Post Reply

Uppsala (län) - samlingstråd

Post by zonkt
Jag ser ett behov av samordning och strategi för arbetet med kartan. Det behovet finns nog överallt, men nu fokuserar jag främst på de områden där jag kör eller som jag känner till väl: Uppsala, med omnejd. Det finns några AM som verkar i området och så en hel del som editerar, där de kör. Ibland är det snyggt arbete som görs och andra gånger inte fullt så :) I många fall (de flesta) beror det senare på att man inte läst wikin eller följt med i diskussionerna och det kan bli stora skogsområden, parkeringsvägar i mängder, promenadstråk, vägar utan namn, rondeller med komplexa lösningar osv. Samordnar vi arbetet, kan vi få bättre styrning på utseendet och kanske kan fånga upp de olika redigerarna och göra ett gemensamt effektivt arbete. Ser man någon ny som redigerar kartan, så sänd ett meddelande och tipsa om wiki och forumet (den här tråden t.ex.). Behöver man ta bort något som är tokfel, sänd ett meddelande till den som lade in det, så den personen får reda på det och orsaken.

Några spår att börja med:

1. Lägga in alla småvägar i länet. I princip är det bara kvar de som platsar som "street" och så i några fall finns det även skogsvägar "dirt road" som kan vara av intresse. Vägslut ska ha en blå punkt. Orkar man inte leta fram eventuella vägnamn och byar m.m. så är det viktigare att få in själva vägen i ett första steg och namnet kan man sätta senare - mao street/city = none (inne i städer och existerande byar/orter är det självklart att gatunamn och stad ska fyllas i direkt).

2. Städa upp bland namn på byar och småorter m.m. De flesta följer inte namnstandarden och det är ett digert jobb att gå igenom och jämföra med Eniro m.m. för postort och dessutom avgöra vad som är tillräckligt "stort" namn för att vara med på kartan och vad som bara är namnet på "två hus och en gran".

3. Områden i Uppsala som byggs om eller är nya:
  • Lindbacken byggs nu öster om Uppsala och vägarna där behöver verifieras och kompletteras.
  • Gottsunda centrum byggs om och där behöver gatorna ritas om och verifieras.
  • Ultuna är en byggarbetsplats nu och gatorna har gjorts om en del.
Det finns andra områden på gång också... här krävs det ofta att man åker runt och tittar själv och ritar upp - satellitkartan hänger inte med.

4. Städa upp bland parkeringsplatser och ta bort onödiga p-vägar. Förenkla och följ rekommendationerna.

5. Rätta till saker som inte fungerar i navigationen. Det kan vara avfarter som måste göras om eller rondeller fixas till, för att navigationen ska bli bra. Då är det viktigt att berätta om det också, så inte andra som kommer efter, undrar varför det ser konstigt ut och tar och bort och gör om (igen). Som AM låser jag ibland vissa segment där det är viktigt att röda pilar inte ändras eller utfarter inte flyttas, men det är inte en hållbar lösning i längden.

6. Andra orter... det finns att göra runt om i Uppland. Östhammar, Tierp, Knutby, Vattholma osv. Många ställen där gatunätet inte fått en genomsyn ordentligt. Lokalkännedom är viktigt för att få till det där som inte syns på flygbilden eller Google Streetview.

Fyll på med mer och berätta gärna om vilka saker ni jobbar med, så kan vi dela upp jobbet bättre. För att underlätta arbetet - installera gärna de hjälpscript och plugins som finns till t.ex. Chrome för att markera och filtrera saker i kartan och för att få fram eniro/google maps/lantmäteriet m.fl. för motsvarande område.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

POSTER_ID:3103119

1

Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Lite vad som är på gång:

Vägarna växer fram vartefter i Lindbacken. Jag har lagt till några nya segment där, men behöver köra genom och mappa in hela området mer noggrant. Området har en översiktkarta på den egna hemsidan (http://www.lindbacken-uppsala.se/), men det är svårt att översätta det i faktiska vägsegment om det ska vara lite precision i det hela.

Gottsunda Allé var utritad av någon som kollat upp dragningen. I och med att vägen öppnar nu i veckan för trafik, så lade jag in segmenten med rätt namn och koppling mot cirkulationsplatsen i öster m.m. Men det krävs att man åker sträckan och kollar så avfarter och sträckning stämmer. Jag har inte själv varit i området på länge.

Börjegatan har fått en ny cirkulationsplats vid Fyrisvallsgatan, även om den inte verkar ha kommit med på kartan ännu. Nu kan vi bara hoppas på att det kommer något liknande i den olycksdrabbade och svåra korsningen norrut (vid Sibylla) och varför inte i nästa korsning med (avfarten från Bärbyleden)...
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Flottsundsbron (södra Sunnersta i Uppsala) är avstängd 16-20:e december. Rapportören av detta, har själv lagt in en tidsbegränsning och vi får väl se om kartan hinner uppdateras snabbt nog.

Ingen notis om avstängningen på webben, vad vi sett...
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Hos Gatukontoret kan man se vad som är på gång: http://www.uppsala.se/sv/Boendemiljotra ... tuarbeten/

Bl.a. är det ett nytt företags- och handelsområde på gång ute i Fyrislund intill Viktoria och det kommer att anslutas med nybyggda cirkulationsplatser (arbete med det pågår, men det är för tidigt just nu att rita in något).

Kungsängen är också ett virrvarr av avstängningar - några så långvariga att man får rita om kartan för att inte dirigera folk fel.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Nya sträckningen av 288:an är nu inritad. Vägen öppnades för trafik i båda riktningar idag och den gamla vägen håller de på att spärra av. Det tar väl någon dag innan det trillar in på kartan.

Någon korsning kan komma att ändras, men i princip är det färdigt med hur rutterna ska se ut. Åtminstone en farlig korsning där jag gissar att det blir både köer och risk för krockar mellan svängande fordon och de som färdas på 2+1-vägen (skyltat 100). Man undrar hur de tänkte där... (bl.a. stopp-plikt och utfart utan accelerationsfält på en vältrafikerad 100-väg med bara ett körfält - som upplagt för allvarliga problem i vinter :/
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Quinness wrote:Hej zonkt.
Jag har nedgraderat vägar i uppland. Endel som ligger bakom vägbommar har jag ändrat från 'street' till 'dirt road', mestandels runt Almunge.
Så är också 'city' borttaget från vägar som ligger långt utanför orten, detta i Almunge, Knutby, Rimbo och Rånäs. Har kört och orter kom upp i appen långt innan själva orten var i närheten av mobilen.
Det låter jättebra! Vägar (grus) som fortfarande är i bra skick och körbara med en vanlig bil, kan märkas som "private road/privat väg" istället om de ligger bakom bommar. Då slipper man navigering över dessa vägar. Där kommer ju lokalkännedomen bra till pass. Sedan finns det ju de vägar som man vet i princip kräver en terrängbil eller som stor del av året inte är framkomliga - även om de är öppna och utan bom - de är självklara kandidater för "dirt road" (eller nu på svenska, är det väl bruksväg det blir).

Det tar nog ett tag innan ortnamnen försvinner från appen sedan, men bra att ha det gjort, så namnet bara återspeglar själva byn eller staden. Även om många ute på landet ser sig som t.ex. boende i Rimbo eller liknande, trots att det är 1 mil till centrum :)
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Jag börjar tappa lusten att redigera.. det ritas skogar kors och tvärs (i ett land där det mesta är grönt) och pillas på fullt fungerande gator, lämnas röda pilar så att navigationen slutar fungera. Istället för att lägga energi på att komplettera upp med de vägar som fortfarande saknas och se över navigationen. Kartan ser ibland ut som en lekstuga för minderåriga.

Är man borta någon vecka från att se över kartan, så dyker man på sånt här:
korsning.JPG
(78.5 KiB) Downloaded 2073 times
Ett "inträdesprov" och klartecken på att man läst och förstått (wiki m.m.) hur det är tänkt att fungera, vore nog på sin plats.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by Vinterblad
Vad är det som gäller för Arosplan/Arosgatan. Den visas fortfarande som genomfartsled och leder även tung trafik genom denna. Tung trafik som inte ens kan köra igenom den.

Jag satte tidigare ett stop för det men det ändrades och vägen låstes. Något måste göras.
Vinterblad
Posts: 1
Send a message

Post by Viggen018
Klar med "byvägen" och låsbegäran med länk inskriven i för detta avsedd tråd (samsas med annan låsning i "Nivå 3 --> 1, Södra Uppsala")

Klassningen är orörd då jag tolkar Wikin som att vägverkets numrering styr.

Vänligen
Mikael
Viggen018
Posts: 9
Send a message

Post by Viggen018
Klassning väg s om Nåntuna

Aktuellt avsnitt: https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... 0,90390700

Jag fortsätter med att ändra hastigheterna i södra Uppsala och inser att en "byväg" (lv 648) genom området söder om Nåntuna är klassad som huvudväg p.s.s. som de mindre pulsådrorna i staden. Eftersom trafikverket anser det vara en länsväg så är det korrekt relativt de föreslagna riktlinjerna men kanske inte är det i realiteten.

Jag åkte vägen igår och det är en naturskön slingrande smal väg (ibland behövde jag bromsa vi möte) med några krön och kurvor med dålig sikt. Det är inte en genomfartsled överhuvudtaget utan en väg för att komma fram till de adresser som finns i området. All nord-sydlig genomfartstrafik går på den stora länsvägen (lv 255) just öster om denna väg.

Jag undrar därför om vägen egentligen ska vara klassad som en väg istället för en huvudväg? Låsnivån är irrelevant i just denna frågeställning.

Intressanta funderingar kring detta:
- det finns några vägar i Uppsala stad som är mer av karaktären områdets huvudväg men som idag är klassad väg. Ska de vara huvudvägar?
- gör det någon skillnad för Waze vägval (väg/huvudväg) eller är denna frågeställning bara estetisk för en snygg översikt på kartan? Jag vet av egen erfarenhet att Waze ibland gör (ogynnsamma) vägval avseende huvudväg och större länsväg. Men det blir en annan tråd.

Oavsett utkomst av klassningen så behöver den justeras avseende hastigheter. Så om någon av er vill låsa upp den till nivå 1 så kan jag pilla lite med det under tiden ;-)

Vänligen
Mikael
Viggen018
Posts: 9
Send a message