Hur hantera genomfartsgata med lokalgator för parkering?

[ img ]

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: Hur hantera genomfartsgata med lokalgator för parkering?

Postby Ticketick » Thu Mar 28, 2013 3:36 pm

elimat85 wrote:Jag funderar på om inte enklast är att döpa lokalgatorna till samma namn? genomfarts vägen borde vara Primary road och de andra vanlig street?

Det kan bli svårt om Waze innehåller en massa gator med samma namn. Om lokalgatorna ska läggas in som enkelriktade gator kunde de kanske särskiljas genom att man i namnet har med de husnummer som berörs, t.ex. "Poesigatan 2 till 18". Men blir det ändå inte rörigt?

Ett annat alternativ är att lägga alla husnumrens stoppunkt/segment marker vid infarten till lokalgatan, det finns ett exempel på det i tutorial om husnummer, men då handlar det bara om ett hus. Som förare har jag ju då hamnat på en plats där jag inte vill stanna och måste själv räkna ut att jag ska köra in på lokalgatan trots att det kan vara långt kvar till det husnummer jag ska till. Enklast för föraren vore att få instruktionen att svänga in på lokalgatan och fortsätta där, som om det vore an helt annan gata.
Ticketick

Has thanked: 4 times
Been thanked: 0 time

Re: Hur hantera genomfartsgata med lokalgator för parkering?

Postby curantes » Thu Mar 28, 2013 3:16 pm

Ticketick wrote:Jag vill lägga in husnummer på Poesigatan i Örebro där man hittills bara lagt in genomfartsgatan. Vid sidan av denna ligger en enkelriktad lokalgata i varje riktning där man kör in för t.ex leveranser eller parkering vid resp huskropp. Ni som bor i Stockholm känner igen detta från t.ex. Ringvägen, där det går en lokalgata på varje sida. Lokalgatorna har samma namn som huvudgatan men det är ju där man vill placera husnummer, så att Waze leder fordon in på rätt lokalgata för att nå resp husnummer. Däremot vill man inte använda lokalgatorna för genomfart, så de borde kanske ha en lägre klass. Jag har sökt men inte hittat någon tidigare diskussion om detta, hänvisa mig gärna om detta redan är diskuterat. Hur gör jag enklast för att lägga in husnummer på en sådan gata utan att lura någon att stanna mitt på genomfartsgatan. Jag vill att Waze ska visa dem in på lokalgatan.

Jag är också intresserad av hur man ska göra detta på ett bra sätt. I Växjö finns bl a Mörners Väg som också har mindre lokalgator.

Jag funderar på om inte enklast är att döpa lokalgatorna till samma namn? genomfarts vägen borde vara Primary road och de andra vanlig street?

/Matthias
curantes
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Hur hantera genomfartsgata med lokalgator för parkering?

Postby Ticketick » Thu Mar 28, 2013 12:13 pm

Jag vill lägga in husnummer på Poesigatan i Örebro där man hittills bara lagt in genomfartsgatan. Vid sidan av denna ligger en enkelriktad lokalgata i varje riktning där man kör in för t.ex leveranser eller parkering vid resp huskropp. Ni som bor i Stockholm känner igen detta från t.ex. Ringvägen, där det går en lokalgata på varje sida. Lokalgatorna har samma namn som huvudgatan men det är ju där man vill placera husnummer, så att Waze leder fordon in på rätt lokalgata för att nå resp husnummer. Däremot vill man inte använda lokalgatorna för genomfart, så de borde kanske ha en lägre klass. Jag har sökt men inte hittat någon tidigare diskussion om detta, hänvisa mig gärna om detta redan är diskuterat. Hur gör jag enklast för att lägga in husnummer på en sådan gata utan att lura någon att stanna mitt på genomfartsgatan. Jag vill att Waze ska visa dem in på lokalgatan.
Ticketick

Has thanked: 4 times
Been thanked: 0 time

Previous

Return to Sweden [svenska]