Hur hantera genomfartsgata med lokalgator för parkering?

Image

Moderators: Unholy, pnylin, SverkerN, avozetta

Re: Hur hantera genomfartsgata med lokalgator för parkering?

Postby SverkerN » Sun Mar 31, 2013 10:35 pm

Jag svarade nog lite för snabbt. Nej, vi har inte riktigt det som avses med Service road i Sverige om vi ska tro det som står på wikipedia.
A frontage road (also access road, service road, parallel road, etc.) is a local road running parallel to a higher-speed limited access road

Vad är då en limited access road? Enligt wikipedia:
A limited-access road known by various terms worldwide, including limited-access highway, dual-carriageway and expressway, is a highway or arterial road for high-speed traffic which has many or most characteristics of a controlled-access highway

Jag har tolkat att service road (frontage road) alltså är en parallellgata till en motorväg eller motortrafikled. Inte en parallellgata till en vanlig lokalgata. Men det kan ju vara så att jag läser helt fel i nattmörkret.

Det spelar mindre roll om vi har denna vägtyp i Sverige eller inte då det har visat sig att Waze inte gör skillnad på Service road och Street i ruttberäkningar mm. Då blir det enklare att bara använda Street.

Sedan har det inte varit tydligt vad som avses med Service road. Både i Sverige och i andra länder. Det finns åtskilliga exempel där vägtypen används för bussgator eller andra vägar som inte tillåter vanlig trafik. I flera av dessa fall ska dessa segment inte läggas in eller vara av typen Private road.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 188 times

Postby NateRobinson » Mon Apr 01, 2013 4:22 pm

Att svara på din fråga:

Vad är då en limited access road?

Om man inte kan nå alla hus längs en väg är det (per definition) "limited access". Det behöver inte vara någon motorväg.

Själv ser jag ingen självklar lösning på den urspringliga frågan. Jag förstår att waze kommer att navigera rätt på genomfarten, men vad får man för instruktion när man ska byta till den lokala gatan? Ska waze säga "sväng höger på [samma gatunamn]" när man kommer till kvarteret? Kan vi bestämma något namn för såna gator i Sverige? Jag skulle tro att de flesta såna är så nära till huvudgatan att GPS:n inte kommer skilja dem åt. Det viktigaste är att föraren får en tydlig instruktion när det är dags att svänga.

-Nate
NateRobinson

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby V70_white » Wed Apr 03, 2013 6:41 pm

Då gatan man ska svänga av på verkligen heter samma sak som den gata man är på ska vi väl inte döpa den till något annat. Av Waze kommer man ju att få instruktioner att svänga av om man nu navigerar till en adress längs med sidogatan. Om man dels får en instruktion att svänga och samtidigt på kartan ser hur vägen går ska det väl inte vara så svårt att förstå var man ska? Ser man på vägskyltarna kommer ju vägnamnet att vara desamma på båda gatorna.

Kolla t.ex det här området som jag redigerat och lagt till. Alla gator som går in från huvudgatan heter samma sak som huvudgatan. (Även om det i det här fallet är vägar som går rakt in och inte längst med..)
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... TTTTTTTTFT

Har du upplevt några verkliga problem med sånt här vid navigation?
V70_white

Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Previous

Return to Sweden [svenska]