Ny husnummer funktion i WME

[ img ]

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Ny husnummer funktion i WME

Postby avozetta » Wed Apr 06, 2016 6:59 pm

Om adresserna/vägnamnen bara finns som gångvägar skall du behålla segmenten men ändra dem till gångvägar, koppla loss dem från körbara vägar och och sedan koppla adressens navigeringspunkt till närmsta lämpliga körbara väg, här är ett bra exempel, https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... lter=false
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 11 times
Been thanked: 57 times

Postby mirarkitty » Wed Apr 06, 2016 2:18 pm

Jag vet inte om jag vågar ta bort vägarna, om de har information länkat till sig...
mirarkitty

Has thanked: 0 time
Been thanked: 4 times

Postby hurja » Wed Apr 06, 2016 12:16 pm

mirarkitty wrote:https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... ueFilter=1

Det är fullt möjligt att köra in, men vore inte "gångvägar" bättre för det här så att klienten inte ska beräkna en rutt där den_vill_ att jag ska köra in? Alternativt 24 timmars förbjuden infart eller nåt.

Hela markerade området är "förbjuden för motortrafik".

Jag skulle inte ha några vägar alls i området. Bara vägar till parkeringen runt området.
hurja
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Postby mirarkitty » Wed Apr 06, 2016 8:45 am

Private road är inte så lysande. Igår skulle jag till en adress i ett område som är fullt av "private road", och det gick inte i klienten att utröna var det fanns parkering och vilka vägar som var förbjuden för motortrafik,

https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... ueFilter=1

Det är fullt möjligt att köra in, men vore inte "gångvägar" bättre för det här så att klienten inte ska beräkna en rutt där den_vill_ att jag ska köra in? Alternativt 24 timmars förbjuden infart eller nåt.

Hela markerade området är "förbjuden för motortrafik".
mirarkitty

Has thanked: 0 time
Been thanked: 4 times

Postby V70_white » Fri May 17, 2013 10:39 pm

Ah.. ja som det är nu ser man det ju inte i klienten. Och jag håller med om att det är huvudsaken man kommer till rätt kvarter/parkering.

Men det betyder ändå inte att vi inte bör vara så noggranna vi kan när vi lägger in husnumren. Kan man bör man sätta siffran på det hus eller den portingång som stämmer överens, vi vet aldrig vilka funktioner som kan komma i Waze framöver, och har man ett bra data-underlag när/om det väl kommer en funktion för att t.ex se hus kommer vi ha mycket jobb redan gjort. :)
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby Wolfeye » Thu May 16, 2013 5:51 pm

Nu syftade jag som sagt på klienten, dvs appen i telefonen. Där är det ju lite svårt att avgöra exakt vilket hus det är, speciellt om de ligger lite tätt. Man ser ju förstås inga "hus" eller så där heller.
Men det handlar ju om att bli hänvisad till rätt kvarter, sedan får man ta ögonen från Waze och titta på verkligheten.
Wolfeye

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby V70_white » Wed May 15, 2013 6:27 pm

Det beror väl helt på vilken stad du är i.. Många områden har skapligt bra satellitbilder och jag kan urskilja bilar och hus utan problem.

I områden med sämre satellitbilder blir det såklart svårare att sätta dem exakt. :)
V70_white

Postby Wolfeye » Sat May 11, 2013 3:13 pm

Det är ju inte så stor noggrannhet i klienten eftersom skalan i fullt inzoomat läge knappt ger möjlighet att urskilja rätt hus.

Jag har inte haft möjlighet att experimentera med detta men tycker det ser ut som att "nålen" i klienten hamnar där man placerat själva numret. Ankaret antar jag bara är för att koppla ihop numret med rätt gatunamn och postort.
Wolfeye

Postby V70_white » Sat May 11, 2013 11:12 am

Wolfeye wrote:I Ett sådant område kan normalt var över en kilometer långt med tiotal infarter som i sin tur betjänar flera huskroppar med åtskilliga nummer. För att då hitta rätt infart är ju husnummer ett "måste".

Men då räcker det ju kanske att lägga in just infarterna (som ofta har parkering anslutet till sig och därifrån lägga in numren till de husen.

Bäst är ju om man blir navigerad till rätt ställe att parkera på.. sen får man väl kolla skyltar i området för att hitta rätt port.
Man kan ju hoppas på att det i framtiden ska gå att se var numret ligger på kartan samtidigt som navigeringen bara ligger fram till den punkt på vägen man satt som ankare.

Det måste väl finnas nån baktanke med att man ska sätta alla nummer på husen det gäller men ankaret på vägen vid "infarten" till huset.
V70_white

Postby Wolfeye » Fri May 10, 2013 12:36 pm

I de flesta bostadsområden med flerbostadshus får man normalt inte köra in. Dvs skylt med motortrafik förbjuden sitter i anslutning till parkeringen. Det är ju dock tillåtet att köra in för i- och urlastning mm. Då tycker jag det alltså ändå är ok att rita ut vägarna (Private Road). Är det däremot en bom eller annat fysiskt hinder som omöjliggör infart finns det absolut ingen anledning att rita in dem.

Även flerbostadshus tycker jag är av intresse att få numren inlagda då det ofta är stora komplexa områden med många infarter utmed en "ringled" med flera olika parkeringsplatser. Ett sådant område kan normalt var över en kilometer långt med tiotal infarter som i sin tur betjänar flera huskroppar med åtskilliga nummer. För att då hitta rätt infart är ju husnummer ett "måste".
Wolfeye

Next

Return to Sweden [svenska]