Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by sweus
sverkernordlund wrote:
gungust wrote:
sweus wrote:Jag har nu bytt 25:an från Halmstad till Ljungby från Minor till Major Highway.
Bra, vet inte hur petig man behöver vara, men det är inte ändrat ända fram till E6 respektive E4. Frågan är hur det påverkar med små snuttar minor highway emellan.
/Gunnar
Det är kinkigt. Har du några permalänkar så fixar jag.

Edit: Tror jag hittade lite segment. Fixar dessa.

/Sverker
Jag provade Kungsbacka - Kosta och tycker att det ger den rutt som jag förväntade mig. Ska vi låta 25 vara kvar som Major Highway?
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by sweus
elimat85 wrote:
Vidur99 wrote:Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Från Sundvall via E14/E45 över Östersund 70mil eller via 331/346 60mil.

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.
Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias
Lösningen kanske är samma här som det var för att Waze ska hitta bästa vägen mellan Kungsbacka och Kosta. Alltså att göra om 26:an, tror jag det är som går norrut i mitten och är bästa vägen, till Major Highway. Jag har inte möjlighet att ändra speciellt mycket längs den eftersom jag inte har kört där.

Ska vi prova att göra om 26 till Major Highway? Vd säger du Sverker N?
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by sweus
sverkernordlund wrote:
elimat85 wrote:Stämmer säkert som du säger. Men då skulle jag behöva hjälp av någon level 5 editor som kan felsöka Alvesta -> Sälen. Jag har inte rättighet att gå så långt.

/Matthias
Jag kan titta på det.

Edit: Du skrev också "Snabbaste vägen borde vara från alvesta --> Värnamo --> E4 mot Jönköping sen via skövde och norrut."

Kollade i livemap.
Alvesta -> Sälen ger ingen bra rutt.
Jönköping -> Sälen verkar ok
Alvesta -> Jönköping verkar ok.

Ska titta mer på straäckan Alvesta -> Jönköping. Hinner dock detta idag.

/Sverker
Vägen mellan Alvesta -> Jönköping är först 27:an till Värnamo och sedan E4 upp till Jönköping.

Jag har börjat ändra 27:an mellan Alvesta och Värnamo till Major Highway. Stötte på några segment nära Värnamo som var låste för mig. Se permalänk: https://world.waze.com/editor/?zoom=3&l ... ,104831914

Sen norr om Värnamo har jag inte behörighet att ändra. Det kanske räcker att ändra 27:an. Föreslår att vi prövar det först.

PS Ifall även detta faller väl ut så börjar jag luta åt att alla riksväger ska ändras till Major Highway. DS
sweus
Map Raider
Map Raider
Posts: 144
Has thanked: 21 times
Been thanked: 8 times
Send a message

Post by V70_white
zonkt wrote:Jag noterade det i allra högsta grad när jag skulle köra från Uppsala mot Vemdalen. Med snabbaste rutt skulle resan ta ca 6,5h och gå upp runt Sundsvall och sedan inåt landet. Valde jag kortaste, gick tiden ner till 4,5h och tog de mindre länsvägarna i en nästan rät linje (vilka iofs hade något sämre väglag så här på vintern, men sommartid hade varit klockrena alternativ med mindre trafik osv). Ibland behöver man tänka själv...

Man kan ju tycka att om man väljer "snabbaste rutten" så ska den välja den snabbaste rutten.. hm..
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
När det gäller adresser som inte finns kan vi ju i allfall lösa det själva.. värre då det problemet som TS och övriga tar upp där man blir skickat på jätteomvägar bara för att få köra lite motorväg...
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
Gäller det även 50-sträckor som går igenom städer? Det blir lite fel hastighetetsinformation då och det kommer kanske se ut som om det är trafikstockning rätt ofta på Waze-kartan..

Tänker t.ex på sånna här ställen:
https://world.waze.com/editor/?lon=17.1 ... ,147043481


Fast vi kanske får så pass mycket bättre navigering på längre sträckor att det inte ska läggas vikt vid det?
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
Ah.. ok. Jag har reagerat på ett par vägar i Gävle där det varit "trafikstockning" i waze-appen trots snittfart på 39km/h.. på en 50-sträcka med ett gäng rödlysen. Om man inte får grönvåg hela tiden (vilket händer men inte är jättevanligt) kan man inte komma upp i så mkt högra hastighet.

Det uppstod efter en uppgradering av vägen från primary road till minor highway.
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by Vidur99
Den kortaste vägen, är den minor highway som lägst eller finns det några primary streets mitt på stäckan?

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
Vidur99
Area Manager
Area Manager
Posts: 152
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by Vidur99
När jag hittar sånt försöker jag hitta orsaken med live map. Kan vara en rödpil till segment som inte är kopplade.

Sent from my Xperia V
Vidur99
Area Manager
Area Manager
Posts: 152
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by Vidur99
Om jag testar i Live map Solna->Hoting så får jag 2 val

Från Sundvall via E14/E45 över Östersund 70mil eller via 331/346 60mil.

Sträckan via Östersund är Major High Way och Europaväg hela sträckan och via 331 så är det bara Minor High Way. Tycker det funkar utmärkt. Fast jag har fått slita med med Länsvägarna i Västernorrland/Jämtland, en heldel fel då jag började peta på dem, typ Ghost segment, röda pilar och icke ihopkopplade segment samt 3xx länsvägar som saknades helt.
Vidur99
Area Manager
Area Manager
Posts: 152
Has thanked: 13 times
Been thanked: 9 times
Send a message