Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Uppsala (län) - samlingstråd

Post by
Jag ser ett behov av samordning och strategi för arbetet med kartan. Det behovet finns nog överallt, men nu fokuserar jag främst på de områden där jag kör eller som jag känner till väl: Uppsala, med omnejd. Det finns några AM som verkar i området och så en hel del som editerar, där de kör. Ibland är det snyggt arbete som görs och andra gånger inte fullt så :) I många fall (de flesta) beror det senare på att man inte läst wikin eller följt med i diskussionerna och det kan bli stora skogsområden, parkeringsvägar i mängder, promenadstråk, vägar utan namn, rondeller med komplexa lösningar osv. Samordnar vi arbetet, kan vi få bättre styrning på utseendet och kanske kan fånga upp de olika redigerarna och göra ett gemensamt effektivt arbete. Ser man någon ny som redigerar kartan, så sänd ett meddelande och tipsa om wiki och forumet (den här tråden t.ex.). Behöver man ta bort något som är tokfel, sänd ett meddelande till den som lade in det, så den personen får reda på det och orsaken.

Några spår att börja med:

1. Lägga in alla småvägar i länet. I princip är det bara kvar de som platsar som "street" och så i några fall finns det även skogsvägar "dirt road" som kan vara av intresse. Vägslut ska ha en blå punkt. Orkar man inte leta fram eventuella vägnamn och byar m.m. så är det viktigare att få in själva vägen i ett första steg och namnet kan man sätta senare - mao street/city = none (inne i städer och existerande byar/orter är det självklart att gatunamn och stad ska fyllas i direkt).

2. Städa upp bland namn på byar och småorter m.m. De flesta följer inte namnstandarden och det är ett digert jobb att gå igenom och jämföra med Eniro m.m. för postort och dessutom avgöra vad som är tillräckligt "stort" namn för att vara med på kartan och vad som bara är namnet på "två hus och en gran".

3. Områden i Uppsala som byggs om eller är nya:
  • Lindbacken byggs nu öster om Uppsala och vägarna där behöver verifieras och kompletteras.
  • Gottsunda centrum byggs om och där behöver gatorna ritas om och verifieras.
  • Ultuna är en byggarbetsplats nu och gatorna har gjorts om en del.
Det finns andra områden på gång också... här krävs det ofta att man åker runt och tittar själv och ritar upp - satellitkartan hänger inte med.

4. Städa upp bland parkeringsplatser och ta bort onödiga p-vägar. Förenkla och följ rekommendationerna.

5. Rätta till saker som inte fungerar i navigationen. Det kan vara avfarter som måste göras om eller rondeller fixas till, för att navigationen ska bli bra. Då är det viktigt att berätta om det också, så inte andra som kommer efter, undrar varför det ser konstigt ut och tar och bort och gör om (igen). Som AM låser jag ibland vissa segment där det är viktigt att röda pilar inte ändras eller utfarter inte flyttas, men det är inte en hållbar lösning i längden.

6. Andra orter... det finns att göra runt om i Uppland. Östhammar, Tierp, Knutby, Vattholma osv. Många ställen där gatunätet inte fått en genomsyn ordentligt. Lokalkännedom är viktigt för att få till det där som inte syns på flygbilden eller Google Streetview.

Fyll på med mer och berätta gärna om vilka saker ni jobbar med, så kan vi dela upp jobbet bättre. För att underlätta arbetet - installera gärna de hjälpscript och plugins som finns till t.ex. Chrome för att markera och filtrera saker i kartan och för att få fram eniro/google maps/lantmäteriet m.fl. för motsvarande område.

POSTER_ID:3103119

1

Send a message

Post by amiga6
zonkt wrote:
michanraichuu wrote:Lindbacken nordost om Uppsala är ganska stort. Borde det inte utgöra en egen "stad"? Det samma gäller Skölsta. Mina förslag är alltså att "städerna" "Lindbacken, Uppsala" och "Skölsta, Uppsala" läggs in, eftersom de ligger en bit utanför stan.
Det är frågan om de ska räknas som egna byar eller vara delar av staden Uppsala. Ska vi vara konsekventa, så ska de tillhöra Uppsala enbart och då blir de en naturlig stadsdel vartefter stadsgränsen flyttas utåt efterhand. Jämför med tex namngivning av Sävja, Vreta, Bodarna, Årsta m.fl. stadsdelar - en del av dem långt ute "på landet". Stadsdelsnamnet finns där inte med alls. En knepig gränsdragning förstås, för vad är stadsdel och vad är en by på landet? Betydligt enklare med orter som är egna postorter (Storvreta, Skyttorp osv).
Vi ska följa Wikin(eller har wazeopedia tagit över nu?) så långt det är möjligthttps://wazeopedia.waze.com/wiki/Sweden ... v.C3.A4gar

/Anders
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by avozetta
zonkt wrote:Det är en del vägarbeten på gång i Uppsala. De som har lite större påverkan, som jag vet om, är dessa:

Fålhagsleden/Björkgatan är det avstängt vid Bolandskolan i alla fall en månad till (gör trafiksituationen ännu värre i området). Jag klippte upp ett segment där, men någon hade varit "snäll" och fixat tillbaka :/ återställde det på nytt idag.

Det mesta ser ut att ha kommit på plats nu vid nya ICA Maxi i Gnista (södra utfarten, gamla E4). Cirkulationsplatser och parkeringsvägar m.m. ligger inte helt rätt, utan behöver kartläggas i bättre detalj och ritas om.

Götgatan närmast Seminariet har varit avstängd pga bostadsbyggen. Det är den kanske fortfarande - någon som har vägarna förbi får gärna kolla.
Hej!

Ett litet tips.

Använd hellre tidsbegränsningsfunktionen snarare än att "klippa upp" segment för tillfälliga avstängningar. Det finns en tendens att vi glömmer div. pilar när det är dags att koppla på segmenten igen. Tidsbegränsningsfunktionen har den fördelen att du kan skriva en kommentar om avstängningen, t.ex. att det är osäkert hur länge den gäller eller en referens till en hemsida med mer information (kan vara lite ont om plats (för få tecken) för det dock).
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
michanraichuu wrote:Jag sitter och funderar på om korsningen Kungsängsleden/Vårdsätravägen/Dag Hammarskölds väg verkligen behöver vara så detaljerat ritad. Går den att förenkla på något sätt?
Hej, i och med att det finns refuger i alla hörn så är det helt befogat vill jag påstå, så har vi löst det på många ställen.

Vad vill du göra för lösning i stället?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Hej! Den som håller till i Uppsala får gärna åka förbi detta område och kolla av samtliga 4 infarter till området.

Se vidare i kartkommentaren om osäkerheten kring genomfartsförbud.

https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... ,398647835
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
hurja wrote:
zonkt wrote:
michanraichuu wrote:Jag sitter och funderar på om korsningen Kungsängsleden/Vårdsätravägen/Dag Hammarskölds väg verkligen behöver vara så detaljerat ritad. Går den att förenkla på något sätt?

Jo, det är nog så illa tvunget. Jag är delvis ansvarig för hur det ser ut med lösningen när jag redigareade detta för ca åtta-tio år sedan. För att få navigationen att fungera med de olika körfälten och trafikljus som styr filerna.

Om jag minns rätt, hade vi en enklare variant förr, men det blev problem med anvisningarna och förvirring för användarna.
Man kunde ju testa med filanvisningar. De visar ju visuellt t ex att man ska ta den högra filen när man ska till höger. Den skulle förenkla korsningen.

/Jaakko
Kommenterat detta tidigare men gör det igen. Nuvarande lösning är det inget fel på då det finns refuger i alla hörn som motivera att vi lägger in svängfilerna.

Har kompletterat med filassistans också nu.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by Bussforare
Uppdaterat hastigheter på Dag Hammarskölds väg (50 -> 40)
Kungsängsleden (70 -> 60 & 50 -> 60)
Kungsgatan (mellan rondell och Kungsängsleden) (50->60)
Kungsgatan (resten av sträckan) (50 -> 40 samt förbi resecentrum 50 -> 30)

Det verkar som att Uppsala har fått mycket uppdaterade hastigheter. Nyligen ändrades ju Tycho Hedéns väg till 60. Kanske ska göra en koll.
Bussforare
Posts: 466
Has thanked: 6 times
Been thanked: 16 times
Send a message
Bussförare
Guldsmedshyttan, Örebro, Sweden
https://s.waze.tools/s0100.pnghttps://s.waze.tools/c3.png
MapRaids: WoW India 2017 (Chhattisghar), MMR Russia 2018 (Bashkortostan (Башкортоста́н))

Post by Daisuke-Jigen
Jag börjar förstå, en nivå 3 rensade bort vägarna hemma hos mig och ersatte dem med att kalkera från fotot :(
Daisuke-Jigen
Area Manager
Area Manager
Posts: 55
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by Daisuke-Jigen
Söderön är under arbete, en del ändringar borde kommit ut på mobilklienten redan. Sundskär kommer jag däremot inte åt, då jag inte var så långt inne på småvägarna åt det hållet och åkte. Ibland uppstår en viss misstänksamhet mot okända fordon som snurrar runt i sommarstugeområden och på enskilda och privata vägar...

mvh Johan
Daisuke-Jigen
Area Manager
Area Manager
Posts: 55
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by elof_unit17
Fundering:
Varför säger navigatorn oftast att man ska ta 2a vägen ut ur rondeller, medan den i t.ex. rondellen utanför nya ICA Maxi (https://www.waze.com/sv/livemap?lon=17. ... 93&zoom=17) och rondellerna vid Livets Ord (https://www.waze.com/sv/livemap?lon=17. ... 97&zoom=17) säger att man fortsätta rakt på?

Jag tycker att navigatorn i samtliga vanliga rondeller (de som har fyra vägar) borde säga "sväng vänster", "kör rakt fram" eller "sväng höger". Endast i rondeller med fler eller färre vägar än 4 borde den ange numret på vilken avfart man ska svänga ut.
elof_unit17
Posts: 16
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by elof_unit17
Ah. Tack.

Nu minns jag inte att det faktiskt är så, men jag har för mig att rondellerna utefter Tycho Hedéns Väg säger "2a avfarten" i stället för "rakt fram". Beror det på att Tycho Hedéns Väg består av två separata vägspår, vilket gör att rondellen får t.ex. 6 punkter istf 4 och därför hanteras som "onormal"?
(se t.ex. https://www.waze.com/sv/livemap?lon=17. ... 47&zoom=17)
elof_unit17
Posts: 16
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Send a message