Wazekonsulter

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN, Wolfeye

Wazekonsulter

Postby traesko » Thu Mar 14, 2013 5:24 pm

Hej alla.

Jag stöter ibland på problem som jag inte har kunskaper att lösa så jag tänkte att jag öppnar en tråd dit vi kan skicka det vi behöver en andra åsikt om.

Själv stötte jag idag på en oval rondell kopplad till en del enkelriktat och Waze verkar ha navigerat användaren runt det hela istället för att köra igenom på Riksväg 70.
Kikade vägarna på andra kartor och lade till ytterliggare enkelriktat som tydligen ska vara där.
Jag länkar inte gatorna det gäller utan man får själv klicka på requesten och kika.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT
Image
traesko

Has thanked: 8 times
Been thanked: 0 time

Re: Wazekonsulter

Postby pnylin » Thu Mar 14, 2013 5:47 pm

traesko wrote:Hej alla.

Jag stöter ibland på problem som jag inte har kunskaper att lösa så jag tänkte att jag öppnar en tråd dit vi kan skicka det vi behöver en andra åsikt om.

Själv stötte jag idag på en oval rondell kopplad till en del enkelriktat och Waze verkar ha navigerat användaren runt det hela istället för att köra igenom på Riksväg 70.
Kikade vägarna på andra kartor och lade till ytterliggare enkelriktat som tydligen ska vara där.
Jag länkar inte gatorna det gäller utan man får själv klicka på requesten och kika.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT

Kollade lite på detta. Med hjälp av Google Streetview såg jag att Järnvägsgatan skulle vara enkelriktad lite längre än vad den var. Såg även att det ovala rondellen skulle vara just en rondell, vilket den inte var i Waze. Har nu fixat detta.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 111 times

Postby MartinMossfeldt » Thu Mar 14, 2013 5:50 pm

Jag tror inte att felrapporten handlar om att Waze har försökt navigera användaren runt rondellen, användaren kan ha gjort det ruttvalet med vilje.

Det rapporten tar upp sker precis där rapporten är lagd, användaren får helt enkelt inte fortsätta längre på Järnvägsgatan utan tvingas gena genom parkeringen som inte finns utmärkt på kartan till HSB-gatan.

//Martin.
MartinMossfeldt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Postby Morfar » Thu Mar 14, 2013 5:59 pm

MartinMossfeldt wrote:Jag tror inte att felrapporten handlar om att Waze har försökt navigera användaren runt rondellen, användaren kan ha gjort det ruttvalet med vilje.

Det rapporten tar upp sker precis där rapporten är lagd, användaren får helt enkelt inte fortsätta längre på Järnvägsgatan utan tvingas gena genom parkeringen som inte finns utmärkt på kartan till HSB-gatan.

//Martin.

Precis! Det var jag som gjorde anmärkningen. Nu när parking lot roaden har ritats in på kartan är problemet borta. Det med rondellen hade jag inte koll på. Ursäkta att jag inte hann rätta felet själv. Tack för ert engagemang :)
Morfar

Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Postby pnylin » Thu Mar 14, 2013 6:05 pm

Morfar wrote:Precis! Det var jag som gjorde anmärkningen. Nu när parking lot roaden har ritats in på kartan är problemet borta. Det med rondellen hade jag inte koll på. Ursäkta att jag inte hann rätta felet själv. Tack för ert engagemang :)

Det är lungt. Något ska man ju göra på kvällarna. ;)
Förresten, ni vet väl att Waze numera uppdaterar kartan varje dag även på den internationella servern där Sverige ligger.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 111 times

Postby MartinMossfeldt » Thu Mar 14, 2013 6:17 pm

Morfar wrote:Precis! Det var jag som gjorde anmärkningen. Nu när parking lot roaden har ritats in på kartan är problemet borta. Det med rondellen hade jag inte koll på. Ursäkta att jag inte hann rätta felet själv. Tack för ert engagemang :)

Nemas problemas. Som pnylin sa, nått ska man ju göra på kvällarna :D

//Martin.
MartinMossfeldt

Postby traesko » Thu Mar 14, 2013 6:42 pm

Roligt att se att det löstes så snabbt!
Image
traesko

Postby V70_white » Thu Mar 14, 2013 7:22 pm

Den här tråden gillar jag..

Speciellt vid felrapporter har jag ibland svårt att hitta vad som kan vara fel. Ibland är det ju kanske inga fel, men det är inte fel med ett par till ögon på stället innan man avfärdar rapporten.
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby traesko » Fri Mar 15, 2013 11:34 am

Är det någon här som kan ha en idé av vad felrapporten syftar till?
https://world.waze.com/editor/?lon=15.5 ... TTTTTTTTFT

Lägger in en bild också, då jag var nära på att lägga in den i någon typ av "jolly wazers" tråd men vi hade ingen sådan. http://i.imgur.com/sNVf21c.jpg
Image
traesko

Postby MartinMossfeldt » Fri Mar 15, 2013 11:57 am

Jag har sett en liknande felrapport förut, i den stod det "spökväg åt vänster" eller nått liknande, tyvärr är den rapporten borta sen en tid.

Tyvärr är det ju alltid svårt med såhär gamla felrapporter då man inte vet hur det såg ut på platsen när rapporten skickades in.

Jag tänker mig 2 förklaringar till rapporten, antingen så har det legat en extra asfalterad väg bredvid den riktiga vägen eller så syftar rapportören på att de anslutande vägarna inte finns med på kartan.

Sen så har/hade vi ju fenomenet "ghost road" men de syntes väl bara i editorn om jag inte missminner mig.

/martin.
MartinMossfeldt

Next

Return to Sweden [svenska]