Post by zonkt
Jag kanske hinner med en sväng i morrn mellan ett par möten (om ingen annan hinner före :) ). Kollar på det då.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Det är en del vägarbeten på gång i Uppsala. De som har lite större påverkan, som jag vet om, är dessa:

Fålhagsleden/Björkgatan är det avstängt vid Bolandskolan i alla fall en månad till (gör trafiksituationen ännu värre i området). Jag klippte upp ett segment där, men någon hade varit "snäll" och fixat tillbaka :/ återställde det på nytt idag.

Det mesta ser ut att ha kommit på plats nu vid nya ICA Maxi i Gnista (södra utfarten, gamla E4). Cirkulationsplatser och parkeringsvägar m.m. ligger inte helt rätt, utan behöver kartläggas i bättre detalj och ritas om.

Götgatan närmast Seminariet har varit avstängd pga bostadsbyggen. Det är den kanske fortfarande - någon som har vägarna förbi får gärna kolla.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
avozetta wrote: Hej!

Ett litet tips.

Använd hellre tidsbegränsningsfunktionen snarare än att "klippa upp" segment för tillfälliga avstängningar. Det finns en tendens att vi glömmer div. pilar när det är dags att koppla på segmenten igen. Tidsbegränsningsfunktionen har den fördelen att du kan skriva en kommentar om avstängningen, t.ex. att det är osäkert hur länge den gäller eller en referens till en hemsida med mer information (kan vara lite ont om plats (för få tecken) för det dock).
Fungerar den bra nu? Jag provade använda den för ett bra tag sedan (visserligen) och då slog inte förändringen igenom som den skulle. Jag ger den en chans igen dock.. :)
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Uppsala Kommun har en väl uppdaterad karta över gatunätet (bara för kommunen) på http://kartan.uppsala.se/

Där dyker nya gator och deras namn upp och man ser aktuella vägarbetsområden och en hel del annat matnyttigt. Bra att ha som referens.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Fortsatt avstängt från Bärbyleden in mot Tycho Hedén (söder ut): http://www.unt.se/uppland/uppsala/fyra- ... 45651.aspx
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
Fortsatt en massa vägarbeten runt om i stan och tex korsningen Tycho Hedén och Råbyvägen är ett elände att passera (jag markerade om korsningen för att inte folk ska navigeras dit - kommunen ber folk undvika den vägen).

288:an har nu i princip 2+1-väg från Jälla utanför stan ut till Alunda (och kamerorna är bortplockade). Vägsegmenten är satt rätt, men många korsningar måste nu ses över iom att vajerräcket inte tillåter vissa svängar och parallella lokalvägar byggts.

(BTW, så verkar kvarvarande kameror vara avstängda - har så varit en längre period. Vem vet, det kanske är permanent inför nästa vägsträckas byggnation)
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
michanraichuu wrote:Ta en titt på korsningen Liljegatan-Torkelsgatan/Vildrosgatan. Man kör ju faktiskt rakt fram och inte vänster och sen höger direkt om man kommer från Torkelsgatan och ska till Vildrosgatan. Jag skulle vilja förändra den korsningen i Waze, men jag vet inte hur.
Jag har gjort om den korsningen. Det är navigationen som är det väsentliga och inte hur väl gatorna ritas in efter verkligheten (om det nu inte hamnar för långt "ur spår" förstås). Så jag gjorde en enkel fyrvägskorsning av det hela och navigationsmässigt bör det bli bra.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
michanraichuu wrote:Finns det någon som vet hur länge Husargatan är avstängd och hur långt in på gatan avstängningen sträcker sig?
Länk.
Så det är avstängt där (eller har varit?). Jag kan se om jag har vägarna förbi och kan kolla närmare.

Dessutom behöver området uppe vid Rosendal ses över. Några korsningar är ändrade så att navigationen inte fungerar (de har varit rätt tidigare, men petats på av en redigerare). Jag satte tills vidare röda pilar på en av korsningarna, men man måste dit och se så det blir helt korrekt.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
michanraichuu wrote:Lindbacken nordost om Uppsala är ganska stort. Borde det inte utgöra en egen "stad"? Det samma gäller Skölsta. Mina förslag är alltså att "städerna" "Lindbacken, Uppsala" och "Skölsta, Uppsala" läggs in, eftersom de ligger en bit utanför stan.
Det är frågan om de ska räknas som egna byar eller vara delar av staden Uppsala. Ska vi vara konsekventa, så ska de tillhöra Uppsala enbart och då blir de en naturlig stadsdel vartefter stadsgränsen flyttas utåt efterhand. Jämför med tex namngivning av Sävja, Vreta, Bodarna, Årsta m.fl. stadsdelar - en del av dem långt ute "på landet". Stadsdelsnamnet finns där inte med alls. En knepig gränsdragning förstås, för vad är stadsdel och vad är en by på landet? Betydligt enklare med orter som är egna postorter (Storvreta, Skyttorp osv).
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by zonkt
ulle2 wrote:
michanraichuu wrote:På måndag upphävs avstängningen av avfarten mot Tycho Hedéns väg från Bärbyleden. Kan någon med level 3 kolla så att den är avstängd t.o.m. söndag 24.00 (inget klockslag på måndag finns än)?
Avstängd till söndag natt.

/Ulle
Jag höll det segmentet uppdaterat. Har dock inte kört förbi där idag och kollat om de verkligen öppnat avfarten.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav