Post Reply

Wazekonsulter

Post by
Hej alla.

Jag stöter ibland på problem som jag inte har kunskaper att lösa så jag tänkte att jag öppnar en tråd dit vi kan skicka det vi behöver en andra åsikt om.

Själv stötte jag idag på en oval rondell kopplad till en del enkelriktat och Waze verkar ha navigerat användaren runt det hela istället för att köra igenom på Riksväg 70.
Kikade vägarna på andra kartor och lade till ytterliggare enkelriktat som tydligen ska vara där.
Jag länkar inte gatorna det gäller utan man får själv klicka på requesten och kika.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT

POSTER_ID:14470945

1

Send a message

Post by curantes
V70_white wrote:Jag har börjat gå igenom mitt AM-område och sätta husnummer på allt.
Hur gör ni i områden där flera hus har samma siffror? Alltså t.ex 5A 5B 5C 5D...

Jag har då försökt sätta ut flera 5-or.. och tagit "force". Ibland funkar det ibland inte..
(Hittade inget om hur man ska hantera det här i wikin, står bara att det endast går att skriva siffror.)

Är det någon som vet om man några poäng när man sätter husnummer numera? Jag har satt rätt många men inte märkt det så mycket på poängen. Nu är det en viss tillfredsställelse att alla kan navigera exakt i sitt AM-område, men det är alltid kul med poäng också. :)
Jag läste i någon annan tråd att du får samma poäng som vid "vanliga" edits. Räknaren som håller koll på hur många hus nummer du har gjort är kopplat till den gamla editorn så den kommer inte fungera nu.

Jag håller själv på att lägga till husnummer i mitt AM-område (Växjö).

Jag har själv löst problemet med (A,B,C etc) igenom att sätta bara en punkt i mitten av området. sen pekat om stoppunkten till infarten eller så nära som möjligt.

Vet inte om det är rätt eller fel. Men för mig tycker jag det fungerar bra.

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager
Posts: 117
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2

Post by lindq
Fast de egna gatorna - vägar som leder enbart till ett hus - ska inte läggas in på kartan.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by magfro
Dom avser troligen den röda vägen som syns i bilden (men som verkar bortplockad i editorn).
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by magfro
Jag var precis på väg in för att fråga samma sak. Har vi någon i Sverige med beta-editorn som kanske kan ta sig an dessa UR?
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times
Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by MartinMossfeldt
Jag tror inte att felrapporten handlar om att Waze har försökt navigera användaren runt rondellen, användaren kan ha gjort det ruttvalet med vilje.

Det rapporten tar upp sker precis där rapporten är lagd, användaren får helt enkelt inte fortsätta längre på Järnvägsgatan utan tvingas gena genom parkeringen som inte finns utmärkt på kartan till HSB-gatan.

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Morfar wrote: Precis! Det var jag som gjorde anmärkningen. Nu när parking lot roaden har ritats in på kartan är problemet borta. Det med rondellen hade jag inte koll på. Ursäkta att jag inte hann rätta felet själv. Tack för ert engagemang :)
Nemas problemas. Som pnylin sa, nått ska man ju göra på kvällarna :D

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Jag har sett en liknande felrapport förut, i den stod det "spökväg åt vänster" eller nått liknande, tyvärr är den rapporten borta sen en tid.

Tyvärr är det ju alltid svårt med såhär gamla felrapporter då man inte vet hur det såg ut på platsen när rapporten skickades in.

Jag tänker mig 2 förklaringar till rapporten, antingen så har det legat en extra asfalterad väg bredvid den riktiga vägen eller så syftar rapportören på att de anslutande vägarna inte finns med på kartan.

Sen så har/hade vi ju fenomenet "ghost road" men de syntes väl bara i editorn om jag inte missminner mig.

/martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Att inte röda vägar skulle synas i klienten var jag också säker på ett tag, jag tror till och med att jag har läst det någonstans så kanske det var så en gång i tiden.

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by Morfar
MartinMossfeldt wrote:Jag tror inte att felrapporten handlar om att Waze har försökt navigera användaren runt rondellen, användaren kan ha gjort det ruttvalet med vilje.

Det rapporten tar upp sker precis där rapporten är lagd, användaren får helt enkelt inte fortsätta längre på Järnvägsgatan utan tvingas gena genom parkeringen som inte finns utmärkt på kartan till HSB-gatan.

//Martin.
Precis! Det var jag som gjorde anmärkningen. Nu när parking lot roaden har ritats in på kartan är problemet borta. Det med rondellen hade jag inte koll på. Ursäkta att jag inte hann rätta felet själv. Tack för ert engagemang :)
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by muppet81
Jag har kollat hela väg C582. Kan inte se några konstigheter. Möjligen några nya "husvägar" som inte var anslutna. Men om det blir "server fel" känns det inte som att kartan är problemet.
muppet81
Area Manager
Area Manager
Posts: 108
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times
Send a message