Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Vägar i 2 plan

Post by muppet81
Nu har jag en sån där udda fundering.
Här längs Stora Marknadsvägen i Täby https://world.waze.com/editor/?lon=18.0 ... TFTTTTTTFT kommer man nästa vecka öppna den nya fina tunneln man byggt. Detta innebär dock att när man är klar med "överbyggnaden" kommer man ha rondeller och vägar som ligger över varandra. Huvudvägen ligger i tunneln med avfarter i cirkulationsplatser till parkeringar. Sen placeras rondeller och vägar på markplan också.
Hur kommer waze att hantera 2 vägar som i praktiken ligger ovanpå varandra och hur lägger man vägarna på bästa sätt?
muppet81
Area Manager
Area Manager
Posts: 108
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

POSTER_ID:11514254

1

Send a message

Post by Dennis_Halmstad
En liten fundering bara. Tas inte alla vägar bort inuti en rondell man skapar?
Dennis_Halmstad
Posts: 148
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by magfro
muppet81 wrote:Jaha.

Då gjorde jag mitt bästa då.
Bara att kolla så det inte blir helt åt hvete :)
Jo, det där är helt åt hvete.

Inte ditt fel dock, snarare byggingengörerna som borde tänkt en gång till innan de började bygga den där röran! :?

Skämt åsido så ser det bra ut. Hittar många röda pilar på väg in och ut ur rondellerna bara, vet inte om dom ska vara där?
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by muppet81
Jaha.

Då gjorde jag mitt bästa då.
Bara att kolla så det inte blir helt åt hvete :)
muppet81
Area Manager
Area Manager
Posts: 108
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by muppet81
Kollade igenom igen. Det är nog rätt så med pilarna.
Får se hur waze reagerar när kartan är uppdaterad i klienten. :P
muppet81
Area Manager
Area Manager
Posts: 108
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by muppet81
Fick ett pressmeddelande i e-posten ang. vägarna.
Stora Marknadsvägen går fortfarande ovan jord. Tunneln har ej något namn ännu. Detta är ändrat.
Rondellerna har blivit av med namnen.
Jag vet hur det ser ut i Vallentuna men har ej koll på senaste trafikförändringen. Den lilla vägsnutten jag trixade med var en "asfaltera-sträcka" som någon hade gjort.
muppet81
Area Manager
Area Manager
Posts: 108
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by pnylin
Har också funderat på detta.

Tror vi först får göra en liten rondell för nedre plan. Sedan klippa av anslutningarna en liten bit utanför rondellen.
Sedan får vi göra gatorna till den övre rondellen och sedan skapa den lite större än den nedre.
Sedan får vi åter fixa vägarna till den nedre och ansluta gatorna till de avklippta och ta bort noderna.

Hur Waze kommer ser var man befinner sig vet jag inte riktigt. Eftersom GPS:en inte fungerar när man är i en tunnel kommer nog Waze tro att man alltid är på övre plan om man inte har navigeringen på.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Testade lite. Man får göra den större (övre) rondellen först. När den är klar gör man den lilla (undre). med vägar som inte nuddar den större rondellen. När den är klar kan man ansluta vägarna som ska gå till den nedre med de vägarna som man gjorde rondellen med.

Blev lite rörigt. :?

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Ser bra ut. Har inte varit i Täby sedan i onsdags så själv har jag inte provkört de nya vägarna.

Har du koll på de nya trafikomläggningarna i Vallentuna? Jag har låst upp de segment som var låsta.

/Patrik

PS. rondeller ska inte ha något vägnamn.
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
Dennis_Halmstad wrote:En liten fundering bara. Tas inte alla vägar bort inuti en rondell man skapar?
Helt korrekt! Därför är det viktigt att flytta de vägar som ska vara kvar så att de ligger utanför området där rondellen skapas. När rondellen är på plats läggs vägarna tillbaks och rätt "level" sätts.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message