Vad är policyn för vägar inom parkeringsplatser?

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN

Vad är policyn för vägar inom parkeringsplatser?

Postby gertsve » Fri Jun 14, 2013 10:53 am

Skall vi ta bort gyttret av vägar inom parkeringsplatser eller låta dem vara kvar?

https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... TTTTTTTTFT
Image

Gert S
Malmö
iPhone 6 / IOS: Senaste
Ipad 3 / IOS: Senaste

gertsve
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 12 times
Been thanked: 3 times

Re: Vad är policyn för vägar inom parkeringsplatser?

Postby zonkt » Fri Jun 14, 2013 11:14 am

Det ska bara vara väg in och ut, så nog tycker jag man med all rätt kan rensa upp och snygga till. Men att gärna sända meddelande till den som editerat senast, för att tala om vad och varför.

Ungefär så här bör det väl se ut: https://world.waze.com/editor/?lon=17.6 ... TTTTTTTTFT

I länken du gav finns ju även promenadstråk inlagda - det är nästan ännu värre :)

Image
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone4+Galaxy Note2
Image
zonkt
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Postby gertsve » Fri Jun 14, 2013 11:36 am

Precis min uppfattning också. Då sätter jag igång och meddelar innan jag raderar.
Ditt exempel är exemplariskt! :D
Image

Gert S
Malmö
iPhone 6 / IOS: Senaste
Ipad 3 / IOS: Senaste

gertsve
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 12 times

Postby Wolfeye » Fri Jun 14, 2013 11:46 am

Alldeles riktigt!
Det var ju inte särskilt tydliga instruktioner i Wikin.
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby Morfar » Fri Jun 14, 2013 3:50 pm

Mycket bra att informera innan radering av något på kartan. En användare som har bidragit med att rita mer på kartan kommer inte tillbaka och lägger ner mer tid på Waze om det bara försvinner igen. Även när någon lägger till saker på kartan som bara till hälften är enligt "Best map editing practice" blir det ju i alla fall en utbyggning av kartan. Gyttret av vägar inom parkeringsplatser kan ju t o m hjälpa någon stackare att hitta ut igen när man väl har lyckats hitta bilen :) Där jag redigerar blir jag glad för varje liten vägstump som Någon Annan lägger digital asfalt på. Även när jag får (poäng för att) ordna med koppling till befintlig väg, vägnamn och körriktningar.
Morfar

Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Postby SverkerN » Fri Jun 14, 2013 5:08 pm

Morfar wrote:Mycket bra att informera innan radering av något på kartan. En användare som har bidragit med att rita mer på kartan kommer inte tillbaka och lägger ner mer tid på Waze om det bara försvinner igen. Även när någon lägger till saker på kartan som bara till hälften är enligt "Best map editing practice" blir det ju i alla fall en utbyggning av kartan. Gyttret av vägar inom parkeringsplatser kan ju t o m hjälpa någon stackare att hitta ut igen när man väl har lyckats hitta bilen :)

Att allt som läggs till kartan är bra även om det inte följer Best Editing Pracitce stämmer inte. Väldigt mycket som läggs in gör kartan bara grötig. Hittar man inte ut från en parkering vet jag inte om Waze är lösningen.

Ang att ta bort det som inte hör hemma. Jag håller med om att det är viktigt att informera innan radera. Det är en mycket svårt avvägning vad som kan sägas/skrivas så att inte lusten att hjälpa till försvinner. Vissa tar illa upp när någon påpekar minsta lilla fel. Andra förstår att det går inte att kunna allt på en gång utan tar till sig och gör det bättre nästa gång.

En liknelse från hemmet. 3-åringen kommer över en tuschpenna och ritar ett, enligt honom, fint spöke på väggen. Vad ska man då säga så att motivationen att rita/teckna/måla bibehålls, men att det finns en Best Practice att följa? Jag önskar ett bra svar här.

Kan tillägga att vi fick måla om väggen. Dvs radera det han gjort för det följde inte Best Practice i detta hem. :-)

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 188 times

Postby Morfar » Fri Jun 14, 2013 6:58 pm

Ett tänkt exempel: en ny entusiastisk användare med inställningen "instruktionsböcker är för fegisar" ritar in två helt korrekta villavägar, en grötig parkering och ett felaktigt landmark. Det vore synd om han/hon inte lägger in ytterligare två riktiga villavägar nästa månad. Så även om någon av oss gamla rävar får städa lite blir kartan ju faktisk bättre. Där jag editerar finns det i princip bara förskjutna satellitbilder eller gröna nyanser, så allt nytt måste asfalteras på plats. Här i glesbygd är kartan mycket långt från färdigritat. Eftersom jag sällan ser andra rita in mer på kartan i "mitt" område blir jag kanske inte så lätt irriterat även om det blir något "tuschspöke" ibland. Jag kan tänka mig att AM i storstäder kan bli lite stressade om för många "lägger sig i" och ritar hellre än bra.

Det är precis som du skriver känsligt att "säga åt" någon. Kommunikation är lättare ansikte mot ansikte. Vi får försöka hjälpa och vägleda nya i stället för att "morra" åt dem. Det blir väldigt lätt missuppfattningar när man bara har smileys som ansiktsuttryck och gemener och versaler som tonlägen.

Jag har tyvärr inget bra svar på frågan om tuschspöket. Han kan ju vara en ny Rembrandt, synd att bromsa kreativiteten. Vi får nog koncentrera oss på spökvägar i Waze :-)
Morfar

Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Postby Agusa-154 » Fri Jun 14, 2013 9:22 pm

Jag har en känsla av att det här kanske är en Frequently Asked Question, och att mitt minne är lite åldrat, men jag undrar: När man skickar PM till andra kartediterare, är man verkligen säker på att de får meddelande om det?
Agusa-154

Has thanked: 22 times

Postby SverkerN » Sat Jun 15, 2013 8:35 am

Agusa-154 wrote:Jag har en känsla av att det här kanske är en Frequently Asked Question, och att mitt minne är lite åldrat, men jag undrar: När man skickar PM till andra kartediterare, är man verkligen säker på att de får meddelande om det?

När du skickar PM till en person ligger det i mappen "Outbox" tills mottagaren läst det. Då flyttas det till "Sent messages". Det äldsta jag har kvar PM i "Outbox" är från 2012-06-08, dvs den användaren har aldrig gått in och läst meddelandet.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 188 times

Postby ulfhe » Mon Oct 07, 2013 5:09 pm

Jag tycker inte det blir bra när man tar bort alla vägar inom parkeringsplatser. Finns det flera utfarter är det bra att få tips om vilken som är bäst och att veta, innan man är där, åt vilket håll man skall åka. Är alla vägar borttagna från parkeringsplatsen så låser Waze på närmaste väg utanför - kanske inte alls en väg man kan åka till. När man kommer till en utfart så hoppar Waze dit och kartan snurrar runt en del. Är man bekant med parkeringen går det ofta bra, men även då kan det bli problem om Waze av något skäl rekommenderar en annan utfart eller annan färdväg från platsen pga trafiksituationen.
Last edited by ulfhe on Tue Oct 08, 2013 6:42 pm, edited 1 time in total.
ulfhe
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Next

Return to Sweden [svenska]