Post Reply

Inlagda gatunummer ignoreras

Post by cloakingdevice
Måste ett helt gatusegment (eller hela gatan/vägen) numreras på båda sidorna för att det ska funka? Har lagt in tre nummer på en sida av ett kvarter, och Waze hänvisar till ett kvarter bort.

I det här fallet gäller det Vallbovägen 33, Falsterbo (https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... TTTTTTTTFT)

..A
cloakingdevice
Posts: 77
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

POSTER_ID:1705744

1

Send a message

Post by cloakingdevice
Jo, jag vet, men vad jag kommer ihåg la jag till detta långt innan den 10/6.. Men får avvakta och se helt enkelt.
cloakingdevice
Posts: 77
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times
Send a message

Post by Morfar
Det verkar vara 10/6 2012...
Morfar
Posts: 112
Has thanked: 20 times
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by pdahlgren
sverkernordlund wrote:Det är lite skumt med husnumren. Från denna wikisida:
As of March 31, 2013, the Waze app and website address search mechanism does not use the internal house numbers and relies on external data sources.
/Sverker
Ska vi tolka det här som att det inte är någon idé att fortsätta lägga in husnummer?
/Peter
pdahlgren
Posts: 10
Has thanked: 2 times
Send a message
Area Manager i delar av Östergötland och Södermland
https://www.waze.com/wiki/images/5/5a/W ... M_only.png

Post by SverkerN
Det är lite skumt med husnumren. Från denna wikisida:
As of March 31, 2013, the Waze app and website address search mechanism does not use the internal house numbers and relies on external data sources.
Tittar jag på ex Grönfinksvägen, Vallentuna så verkar husnummer sökningen fungera i livemap. Men tittar jag på Gulsparvsvägen, Vallentuna som ligger intill så fungerar inte husnumren. Tyvärr framgår det inte när ett husnummer lagts in eller ändrats. Antagligen är båda vägarna "numrerade" samtidigt.

Jag provade att söka efter Vallbovägen 33, Falsterbo i mobilklienten. Det första sökresultatet som dyker upp är inte rätt. Klickar på "G" för att se Google resultatet och får då fram önskat resultat och exakt position. Fungerar också bra med gatan som jag exemplefierade med ovan.

Jag vet inte om du läst det, men Waze håller på att ändra så att Google sökningen integreras på ett bättre sätt i mobilklienten. Lär mer här. Det står bl a att waze ska visa upp det bästa sökresultatet i den första resultatsidan baserat på det waze har och resultatet från google sökningen. Det finns andra forumtrådar där det diskuteras hur Waze kan avgöra vad som är "bästa" sökresultat. Det som matchar exakt vad användaren skrivit?

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Nja. Jag måste gräva lite mer.

Förut var det så att NA servern förlitade sig på extern sökkälla (Bing) och vi på INTL servern som inte hade basemap förlitade oss på de inlagda numren. Sedan lade Waze till möjlighet att lägga in husnummer i WME för att externa sökkällan var inte var tillförlitlig i alla lägen. Efter det så har Google köpt Waze och nu är det alltså nya förutsättningar igen.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by TheKley
Antar att du vet att senaste uppdateringen av livekartan gjordes 10/6.
Sökte upp adressen i livekartan själv och husnumret finns inte med än....

Mvh
Nicklas
TheKley
Posts: 11
Has thanked: 2 times
Send a message