Wazekonsulter

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN

Re: Wazekonsulter

Postby magfro » Fri Mar 15, 2013 4:58 pm

Dom avser troligen den röda vägen som syns i bilden (men som verkar bortplockad i editorn).
ImageImage
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)
iPhone 6s, iOS 9
magfro
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Postby traesko » Fri Mar 15, 2013 6:28 pm

"Röda vägar" visas väl bara i editorn? Troligtvis var det något av det MartinMossfeldt svarade med. Jag ritade dit extravägarna i alla fall och satte solved på den.
Image
traesko

Has thanked: 11 times
Been thanked: 0 time

Postby Vandraren » Fri Mar 15, 2013 7:57 pm

traesko wrote:"Röda vägar" visas väl bara i editorn?

Nope. I anslutning till Östersund Winter Rally för några veckor sedan körde jag längs en av specialsträckorna långt ut i skogen, och till min förvåning såg jag mängder med spridda vägsegment i appen.

När jag kollade i editorn senare såg jag att det var fragment av röda vägar, som av placeringarna att döma kommit sig av antingen snöskoterkörning eller skogspromenader.

Det blev en storstädning i området.
Vandraren
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Postby traesko » Fri Mar 15, 2013 8:36 pm

Jag trodde inte de syntes i klienten, men nu vet jag att de gör det. Något nytt varje dag. =)
Image
traesko

Postby MartinMossfeldt » Fri Mar 15, 2013 10:55 pm

Att inte röda vägar skulle synas i klienten var jag också säker på ett tag, jag tror till och med att jag har läst det någonstans så kanske det var så en gång i tiden.

//Martin.
MartinMossfeldt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Postby traesko » Tue Mar 19, 2013 10:20 pm

Har alltid problem med Waze när jag åker denna sträcka.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... 8,90295786

På klienten vill Waze sätta mig på Håstaängsvägen som går precis ovanför. Vet inte om det är för att 84:an/Södra vägen ligger aningen fel så att den tror att jag är på den andra vägen... Vet faktiskt inte. Dessutom är noden med rampen låst för mig så jag kan inte flytta den ett litet snäpp, om det nu skulle hjälpa.

Är det någon av er som sitter med en kvalificerad gissning?

Edit: Rapporten som ligger är min.
Image
traesko

Postby SverkerN » Tue Mar 19, 2013 11:07 pm

traesko wrote:Har alltid problem med Waze när jag åker denna sträcka.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... 8,90295786

På klienten vill Waze sätta mig på Håstaängsvägen som går precis ovanför. Vet inte om det är för att 84:an/Södra vägen ligger aningen fel så att den tror att jag är på den andra vägen... Vet faktiskt inte. Dessutom är noden med rampen låst för mig så jag kan inte flytta den ett litet snäpp, om det nu skulle hjälpa.

Är det någon av er som sitter med en kvalificerad gissning?

Edit: Rapporten som ligger är min.

Jag gjorde en liten justering av väg 84 då den låg lite snett i förhållande till GPS-spåren. Jag kollade på en annan karta och det är ca 50 meter som minst mellan Håstaängsvägen och "stora" vägen. Det ska vara ett tillräckligt stort avstånd mellan vägarna. Merparten av GPS-spåren längs stora vägen ligger rätt, men om bilsymbolen snäpper in på Håstaängsvägen så verkar det som din position enligt telefonen är närmare den vägen.

Ramperna upplåsta.

Jag vet inte om du har en iPhone eller android telefon, men i androidversionen av mobilklienten går det att ändra i preferences textfilen som ligger i Waze mappen med lämplig fileditor. Vet ej hur man gör för iPhone. Det finns en inställning som heter "GPS.Show GPS: no". Den ändras till "GPS.Show GPS: yes". När du sedan startar mobilklienten så visas aktuell position som en liten gul pil. Då ser du hur pass bra position du har. Bilsymbolen snäpper fast på närmaste väg som vanligt. OBS! Ändring i preference filen sker på egen risk. Skulle något bli fel så är det enklast att installera om appen. Ändringen försvinner också när ny version installeras.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 185 times

Postby traesko » Wed Mar 20, 2013 2:35 pm

Jag har en Samsung Galaxy S2 så jag tar och ändrar inställningarna och tar mig en titt nästa gång jag åker förbi. Tack för tipset!
Image
traesko

Postby V70_white » Wed Mar 20, 2013 9:00 pm

Det har kommit ganska många felrapporter längst gamla E4 norr om Uppsala. Verkar som att navigeringen går en rejäl omväg. Vid vissa navigeringar verkar Waze skicka ut en på nya E4:an även fast det är en lång omväg och inte går fortare.

Jag har svårt att hitta någon lösning på det här.. Man kan nog inte öka gamla E4:ans status.

Jag har inte heller rättigheter att editera överallt då mina körningar på E4:an inte når vägen på alla ställen. Någon erfaren Wazeare får gärna ta en liten titt och se om det är något som verkar galet och skulle kunna få navigeringarna att bli vettiga.
https://world.waze.com/editor/?lon=17.5 ... TTTTTTTTFT
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby pnylin » Wed Mar 20, 2013 9:14 pm

För tillfället har Waze serverproblem och det går därför inte att redigera vissa segment.
Här är ett segment med fel namn och som har röda pilar åt båda hållen men, som sagt, det går inte att redigera just nu.
Tror även att de flesta felrapporter om fel vägval som tillkommit sedan i södags beror just på serverproblemen som ställt till en hel del.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 163 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]