Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Vilka bränsle sorter ska vi ha i Waze? (Your help with fuel types in Sweden)

95, 98, Diesel och E85
27
44%
95, Diesel, E85 och CNG
35
56%
 
Total votes: 62

Poll: Your help with fuel types in Sweden

Post by
Hej!

Orit ställde tidigare en fråga på forumet att det kommit in en begäran om att byta ut 98 oktan mot CNG. För att avgöra detta så bad Orit mig lägga upp så vi kan rösta på det alternativ vi föredrar.

Att Waze ska lägga till möjligheten att ha fler än fyra bränslesorter verkar inte vara aktuellt i dagsläget.

/Sverker

POSTER_ID:806033

1

Send a message

Post by avozetta
Även jag är gasbilsägare och ser inte heller någon vits med att jaga gaspriser, pumparna är för få i dagsläget och kommer att så vara ett bra tag framöver. Att hitta dem är däremot mer intressant och det har vi ju redan löst med egna landmarks.

CNG är den internationella beteckningen oavsett vilken kvalité av metangas som finns vid pumpen.

Det finns massor med traditionella bensinmackar som idag också säljer CNG, t.ex. OKQ8 som samarbetar med EON.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
farofar wrote:
avozetta wrote:Även jag är gasbilsägare och ser inte heller någon vits med att jaga gaspriser, pumparna är för få i dagsläget och kommer att så vara ett bra tag framöver. Att hitta dem är däremot mer intressant och det har vi ju redan löst med egna landmarks.
Liksom avozetta och SwedishBadger vill även jag att CNG finns med som sökbar kategori. Min kallsinnighet (130128 16:51) avsåg enbart prisjämförelser.
Men avozetta, du skriver att CNG har egna landmarks:
1) Hur får man fram CNG som sökbegrepp vid navigering i appen (finns ej bland mina Favoriter, där listan med "Bensinstationer" f.ö. är helt tom )?
2) Inte heller i Map Editor hittar jag någon separat kategori för CNG, som jag hittills har preciserat med klartext under leverantörsnamnskategorin, t.ex. Svensk Biogas. Vad har jag missat?
:?:
Ska kolla att jag har senaste Android- och app-versionerna, men vågar inte byta fönster eftersom min Samsung Note då ofta hänger sig.
I editorn väljer du "Gas Station" som landmark och inleder sedan namnet med CNG, t.ex. "CNG Stockholm Haga Norra". I telefonen söker du på "cng" i adressfältet. Det behövs således inga kategorier. Kanske inte värdens snyggaste lösning men väl fungerande.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by BMWF31Msport
Måste säga att just CNG är ju intressant att få upp på kartan eftersom det finns relativt få tankställen..
Skulle vara smutt att kunna indikera att det fanns och DÅ kunna ange priset.
95, Diesel och e85 känns viktigast för gemena man.
Dock är ju ofta WAZE användare bil eller mc entusiaster och de kör ofta bilar som gillar 98 eller v-power bränsle.

Kanske funktion att lägga en "special fuel" och kunna ange 98, CNG eller v-power literpris.
önskedröm, jag vet..
BMWF31Msport
Posts: 10
Send a message
Sony Xperia Z1 - Android

Post by ChronoBinder
Hmm, egentligen spelar det ingen roll för mig personligen då jag inte använder den här funktionen.
Dock har jag större nytta av 98 än CNG och hellre skulle jag ta bort 95 istället för 98.
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by ChronoBinder
falkens wrote:
ChronoBinder wrote:Hmm, egentligen spelar det ingen roll för mig personligen då jag inte använder den här funktionen.
Dock har jag större nytta av 98 än CNG och hellre skulle jag ta bort 95 istället för 98.
Jag vet inte vad jag ska säga men fler och fler kör 95 än 98 så den blir du nog själv om. Det finns ju stationer som inte ens har 98 så ta bort 95 känns som att skjuta sig själv i foten! Sen något är bättre eller sämre är inte frågan utan det är mer användandet. Jag tror 95 vinner här.
Ja, jag utgick från mig själv och du har rätt om användandet dessutom röstar vi om 98 VS gas. Du kan räkna ut vilket alternativ som jag röstar för.
ChronoBinder
Posts: 16
Send a message
samsung galaxy s3 android 4.1.2 waze 3.6.0.0
google nexus 10 android 4.2.2 waze 3.6.0.0

Post by crazed_out
Såvitt jag har märkt så finns det väl ingen mack i Sverige som har både bensin och gas. Det är väl antingen eller. Så varför står de mot varandra? Jag har läst ursprungstråden, men förstår ändå inte. CNG är väl ett eget Landmark?! Men det kanske bara är där jag bor det är så?!
crazed_out
Posts: 150
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times
Send a message

Post by falkens
ChronoBinder wrote:Hmm, egentligen spelar det ingen roll för mig personligen då jag inte använder den här funktionen.
Dock har jag större nytta av 98 än CNG och hellre skulle jag ta bort 95 istället för 98.
Jag vet inte vad jag ska säga men fler och fler kör 95 än 98 så den blir du nog själv om. Det finns ju stationer som inte ens har 98 så ta bort 95 känns som att skjuta sig själv i foten! Sen något är bättre eller sämre är inte frågan utan det är mer användandet. Jag tror 95 vinner här.
falkens
Posts: 19
Send a message
// Jonas Falk
- Sweden -

Post by farofar
Trots att vi i familjen kört med två gasbilar sedan 7 år tillbaka är jag kallsinnig till prisjakt på CNG i Waze.

Visserligen är våra gasbilar i Linköping väl försedda drivmedel från kommunägda Svensk Biogas.
Men liksom på andra orter förefaller prisjämförelser för fordonsgas vara ganska ointressanta. Det liknar mer monopol och begränsat utbud än konkurrensutsatt öppen marknad.

Dessutom finns två sorters fordonsgas med olika energiinnehåll. Fossil naturgas ger betydligt längre körsträcka per normalkubikmeter (Nm3) än den avfallsbaserade biogasen.

CNG (Compressed Natural Gas) är väl en adekvat benämning för svenska språkets "naturgas". Men hur är det med biogas, egentligen?

Nåja det här är ingen tråd för språkvård och letande efter ord för varianter av metan. Så glöm min fråga och kolla hellre Waze-artiklarna på bildrullen.se eller tweet-flödet med Waze-bilder från olycksplatser på StopSe.

Hej sWaze ;)
farofar
Posts: 3
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by farofar
avozetta wrote:Även jag är gasbilsägare och ser inte heller någon vits med att jaga gaspriser, pumparna är för få i dagsläget och kommer att så vara ett bra tag framöver. Att hitta dem är däremot mer intressant och det har vi ju redan löst med egna landmarks.
Liksom avozetta och SwedishBadger vill även jag att CNG finns med som sökbar kategori. Min kallsinnighet (130128 16:51) avsåg enbart prisjämförelser.
Men avozetta, du skriver att CNG har egna landmarks:
1) Hur får man fram CNG som sökbegrepp vid navigering i appen (finns ej bland mina Favoriter, där listan med "Bensinstationer" f.ö. är helt tom )?
2) Inte heller i Map Editor hittar jag någon separat kategori för CNG, som jag hittills har preciserat med klartext under leverantörsnamnskategorin, t.ex. Svensk Biogas. Vad har jag missat?
:?:
Ska kolla att jag har senaste Android- och app-versionerna, men vågar inte byta fönster eftersom min Samsung Note då ofta hänger sig.
farofar
Posts: 3
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by figger
Hur svårt kan det egentligen vara att utöka antalet bränsletyper till det dubbla? Det vore en betydligt bättre lösning.

Det som jag ser som ett betydligt större problem är att många verkar bara uppdatera en bränsletyp när de uppdaterar. Waze å andra sidan anser att alla priser är uppdaterade om ett enskilt pris är uppdaterat. Detta har fått till följd att jag vid ett flertal tillfällen åkt till mackar där priset inte stämt.

Skilj på vilka priser som är uppdaterade och inte Waze, så att det blir rätt när man tittar i listan över uppdaterade priser.

Waze utvecklare lär inte läsa detta men nu känns det i alla fall litet bättre. :?
figger
Posts: 12
Has thanked: 2 times
Send a message