Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Wazekonsulter

Post by traesko
Hej alla.

Jag stöter ibland på problem som jag inte har kunskaper att lösa så jag tänkte att jag öppnar en tråd dit vi kan skicka det vi behöver en andra åsikt om.

Själv stötte jag idag på en oval rondell kopplad till en del enkelriktat och Waze verkar ha navigerat användaren runt det hela istället för att köra igenom på Riksväg 70.
Kikade vägarna på andra kartor och lade till ytterliggare enkelriktat som tydligen ska vara där.
Jag länkar inte gatorna det gäller utan man får själv klicka på requesten och kika.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT
traesko
Posts: 24
Has thanked: 11 times

POSTER_ID:14470945

1

Send a message

Post by pnylin
traesko wrote:Hej alla.

Jag stöter ibland på problem som jag inte har kunskaper att lösa så jag tänkte att jag öppnar en tråd dit vi kan skicka det vi behöver en andra åsikt om.

Själv stötte jag idag på en oval rondell kopplad till en del enkelriktat och Waze verkar ha navigerat användaren runt det hela istället för att köra igenom på Riksväg 70.
Kikade vägarna på andra kartor och lade till ytterliggare enkelriktat som tydligen ska vara där.
Jag länkar inte gatorna det gäller utan man får själv klicka på requesten och kika.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT
Kollade lite på detta. Med hjälp av Google Streetview såg jag att Järnvägsgatan skulle vara enkelriktad lite längre än vad den var. Såg även att det ovala rondellen skulle vara just en rondell, vilket den inte var i Waze. Har nu fixat detta.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Morfar wrote:Precis! Det var jag som gjorde anmärkningen. Nu när parking lot roaden har ritats in på kartan är problemet borta. Det med rondellen hade jag inte koll på. Ursäkta att jag inte hann rätta felet själv. Tack för ert engagemang :)
Det är lungt. Något ska man ju göra på kvällarna. ;)
Förresten, ni vet väl att Waze numera uppdaterar kartan varje dag även på den internationella servern där Sverige ligger.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
För tillfället har Waze serverproblem och det går därför inte att redigera vissa segment.
Här är ett segment med fel namn och som har röda pilar åt båda hållen men, som sagt, det går inte att redigera just nu.
Tror även att de flesta felrapporter om fel vägval som tillkommit sedan i södags beror just på serverproblemen som ställt till en hel del.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
traesko wrote:Har alltid problem med Waze när jag åker denna sträcka.
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... 8,90295786

På klienten vill Waze sätta mig på Håstaängsvägen som går precis ovanför. Vet inte om det är för att 84:an/Södra vägen ligger aningen fel så att den tror att jag är på den andra vägen... Vet faktiskt inte. Dessutom är noden med rampen låst för mig så jag kan inte flytta den ett litet snäpp, om det nu skulle hjälpa.

Är det någon av er som sitter med en kvalificerad gissning?

Edit: Rapporten som ligger är min.
Jag gjorde en liten justering av väg 84 då den låg lite snett i förhållande till GPS-spåren. Jag kollade på en annan karta och det är ca 50 meter som minst mellan Håstaängsvägen och "stora" vägen. Det ska vara ett tillräckligt stort avstånd mellan vägarna. Merparten av GPS-spåren längs stora vägen ligger rätt, men om bilsymbolen snäpper in på Håstaängsvägen så verkar det som din position enligt telefonen är närmare den vägen.

Ramperna upplåsta.

Jag vet inte om du har en iPhone eller android telefon, men i androidversionen av mobilklienten går det att ändra i preferences textfilen som ligger i Waze mappen med lämplig fileditor. Vet ej hur man gör för iPhone. Det finns en inställning som heter "GPS.Show GPS: no". Den ändras till "GPS.Show GPS: yes". När du sedan startar mobilklienten så visas aktuell position som en liten gul pil. Då ser du hur pass bra position du har. Bilsymbolen snäpper fast på närmaste väg som vanligt. OBS! Ändring i preference filen sker på egen risk. Skulle något bli fel så är det enklast att installera om appen. Ändringen försvinner också när ny version installeras.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
V70_white wrote:Det är rätt många som rapporterar felaktiga husnummer och att navigationen tar de till fel del av vägen.. hur gör ni med de felrapporterna? Bör man låta de ligga kvar tills det går att redigera nummer igen eller bör man välja solved eller not identified?
Nu går det att lägga till husnummer igen. I alla fall med Chrome. Det ser lite annorlunda ut mot tidigare.

Edit: Länk till wikisida om husnummer: http://www.waze.com/wiki/index.php/Hous ... the_Editor

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by traesko
Roligt att se att det löstes så snabbt!
traesko
Posts: 24
Has thanked: 11 times
Send a message

Post by traesko
Är det någon här som kan ha en idé av vad felrapporten syftar till?
https://world.waze.com/editor/?lon=15.5 ... TTTTTTTTFT

Lägger in en bild också, då jag var nära på att lägga in den i någon typ av "jolly wazers" tråd men vi hade ingen sådan.
traesko
Posts: 24
Has thanked: 11 times
Send a message

Post by traesko
"Röda vägar" visas väl bara i editorn? Troligtvis var det något av det MartinMossfeldt svarade med. Jag ritade dit extravägarna i alla fall och satte solved på den.
traesko
Posts: 24
Has thanked: 11 times
Send a message

Post by traesko
Jag trodde inte de syntes i klienten, men nu vet jag att de gör det. Något nytt varje dag. =)
traesko
Posts: 24
Has thanked: 11 times
Send a message