Post Reply

Några förklaringar av automatiska felrapporter

Post by SverkerN
Hej!

Det finns en engelsk wikisida som förklarar de olika feltyperna och i flera fall vad som ska göras. Är det någon som tycker den är svårläst kan vi översätta den och lägga upp den på den svenska wiki delen. Svara i så fall här eller skicka PM till mig.

Detta har skrivits förut i forumet. Tänk på att felen "Missing road" och "Suggested route frequently igonered" i många fall beror på att vägen har ändrats och att de rutter som Waze analyserar är gamla. "Missing road" förekommer också på de ställen då cyklister, de som åker buss mm använder Waze och skapar spår där det inte ska vara vägar. Dessa fel sätts till "Solved" utan åtgärd.

Tänk också på att de automatiska felrapporter som besvaras "Not identifed" är en signal till IGN-redigerarna att fixa saken. IGN-redigerarna är av Waze anlitade redigerare som inte har en aning om hur det förhåller sig i Sverige och andra länder utan försöker fixa problemet utifrån satellitbilden. Inte så bra alltså.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times

POSTER_ID:806033

1

Send a message

Post by hurja
sverkernordlund wrote:
Detta har skrivits förut i forumet. Tänk på att felen "Missing road" och "Suggested route frequently igonered" i många fall beror på att vägen har ändrats och att de rutter som Waze analyserar är gamla. "Missing road" förekommer också på de ställen då cyklister, de som åker buss mm använder Waze och skapar spår där det inte ska vara vägar. Dessa fel sätts till "Solved" utan åtgärd.

Tänk också på att de automatiska felrapporter som besvaras "Not identifed" är en signal till IGN-redigerarna att fixa saken. IGN-redigerarna är av Waze anlitade redigerare som inte har en aning om hur det förhåller sig i Sverige och andra länder utan försöker fixa problemet utifrån satellitbilden. Inte så bra alltså.

/Sverker
Tack för förklaringen! Jag har haft ett par fall med bussåkare som har orsakat felrapporter. Tyvärr missförstod jag anvisningar och svarade "Not identified". Jag får hålla ögonen på de platserna framöver. :oops:

/Jaska
hurja
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 536
Has thanked: 40 times
Been thanked: 77 times
Send a message
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Lappland, Kiruna - Överkalix SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, Savo/Savolax FINLAND

download/file.php?id=30634
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-SL, MMR South-Africa, mMR Sri Lanka 2, mMR Sri Lanka 3, MMR India - Madhya Pradesh, MR Zambia, MMR X Zimbabwe, WOW India2017