Post Reply

Skalan verkar inte stämma, bugg?

Post by Chillie
Hej!

Skulle göra en rondell idag och började jämföra med Eniro/Google Earth. Tyckte att avstånden inte verkade stämma, men tänkte att det måste ha varit jag som gjorde fel (började använda Waze för några dagar sedan). Idag gjorde jag en noggrannare koll med Cartouche, Eniros kartor samt Google Earth och mätte GPS-koordinater och avstånd.

Jag har anpassat bilden så att Eniro och Cartouche har samma skala. Mina mätningar visar att GPS-koordinaterna stämmer, men att det verkar vara något skumt med avstånden Cartouche ger. Följande bild visar Eniros flygfoto samt deras vägar (gula), och vägar skapade med GPS i Waze (röda vägar).

http://i43.tinypic.com/161iyc.jpg

Man ser att rondellen verkar vara dubbelt så stor, och att vägen inte alls stämmer överens med Eniro. Minskar jag ner vägarna och rondellen i Waze med 50 %, händer följande:

http://i41.tinypic.com/5l108g.jpg

Nu passar rondellen och vägen mycket bättre ihop med Eniros vägar.

Jag mätte upp diametern för rondellen i Cartouche och fick 92 m. I Eniro och Google Earth fick jag 46 m. Jag drar därför slutsatsen att Waze verkar ha fel skala. När det står 100 m, så ska det vara 50 m. Jag har testat med Firefox och Chrome i Windows 7.

Någon som kan återskapa detta problem?
Chillie
Posts: 2

POSTER_ID:308924

1

Send a message

Post by Chillie
Det skumma är att när jag skriver in diametern för rondellen (som jag får genom Eniro eller Google Earth), då stämmer det med GPS-koordinaterna. Skriver jag in radien blir rondellen bara hälften så stor. Dessutom stämmer ju inte vägen på den första bilden, vilket inte borde ha något att göra med rondellerna.
Chillie
Posts: 2
Send a message

Post by lobbin
När du skapar rondeller i Cartouche så är det radie och inte diameter som ska anges. Jag har också gått på den ett par gånger :)
lobbin
Posts: 95
Send a message
Area Manager, Värmland-Åmål, Sweden

Post by naesstrom
lobbin wrote:När du skapar rondeller i Cartouche så är det radie och inte diameter som ska anges. Jag har också gått på den ett par gånger :)
Sant, jag har gjort den missen med några gånger!
Jag brukar skippa mått helt och hållet och mest köra på GPS punkterna istället!
naesstrom
Posts: 685
Been thanked: 1 time
Send a message