Ny husnummer funktion i WME

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN

Ny husnummer funktion i WME

Postby SverkerN » Sun Mar 24, 2013 2:39 pm

I dag så lade Waze ut en ny version av WME som bl a inkluderar den nya husnummer funktionen. Läs mer här om hur den fungerar.

Övriga ändringar i WME hittar du här.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 185 times

Re: Ny husnummer funktion i WME

Postby pnylin » Sun Mar 24, 2013 4:58 pm

Svensk instruktion finns nu i den Svenska Wikin.

http://www.waze.com/wiki/index.php/Sweden/Husnummer

/Patrik

PS. Gjorde en snabböversättning så hittar ni fel säg till så ändrar jag det.
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 163 times

Postby Rajjan60 » Mon Mar 25, 2013 2:20 pm

Hej!

Ny här i forumet, gillar Waze och gör den gärna bättre.

Jag försökte lägga in husnummer men WME ville inte låta mig lägga in udda husnummer. Antar att det beror på en (felaktig i detta fall) uppfattning om vilken sida som ska ha jämna resp udda husnummer.
Det syns ingen Force-knapp när jag försöker spara så jag kan inte over-rula i detta fall, hur göra?

Adressen är Videtunet på Lidingö, en väg som rundar en skogsklädd höjd där hela vägen runt heter Videtunet.

Länk: https://world.waze.com/editor/?zoom=7&l ... on=18.1935

Mvh Raymond Bergmark
Rajjan60

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby SverkerN » Mon Mar 25, 2013 3:21 pm

Rajjan60 wrote:Hej!

Ny här i forumet, gillar Waze och gör den gärna bättre.

Jag försökte lägga in husnummer men WME ville inte låta mig lägga in udda husnummer. Antar att det beror på en (felaktig i detta fall) uppfattning om vilken sida som ska ha jämna resp udda husnummer.
Det syns ingen Force-knapp när jag försöker spara så jag kan inte over-rula i detta fall, hur göra?

Adressen är Videtunet på Lidingö, en väg som rundar en skogsklädd höjd där hela vägen runt heter Videtunet.

Länk: https://world.waze.com/editor/?zoom=7&l ... on=18.1935

Mvh Raymond Bergmark

Hej och välkommen!

Kul att du vill hjälpa till. Läs gärna igenom länkarna i min signatur. Där framgår det hur saker och ting ska läggas till och uppdateras.

När det gäller husnumren så verkar detta vara en inte helt igenom testad version som vi fått ta del av. När man läser på den generella tråden som finns länkad inledningsvis så är det flera som har synpunkter.

För mig så har det ibland fungerat att hoppa ur husnummer läget. Trycka F5 och sedan prova igen.

Jag gick in på Videtunet, Lidingö, och lade till några nummer (3, 5, 7). Fick felmeddelande när jag sparade. Valde "force". Hoppade ur (Close) och sedan in igen och lade till 9 - 15. Sparade och fick inget meddelande om några fel. Gick då tillbaka igen, tredje gången gillt, och petade lite på de första (3, 5, 7) och då försvann "Force etiketten".

Det kanske är några fler som provat och har lite tips och trix att dela med sig av?

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby Rajjan60 » Mon Mar 25, 2013 4:46 pm

Tack, det blev helt rätt!
Men jag såg aldrig någon Force-knapp så jag kunde inte komma förbi det läget.
Kanske blir det bättre framöver.

Mvh Raymond
Rajjan60

Been thanked: 0 time

Postby pnylin » Mon Mar 25, 2013 6:13 pm

Testade funktionen igår. Jag la in alla nummer på en gata och sedan flyttade jag "stoppunkten" för ett av dem. När jag sedan skulle spara fick jag ett felmeddelande att gatan är redigerad. Dvs. samma som man får när man försöker redigera spökvägar. Det slutade med att jag fick stänga husnummerredigeringen utan att spara. Testade några gånger till efter det.

Min slutsats är att man först ska lägga in numrerna. Vill man flytta på en eller flera stoppunkter bör man först spara innan man påbörjar flyttningen.
Någon annan som upptäckt samma fenomen?

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 163 times

Postby SverkerN » Mon Mar 25, 2013 6:56 pm

Precis vad jag råkade ut för när jag provade nyss. Lägga in nummer först. Ändra stoppunkt sedan.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby avozetta » Mon Mar 25, 2013 7:57 pm

Pillat lite jag nu också men det var ju inte detta jag önskade mig, att vi skall lägga in varenda nummer, igen :-(

Kan det vara så att det fortfarande räcker med första och sista numret på kvarteret och att waze sedan gissar nummer däremellan?
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
HTC One M9 Android 6.0
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 41 times

Postby V70_white » Wed Mar 27, 2013 11:06 pm

Ett fel som ni också skriver om, är när man lägger till ett nummer och i samma veva ändrar punkten.

Gör man istället så att man lägger till numret, skriver vilken siffra, trycket enter och därefter klickar på nummret igen och då ändrar var punkten på vägen ska sitta så funkar det oftast. Man behöver alltså inte spara emellan, bara se till att numret är satt först.
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Postby obygds » Sat Apr 06, 2013 7:22 pm

Jag har också märkt att ibland räcker inte den körbara vägen, "street", till för att lägga in alla husnummer! Jag har då fått lägga in en bit "pedestrian boardwalk" för att täcka upp området!
Antagligen ett stereotypiskt amerikanskt fel som gör att man inte kan gå mer än 75 m från bilen! ;)
obygds

Been thanked: 2 times

Next

Return to Sweden [svenska]