Bussgata, Sjöbo

Moderators: krankyd, Unholy, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Bussgata, Sjöbo

Postby Agusa-154 » Mon Apr 29, 2013 6:45 pm

Vad är Rätt Sätt?
Hur bör en gata förbjuden för annan biltrafik än bussar kodas?

Länk: https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... =103233156
Agusa-154

Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Re: Bussgata, Sjöbo

Postby Agusa-154 » Mon Apr 29, 2013 7:15 pm

pnylin wrote:Det bästa är egentligen att inte lägga in den alls. Waze är ju till för privatpersoner. Är den redan inlagd kan den vara kvar men ändra den till "Unknown" och sätt röda pilar på infarterna.

/Patrik

Ja, den är redan inlagd, och sannolikheten för att någon lägger dit den igen, ifall jag raderar den, den sannolikheten måste nog bedömas som stor.

Den editor jag använder ger inte möjlighet att koda vägar som "Unknown". När jag försökte välja den rad som saknar text så gick det inte att spara editeringen.
:-/

Jag valde nu Private Road.

Tack för hjälpen!
Agusa-154

Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Postby caycothu » Mon Apr 29, 2013 8:32 pm

pnylin wrote:Unknown finns under "Direction". Unknown betyder egentligen att du inte vet om vägen är dubbelriktad eller enkelriktad. Waze kan automatiskt ändra vägen om alla som kör där med Waze igång kör åt samma håll. Vägtyp fungerar Private Road utmärkt till Bussgator eftersom Waze inte guidar via en sådan.

/Patrik

Sverker har förklarat unknown här: http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=44383

cheers
Anders
caycothu

Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Postby elimat85 » Sat May 04, 2013 3:52 pm

V70_white wrote:Hej

Jag vet inte om det är rätt sätt som jag gjort det på, men i Gävle har jag haft problem med en bussgata som vid några tillfällen fått gröna pilar då folk som inte känner till området ändrat efter vad jag gissar automatiska felrapporter. (Folk som åker buss har Waze igång.)
Jag ändrade namn på den lilla snutt som var bussväg till just "bussväg" och efter det har ingen satt tillbaka de gröna pilarna. Nu förstår även de redigerare som inte känner till området att det är en bussväg och accepterar de röda pilarna. :)

Ett alternativ är väl att låsa den snutten till level 3 åtminstone. AMs i området borde känna till detta.

/Matthias
Image
AM: Växjö, Sweden
Waze device: iPhone 4s
elimat85

Has thanked: 0 time
Been thanked: 5 times

Postby lindq » Fri Aug 02, 2013 7:25 am

Bästa typen för en bussgata verkar vara "private road" eftersom det då inte läggs några rutter över den.
lindq

Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Postby niclasc » Thu Aug 01, 2013 9:19 am

Jag har skapat en bussvägg och valde då "Service Road"

Tyckte det kändes rätt :) :)
niclasc

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Postby pnylin » Mon Apr 29, 2013 7:01 pm

Det bästa är egentligen att inte lägga in den alls. Waze är ju till för privatpersoner. Är den redan inlagd kan den vara kvar men ändra den till "Unknown" och sätt röda pilar på infarterna.

/Patrik
Image
Country Manager, Sweden
Waze Statussida, Blog
Facebook: Waze Sverige
Twitter: Waze, Waze Sverige, Waze Mapping Support
Google+: Waze Sverige
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 2 times
Been thanked: 31 times

Postby pnylin » Mon Apr 29, 2013 7:31 pm

Unknown finns under "Direction". Unknown betyder egentligen att du inte vet om vägen är dubbelriktad eller enkelriktad. Waze kan automatiskt ändra vägen om alla som kör där med Waze igång kör åt samma håll. Vägtyp fungerar Private Road utmärkt till Bussgator eftersom Waze inte guidar via en sådan.

/Patrik
Image
Country Manager, Sweden
Waze Statussida, Blog
Facebook: Waze Sverige
Twitter: Waze, Waze Sverige, Waze Mapping Support
Google+: Waze Sverige
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Been thanked: 31 times

Postby V70_white » Fri May 03, 2013 3:52 pm

Hej

Jag vet inte om det är rätt sätt som jag gjort det på, men i Gävle har jag haft problem med en bussgata som vid några tillfällen fått gröna pilar då folk som inte känner till området ändrat efter vad jag gissar automatiska felrapporter. (Folk som åker buss har Waze igång.)
Jag ändrade namn på den lilla snutt som var bussväg till just "bussväg" och efter det har ingen satt tillbaka de gröna pilarna. Nu förstår även de redigerare som inte känner till området att det är en bussväg och accepterar de röda pilarna. :)
V70_white

Been thanked: 9 times

Postby V70_white » Sat May 04, 2013 10:34 pm

elimat85 wrote:Ett alternativ är väl att låsa den snutten till level 3 åtminstone. AMs i området borde känna till detta.

/Matthias

Det är väldigt lätt att bli AM och att lita till att AMs vet vad de gör är inte alltid det säkraste. Det går ju att bli AM efter bara någon dag som ny användare.

Men absolut, jag låste den till lvl3 också. :)
V70_white

Been thanked: 9 times

Next

Return to Sweden [svenska]