Waze säljs?

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: Waze säljs?

Postby Agusa-154 » Tue Jun 11, 2013 7:49 pm

zonkt wrote:Personligen hoppas jag att någon annan än just Google (eller Facebook) får köpa Waze. Dessa företags inställning till personlig integritet och hur de säljer information om kunderna via avancerad "data mining", gör att jag ogärna vill använda system som är kopplade till Google t.ex..

Jag förstår din invändning, och instämmer i princip.

Det är bara det att jag inte kan föreställa mig att Waze, uppköpt eller wallstreetat, skulle kunnat stå emot trycket från exempelvis amerikanska underrättelseorgan eller andra som är intresserade av insamlade data. Slutresultatet hade blivit detsamma i vilket fall som helst. Det är bara det att med Google som ägare vet vi vad som gäller. Annars hade vi kunnat nära ett falskt hopp, och sedan bli bittert besvikna.

Svenne33 wrote:Kan nog bli rätt så bra ändå. Google verkar ju inte vilja ändra på något, nu till att börja med iallafall.

Personligen är jag synnerligen nöjd med utgången av den här affären. Att Waze var till försäljning har länge varit uppenbart, så en eller annan köpare hade slagit till - förr eller senare. Och då är i mina ögon Google det minst dåliga alternativet.

Google har den fördelen att företaget har ett etos som passar mig mycket bättre än exempelvis Facebook, som såvitt jag kan bedöma bara är ute efter snabba stålar. Google förefaller tro på en betydligt mera långsiktig existens.

En annan sak är dock att Google har ett track record av att köpa upp mycket och sedan osentimentalt begrava de inköpta projekt som inte visat sig helt lyckade.
Agusa-154

Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Re: Waze säljs?

Postby amiga6 » Tue Jun 11, 2013 9:30 pm

Hmm... visst det är bättre med Google än med ansiktsbok eller äppelskrutt. Men är det verkligen bra för oss?

simonhowes wrote:Sounds like Picnik or Nik Software buyouts. Promises of "keeping the old company" and integrating google with their products, months later they close them down and put the technology in to their own products.

http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=51811&start=50#p466997
I'm using Samsung Galaxy S7 Android 6.0.1 Swedish and the latest Waze version.

Image
amiga6
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 43 times
Been thanked: 18 times

Previous

Return to Sweden [svenska]