Wazekonsulter

Image

Moderators: Unholy, pnylin, SverkerN, avozetta

Re: Wazekonsulter

Postby V70_white » Fri Mar 22, 2013 9:11 pm

Det är rätt många som rapporterar felaktiga husnummer och att navigationen tar de till fel del av vägen.. hur gör ni med de felrapporterna? Bör man låta de ligga kvar tills det går att redigera nummer igen eller bör man välja solved eller not identified?
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby magfro » Sat Mar 23, 2013 8:59 am

Jag var precis på väg in för att fråga samma sak. Har vi någon i Sverige med beta-editorn som kanske kan ta sig an dessa UR?
ImageImage
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)
iPhone 6s, iOS 9
magfro
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Postby SverkerN » Sun Mar 24, 2013 12:38 pm

V70_white wrote:Det är rätt många som rapporterar felaktiga husnummer och att navigationen tar de till fel del av vägen.. hur gör ni med de felrapporterna? Bör man låta de ligga kvar tills det går att redigera nummer igen eller bör man välja solved eller not identified?

Nu går det att lägga till husnummer igen. I alla fall med Chrome. Det ser lite annorlunda ut mot tidigare.

Edit: Länk till wikisida om husnummer: http://www.waze.com/wiki/index.php/Hous ... the_Editor

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 188 times

Postby V70_white » Wed Mar 27, 2013 11:00 pm

Jag har börjat gå igenom mitt AM-område och sätta husnummer på allt.
Hur gör ni i områden där flera hus har samma siffror? Alltså t.ex 5A 5B 5C 5D...

Jag har då försökt sätta ut flera 5-or.. och tagit "force". Ibland funkar det ibland inte..
(Hittade inget om hur man ska hantera det här i wikin, står bara att det endast går att skriva siffror.)

Är det någon som vet om man några poäng när man sätter husnummer numera? Jag har satt rätt många men inte märkt det så mycket på poängen. Nu är det en viss tillfredsställelse att alla kan navigera exakt i sitt AM-område, men det är alltid kul med poäng också. :)
V70_white

Postby curantes » Wed Mar 27, 2013 11:36 pm

V70_white wrote:Jag har börjat gå igenom mitt AM-område och sätta husnummer på allt.
Hur gör ni i områden där flera hus har samma siffror? Alltså t.ex 5A 5B 5C 5D...

Jag har då försökt sätta ut flera 5-or.. och tagit "force". Ibland funkar det ibland inte..
(Hittade inget om hur man ska hantera det här i wikin, står bara att det endast går att skriva siffror.)

Är det någon som vet om man några poäng när man sätter husnummer numera? Jag har satt rätt många men inte märkt det så mycket på poängen. Nu är det en viss tillfredsställelse att alla kan navigera exakt i sitt AM-område, men det är alltid kul med poäng också. :)

Jag läste i någon annan tråd att du får samma poäng som vid "vanliga" edits. Räknaren som håller koll på hur många hus nummer du har gjort är kopplat till den gamla editorn så den kommer inte fungera nu.

Jag håller själv på att lägga till husnummer i mitt AM-område (Växjö).

Jag har själv löst problemet med (A,B,C etc) igenom att sätta bara en punkt i mitten av området. sen pekat om stoppunkten till infarten eller så nära som möjligt.

Vet inte om det är rätt eller fel. Men för mig tycker jag det fungerar bra.

/Matthias
Image
AM: Växjö, Sweden
Waze device: LG G2
curantes
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Postby V70_white » Thu Mar 28, 2013 10:52 am

Ja det funkar bra när det är t.ex radhusområden eller sånt, men jag har flera villaområden där husen fått A B och C-beteckningar. Varje villa har egen infart från gatan..
V70_white

Postby lindq » Fri Mar 29, 2013 12:21 pm

Fast de egna gatorna - vägar som leder enbart till ett hus - ska inte läggas in på kartan.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby V70_white » Fri Mar 29, 2013 1:38 pm

Nej, och det är ju inte det som är problemet, inte heller skulle det lösa det.

En bostadsgata med villor, där olika villor (med olika infarter, som inte är utsatta som egna vägar) har samma nummer, fast med bokstäver efter. Då det ibland inte går att sätta ut flera av samma nummer har jag svårt att välja var på vägen jag ska sätta punkten för själva nummret. Det verkar ännu inte finnas någon standard för hur man ska hantera nummer med bokstäver.
V70_white

Postby V70_white » Sat Apr 06, 2013 9:29 am

Hej

En felrapport jag stötte på som jag inte kan förstå varför..
https://world.waze.com/editor/?lon=18.1 ... TTTTTTTFTT

Rapportören har skrivit: Navigering där väg C582 utanför Bålsta ingår ger routing server error sen någon vecka. Innan dess har det fungerat i sju månader.

C582 är utanför mitt redigerabara område också så jag har inte kunnat kolla segment för segment. När jag kör en navigering i livemap verkar det funka.
Har också skapar rutt till flera olika ställen längst med väg C582 utan att stöta på några problem.
V70_white

Postby muppet81 » Sat Apr 06, 2013 2:06 pm

Jag har kollat hela väg C582. Kan inte se några konstigheter. Möjligen några nya "husvägar" som inte var anslutna. Men om det blir "server fel" känns det inte som att kartan är problemet.
AM. Norra Stockholm, Arvika
ImageImage
muppet81
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]