Post by ulle2
michanraichuu wrote:Jag skulle vilja ha detta, detta, detta och detta segment delade för att kunna ändra hastighetsgräns.
Har delat begärda segment.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
michanraichuu wrote:Planerade avstägningar i Uppsala centrum under valborgsmässofirandet 28 april t.o.m. 1 maj finns nu inlagda under evenemanget som heter "valborg" på svenska och "Walpurgis" på engelska.
Bra jobbat :)

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
michanraichuu wrote:Ja, som boende i Salabacke har det inte undgått mig. Jag upptäckte nyss att den tillfälliga(?) passagen på Salabacksgatan vid korsningen med Källparksgatan är avstängd. Det finns inget som säger om den ska bort eller om den öppnar igen. Jag lade in en avstängning så länge. Om man tittar på plankartan ser det också ut som att infarten till Salabacksgatan mellan Årsta centrum och Murargatan ska bort och där ska det nu byggas ett torg. Det framgår inte om det kommer gå att köra över det eller om de nya parallellgatorna kommer behöva användas i stället.
Orkar ni kan man ju kolla med kommunen vad som gäller.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
michanraichuu wrote:Bör vi dela Söderhällbygatan i två enkelriktade körfält? Den är nästan lika bred som en motorväg.
Tycker inte att vägen kvalificerar för uppdelning enl wikin.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
michanraichuu wrote:Någon som har sett en karta över avstängningar under årets valborgsfirande i Uppsala? Kommunen och https://valborgiuppsala.se/ har tidigare år lagt ut en, men i år finns den inte.
Kolla gärna med kommunen!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
Viggen018 wrote:Hej alla på Uppsala-tråden

Jag har börjat göra lite enklare saker såsom hastighetsändringar. Har nu fixat Orkestervägen i Gottsunda med dess anslutningar. Gick ju galant, även om de ännu inte gått ut i en uppdatering.

Nästa grej blev svårare, å här kommer min fråga. Jag har en idé om hur det ska gå till men vill fråga först innan jag ev gör nåt dumt. En lång gata (Elfrida Andrées väg) har fått olika hastigheter längs dess sträckning. En av ändringarna passar inte in på sitt segment. Jag skulle vilja dela segmentet i två för att kunna placera fartsänkningen på rätt plats. Jag tänker att jag "lossar" ursprungssegmentet och kortar ner det, lägger in ett nytt segment med samma egenskaper som originalet fast med ny hastighet. Är det rätt tänkt? Eller finns det en magiskt knapp jag inte hittar?
https://www.waze.com/editor?env=row&lon ... s=90443461

Jag har testat min idé i demovarianten och det verkar funka. Har även läst i wikin och en herrejösses massa andra forumtrådar och sidor utan att säkert förstå att jag tänker rätt. Det är en hel del att ta in (korvstoppning deluxe) så jag hoppas någon förbarmar sig över att jag frågar här.

Segmenten är upplåst sedan i förmiddags (av "svm") så jag hoppas kunna göra klart i närtid.
viewtopic.php?f=773&t=283759

Lång text, men jag behövde skriva av mig! ;) När jag väl blir lite varmare i kläderna så är ambitionen att fortsätta editera södra Uppsala.

Vänligen
Mikael
Det är bra att du frågar, bättre att fråga en gång för mycket än att det blir fel :)

Om du gör som du har tänkt kommer det förvisso att fungera men det blir inte helt bra. Orsaken är att segment innehåller en mängd osynlig trafikinformation från alla fordon som har kört över det. Så om du kortar segmentet och skarvar in ett nytt kommer det kortade att innehålla rätt information men det nya att bli tomt på info, t ex hastighet, vilket göra att ruttberäkningen inte blir optimal och att tidsprognosen blir litet fel.

Det man skall göra är att faktiskt dela segmentet där man vill ha det delat och ändra det segmentets information som är fel, t ex hastighetsbegränsning. De båda delade segmenten har samma informaton som det ursprungliga som delades.

Hur delar man ett segment? Skapa ett nytt segment som ansluter till segmentet som skall delas ung där delningen skall vara. Ta sedan bort det nya segmentet. Då har man fått en korsningspunkt där man vill.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
Viggen018 wrote:Klassning väg s om Nåntuna

Aktuellt avsnitt: https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... 0,90390700

Jag fortsätter med att ändra hastigheterna i södra Uppsala och inser att en "byväg" (lv 648) genom området söder om Nåntuna är klassad som huvudväg p.s.s. som de mindre pulsådrorna i staden. Eftersom trafikverket anser det vara en länsväg så är det korrekt relativt de föreslagna riktlinjerna men kanske inte är det i realiteten.

Jag åkte vägen igår och det är en naturskön slingrande smal väg (ibland behövde jag bromsa vi möte) med några krön och kurvor med dålig sikt. Det är inte en genomfartsled överhuvudtaget utan en väg för att komma fram till de adresser som finns i området. All nord-sydlig genomfartstrafik går på den stora länsvägen (lv 255) just öster om denna väg.

Jag undrar därför om vägen egentligen ska vara klassad som en väg istället för en huvudväg? Låsnivån är irrelevant i just denna frågeställning.

Intressanta funderingar kring detta:
- det finns några vägar i Uppsala stad som är mer av karaktären områdets huvudväg men som idag är klassad väg. Ska de vara huvudvägar?
- gör det någon skillnad för Waze vägval (väg/huvudväg) eller är denna frågeställning bara estetisk för en snygg översikt på kartan? Jag vet av egen erfarenhet att Waze ibland gör (ogynnsamma) vägval avseende huvudväg och större länsväg. Men det blir en annan tråd.

Oavsett utkomst av klassningen så behöver den justeras avseende hastigheter. Så om någon av er vill låsa upp den till nivå 1 så kan jag pilla lite med det under tiden ;-)

Vänligen
Mikael
Följ standarden i Wikin, i alla fall så länge som allt funkar bra. Får vi problem får vi hantera det från fall till fall.

Ja vägtyp har betydelse. Vid ruttberäkningen prioriterar waze vägar med högre klass upp till en gräns där det tar för mycket tid att ta den "större" vägen.

Lägg in upplåsningsbegäran med länkar, då är det säkrare att du får rätt segment upplåsta. Det finns en speciell tråd för det.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
zonkt wrote: Mon Jun 26, 2023 7:04 am Det är mycket avstängningar pga vägarbeten nu i Uppsala och jag försöker hinna med att lägga in där de dyker upp, men är inte ute och kör lika mycket nu under sommaren som annars. Det är sällan de skriver ut på skyltarna, hur länge det är avstängt och info saknas ibland på Gatukontorets webb om detta. Så det blir till att gissa utifrån hur mycket de grävt och typen av arbete (och att det är sommar och de gärna går på semester och lämnar gatan uppgrävd)...

Som vanligt alltså, men bara lite mer...   :lol:
 


 
Du får göra den bästa uppskattning du kan :)

/Ulle
 
 
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by Viggen018
Hej alla på Uppsala-tråden

Jag har börjat göra lite enklare saker såsom hastighetsändringar. Har nu fixat Orkestervägen i Gottsunda med dess anslutningar. Gick ju galant, även om de ännu inte gått ut i en uppdatering.

Nästa grej blev svårare, å här kommer min fråga. Jag har en idé om hur det ska gå till men vill fråga först innan jag ev gör nåt dumt. En lång gata (Elfrida Andrées väg) har fått olika hastigheter längs dess sträckning. En av ändringarna passar inte in på sitt segment. Jag skulle vilja dela segmentet i två för att kunna placera fartsänkningen på rätt plats. Jag tänker att jag "lossar" ursprungssegmentet och kortar ner det, lägger in ett nytt segment med samma egenskaper som originalet fast med ny hastighet. Är det rätt tänkt? Eller finns det en magiskt knapp jag inte hittar?
https://www.waze.com/editor?env=row&lon ... s=90443461

Jag har testat min idé i demovarianten och det verkar funka. Har även läst i wikin och en herrejösses massa andra forumtrådar och sidor utan att säkert förstå att jag tänker rätt. Det är en hel del att ta in (korvstoppning deluxe) så jag hoppas någon förbarmar sig över att jag frågar här.

Segmenten är upplåst sedan i förmiddags (av "svm") så jag hoppas kunna göra klart i närtid.
viewtopic.php?f=773&t=283759

Lång text, men jag behövde skriva av mig! ;) När jag väl blir lite varmare i kläderna så är ambitionen att fortsätta editera södra Uppsala.

Vänligen
Mikael
Viggen018
Posts: 9
Send a message

Post by Viggen018
Tack Ulle

Det där med trafikinfo hade jag ju förstås läst nånstans. Men att dela på det viset har jag inte läst, än mindre kommit på själv innan prästen slängt jord på mig ;-) Genialiskt enkelt! Stort tack.

Vänligen
Mikael
Viggen018
Posts: 9
Send a message