Post Reply

Vanliga redigeringsfel

Post by SverkerN
Hej!

Några fel som görs är vanligare än andra. Jag tänkte först skriva ett inlägg, men kom fram till att en wikisida är bättre. Känner du igen några av felen? Är det något vanligt fel du stöter på som inte finns med?

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times

POSTER_ID:806033

1

Send a message

Post by zonkt
En sak jag ser ofta (och har själv gjort en gång i tiden), är namn på företag, byar eller andra företeelser inlagda som gatunamn - inte som landmark eller city i de fall det är ett korrekt val.

Även farmland, park och annat läggs in i väldig omfattning (av enstaka personer, så det går i vågor). Någon stadspark eller om det är den enda oasen i en öken, kan väl vara ok, men inte gröna plättar överallt i ett land där det mesta är skog och träd finns överallt :) Sjöar och större vattendrag är vettigare i så fall, då de är mer tydliga och fungerar bra som referenspunkter att navigera efter.

Edit: men man behöver kanske inte överarbeta just sådana... https://world.waze.com/editor/?lon=17.8 ... TTTFTTTFTT
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav

Post by Vandraren
Någonting jag ser relativt ofta är korsningar/vägdelningar med flack vinkel, vilket ger "håll till höger" i stället för "sväng till höger" när man kör med navigation. Lägger man till en liten knix på slutet av den anslutande vägen (det är nästan alltid en väg som dominerar trafikmässigt och en som ansluter, kan dock kräva lokalkännedom för att veta vilken som är vilken) syns det knappt på kartan, men ger rätt navigation.

Dessutom skulle jag gärna se några praktiska exempel på rätt och fel vad gäller parkeringsvägar, för att förtydliga.
Vandraren
Area Manager
Area Manager
Posts: 80
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by SverkerN
Bra. Försökte klämma in lite mer om landmärken som inte hör hemma på kartan och snabbmatsvägar.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag ska försöka förtydliga. :-)

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
lindq wrote:Kanoninitiativ!

Angående tillåtna svängar (http://www.waze.com/wiki/index.php?titl ... r_ej_satta) kan man påpeka att alla svängar sätts till (mjuka) röda när man skapar en korsning, samt att man med Shift-Z får fram alla röda pilar (givet att man är på en zoomnivå där pilar syns).

Kanske något om återvändsgator (cule de sac) som ska ha avslutande korsningpunkt (annars kan Waze inte lägga en rutt över dem, vilket behövs när man startar på en sådan gata).
Nu går det givetvis att forumulera saker på olika sätt, men att sätta svängarna tas upp i punkt 3 och avslutande korsningspunkt tas upp i punkt 2. Tanken är inte att beskriva allt med kortkommandon mm. Det får man läsa sig till i de länkar som finns där. :-)

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Bra synpunkter!

Angående "P" för parkeringslandmarks. Majoriteten av alla landmärken följer inte praxis. Ex ska inte en anslutande parkeringsplats till ett köpcentra markeras. I stället ska hela köpcentrat inklusive parkeringen vara av typen "Mall/Shopping center". Jag kommer inte ihåg om det diskuterats hur övriga ska namnges.

Ang korsningar. Vi har påbörjat översättningen av Junction style guide. Jag lägger upp en punkt bland de vanliga redigeringsfelen.

Ang namn på vägar mellan byar. När det gäller vägar mellan byar så har ofta, inte alltid, Eniros karta svaret på frågan. En kortare (någon kilometer?) bit ut ut by A heter vägen B-byvägen och vice versa. Sträckan däremellan är ofta namnlös = Länsvägsnumret.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message