Post by michanraichuu
Planerade avstägningar i Uppsala centrum under valborgsmässofirandet 28 april t.o.m. 1 maj finns nu inlagda under evenemanget som heter "valborg" på svenska och "Walpurgis" på engelska.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
zonkt wrote:Generellt väldigt mycket vägavstängningar i Uppsala nu och har så varit en tid. Det ploppar upp rätt vad det är och hela kvarter stängs av. Inte alltid som det framgår hur länge det kommer att vara avstängt, så då får man höfta till med en månad eller så och försöka hålla koll.

Helt avstängda gator är lättast, men ibland blir det halva gator och trafikljus eller vägbulor och allmänt bökigt. Då får man låta det vara och hoppas att trafikrapporterna om köbildning hjälper till att dirigera om nytillkommen trafik.
Ja, som boende i Salabacke har det inte undgått mig. Jag upptäckte nyss att den tillfälliga(?) passagen på Salabacksgatan vid korsningen med Källparksgatan är avstängd. Det finns inget som säger om den ska bort eller om den öppnar igen. Jag lade in en avstängning så länge. Om man tittar på plankartan ser det också ut som att infarten till Salabacksgatan mellan Årsta centrum och Murargatan ska bort och där ska det nu byggas ett torg. Det framgår inte om det kommer gå att köra över det eller om de nya parallellgatorna kommer behöva användas i stället.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
En massa nya hastighetsbegränsingar i Uppsala nu. De verkar redan finnas på NVDB, så det är bara att vi hjälps åt att lägga in dem.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
swm wrote:
Vinterblad wrote:Vad är det som gäller för Arosplan/Arosgatan. Den visas fortfarande som genomfartsled och leder även tung trafik genom denna. Tung trafik som inte ens kan köra igenom den.

Jag satte tidigare ett stop för det men det ändrades och vägen låstes. Något måste göras.
Hej
Vägarna ändrades senast i maj av en lvl3-redigerare. Arosgatan är avklippt men vägen runt via Arosplan fungerar.Däremot är ingen av dessa gator satta som genomfartsled (primary) utan som vanliga vägar.

Är Arosplan skyltad med förbud för genomfart? I så fall kan vi göra den till Privat väg. Om inte så är det nog rätt som det är. Notera att Waze inte är avsedd för tung trafik, Tung trafik som nyttjar Waze kommer att riskera olyckliga vägval.
Arosgatan är avstängd på mitten med grindar, men som du själv säger är det fullt möjligt att ta vägen runt via Arosplan. Det finns inga förbud mot att köra Arosgatan+Arosplan, men det är inte jättelämpligt och ger ingen tidsvinst jämfört med att svänga vid korsningen Kåbovägen/Norbyvägen, varken för tung trafik eller personbilar.

Om det inte anses vara alldeles för "moraliserande" kan man göra om hela området till privat väg, men röda svängpilar – som jag vill minnas att jag tog bort för något år sedan – förstör bara navigationen till adresser på området.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
Bör vi dela Söderhällbygatan i två enkelriktade körfält? Den är nästan lika bred som en motorväg.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
Bussforare wrote:Uppdaterat hastigheter på Dag Hammarskölds väg (50 -> 40)
Kungsängsleden (70 -> 60 & 50 -> 60)
Kungsgatan (mellan rondell och Kungsängsleden) (50->60)
Kungsgatan (resten av sträckan) (50 -> 40 samt förbi resecentrum 50 -> 30)

Det verkar som att Uppsala har fått mycket uppdaterade hastigheter. Nyligen ändrades ju Tycho Hedéns väg till 60. Kanske ska göra en koll.
Jag håller på med massa uppdateringar, bl.a. hastighetsgränser, men även husnummer och annat. Det är många sänkningar i innerstaden från 50 till 40 och 30.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
Någon som har sett en karta över avstängningar under årets valborgsfirande i Uppsala? Kommunen och https://valborgiuppsala.se/ har tidigare år lagt ut en, men i år finns den inte.
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
ulle2 wrote:
michanraichuu wrote:Någon som har sett en karta över avstängningar under årets valborgsfirande i Uppsala? Kommunen och https://valborgiuppsala.se/ har tidigare år lagt ut en, men i år finns den inte.
Kolla gärna med kommunen!

/Ulle
Det behövdes inte. :D
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by michanraichuu
Jag sitter och funderar på om korsningen Kungsängsleden/Vårdsätravägen/Dag Hammarskölds väg verkligen behöver vara så detaljerat ritad. Går den att förenkla på något sätt?
michanraichuu
Posts: 384
Has thanked: 138 times
Been thanked: 18 times
Send a message

Post by mikaelkr
Påfarten från väg 290 till e4 södergående är stängd veckorna 32-43. Jag har inte tillräcklig level för att få redigera, men det Waze ville leda mig den vägen i morse...

Eftersom det är väldigt mycket andra vägarbete inne vid Gamla Uppsala på väg 290 samtidigt så känns det väsentligt att ruttinformationen är så riktig som möjligt...
mikaelkr
Posts: 3
Send a message