa vägar uppgraderas till minor highway då de är breda, fina, tvåfiliga och förstahandsvalet för bilisterna i området.
magfro
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Postby curantes » Wed Mar 27, 2013 8:38 am

Jag har en felrapport i Alvesta som har med detta problemet att göra. Den väljer en jätte lång omväg när man ska navigera från Alvesta till Sälen.

https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... =100691166

Vad brukar ni göra åt dessa? sätta till solved eller att man inte hittar felet? Inte så mycket man kan göra åt det?

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager

Postby SverkerN » Tue Mar 19, 2013 8:22 pm

gungust wrote:
sweus wrote:Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.

Bra, vet inte hur petig man behöver vara, men det är inte ändrat ända fram till E6 respektive E4. Frågan är hur det påverkar med små snuttar minor highway emellan.
/Gunnar

Det är kinkigt. Har du några permalänkar så fixar jag.

Edit: Tror jag hittade lite segment. Fixar dessa.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 65 times
Been thanked: 191 times

Postby gungust » Tue Mar 19, 2013 7:42 pm

sweus wrote:Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.

Bra, vet inte hur petig man behöver vara, men det är inte ändrat ända fram till E6 respektive E4. Frågan är hur det påverkar med små snuttar minor highway emellan.
/Gunnar
gungust

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Postby SverkerN » Tue Mar 19, 2013 4:17 pm

Efter nästa kartuppdatering så gör ditt test och avrapportera resultatet. Jag är nyfiken på om det gör någon skillnad.

Kollade precis rutten mellan Kungsbacka och Kosta. Inte den bästa. Det ska bli intressant om detta löser problemet.
/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 65 times
Been thanked: 191 times

Postby onemanracing » Tue Mar 19, 2013 11:48 am

För nån månad sen provade jag att göra en ruttkalkyl mellan Stora Höga (som jag var i vid tillfället) och Svenshögen. Det är ingen lång sträcka men ändå skulle Waze ut på E6an och vela och dessutom köra mig för långt för att sen åka tillbaka igen längs E6 och svänga av igen... En otroligt korkad rutt helt enkelt som ingen i hela världen skulle valt att köra om de hade lite koll på omgivningen. Efter att ha ignorerat den totalt och kört på brevduvesinnet i två minuter så fick jag en ny rutt som var raka spåret i princip och inte alls lång.
Naturligtvis hittade jag inga fel eller liknande på kopplingar eller vägar.
onemanracing

Been thanked: 0 time

Postby sweus » Tue Mar 19, 2013 7:54 am

Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.

Efter nästa kartuppdatering så gör ditt test och avrapportera resultatet. Jag är nyfiken på om det gör någon skillnad.
sweus
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 21 times
Been thanked: 7 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]