Post by V70_white
Jag har navigerat efter husnummer jag la till någon av de första dagarna det gick..

Sök t.ex på Stenbäcksvägen 12, Gävle. Det är en av gatorna jag fixat.

Verkar funka fint.. det är ju några dagars delay på ändringar man gör, precis som på gatorna.
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
Wolfeye wrote:I Ett sådant område kan normalt var över en kilometer långt med tiotal infarter som i sin tur betjänar flera huskroppar med åtskilliga nummer. För att då hitta rätt infart är ju husnummer ett "måste".
Men då räcker det ju kanske att lägga in just infarterna (som ofta har parkering anslutet till sig och därifrån lägga in numren till de husen.

Bäst är ju om man blir navigerad till rätt ställe att parkera på.. sen får man väl kolla skyltar i området för att hitta rätt port.
Man kan ju hoppas på att det i framtiden ska gå att se var numret ligger på kartan samtidigt som navigeringen bara ligger fram till den punkt på vägen man satt som ankare.

Det måste väl finnas nån baktanke med att man ska sätta alla nummer på husen det gäller men ankaret på vägen vid "infarten" till huset.
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
Det beror väl helt på vilken stad du är i.. Många områden har skapligt bra satellitbilder och jag kan urskilja bilar och hus utan problem.

I områden med sämre satellitbilder blir det såklart svårare att sätta dem exakt. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by V70_white
Ah.. ja som det är nu ser man det ju inte i klienten. Och jag håller med om att det är huvudsaken man kommer till rätt kvarter/parkering.

Men det betyder ändå inte att vi inte bör vara så noggranna vi kan när vi lägger in husnumren. Kan man bör man sätta siffran på det hus eller den portingång som stämmer överens, vi vet aldrig vilka funktioner som kan komma i Waze framöver, och har man ett bra data-underlag när/om det väl kommer en funktion för att t.ex se hus kommer vi ha mycket jobb redan gjort. :)
V70_white
Posts: 166
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by Vitmar
Går det på något enkelt sätt att se vilka gator som saknar husnummer? Lite störigt om man måste klicka runt på varenda gata för att se detta samt att på vissa platser är det svårt att lägga till nummer på alla gator i naturlig följd.

/David
Vitmar
Posts: 30
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by Vitmar
Du måste ansöka om att bli Area Manager så får du level 3 och Force-knappen (Samma anledning till att jag ansökte om det nyligen).

http://www.waze.com/wiki/index.php/Area_Manager
Vitmar
Posts: 30
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by Wolfeye
Jag har gjort ett stort bostadsområde med alla småvägar (Private Road) mellan husen inlagda. Dock har jag inte lagt in några husnummer än.
Normalt stannar ju de flesta vid parkeringarna och det viktigaste är ju hur man ska köra för att komma till rätt parkering så nära rätt hus som möjligt. Men sen finns det ju också tillfällen när man vill komma ända fram till huset och då är det trevligt med alla småvägar.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Vi behöver besluta om en praxis för hur vi ska göra i bostadsområden. Alltså där man normalt inte kör in till varje hus, vanligtvis flerbostadshus eller liknande. Är det villor utmed en väg med egen infart och parkering ser jag inte att det kan finnas någon tvetydighet.

Frågor med förslag:

När bör vi lägga in Private Road från parkering in mellan husen?
När det är fullt möjligt att köra in där även om man som boende eller vanlig besökare normalt parkerar på P-platsen.

Skall dessa Private Roads ha något namn (Street Name)?

När bör vi inte lägga in Private Road från parkering in mellan husen?
När det är en bom eller annat "hinder" för att köra där.

Var bör "ankaret" (punkten för infarten) placeras?
I anslutning till parkeringen då man normalt endast kör dit.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
I de flesta bostadsområden med flerbostadshus får man normalt inte köra in. Dvs skylt med motortrafik förbjuden sitter i anslutning till parkeringen. Det är ju dock tillåtet att köra in för i- och urlastning mm. Då tycker jag det alltså ändå är ok att rita ut vägarna (Private Road). Är det däremot en bom eller annat fysiskt hinder som omöjliggör infart finns det absolut ingen anledning att rita in dem.

Även flerbostadshus tycker jag är av intresse att få numren inlagda då det ofta är stora komplexa områden med många infarter utmed en "ringled" med flera olika parkeringsplatser. Ett sådant område kan normalt var över en kilometer långt med tiotal infarter som i sin tur betjänar flera huskroppar med åtskilliga nummer. För att då hitta rätt infart är ju husnummer ett "måste".
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Det är ju inte så stor noggrannhet i klienten eftersom skalan i fullt inzoomat läge knappt ger möjlighet att urskilja rätt hus.

Jag har inte haft möjlighet att experimentera med detta men tycker det ser ut som att "nålen" i klienten hamnar där man placerat själva numret. Ankaret antar jag bara är för att koppla ihop numret med rätt gatunamn och postort.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message