Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by mirarkitty
De _brukade_ vara riksväg, men riksvägen flyttades ut ur stan (runt Bojsen, förbi Lugnet).

Jag skulle föredra en avfartsfil för
https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... ,230312827
eftersom den filen behöver väljas så långt innan korsningen. Ok om jag lägger till den?
mirarkitty
Posts: 109
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by mirarkitty
Jag har lagt till en avfartsfil nu.

I Falun är det säkert inga problem, men i Stockholm så vill man ligga i rätt fil långt innan - oftast innan man får instruktionen. Det är nog därför jag tycker om avfartsfiler.

Den knix jag gjorde på avfartsfilen nu borde ge instruktionen "håll till <x>" för båda filerna (~30 grader), och instruktionen borde komma lagom tidigt.

https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... =230534555

Jag tog bort den röda pilen också.
mirarkitty
Posts: 109
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by mirarkitty
I fallet där det finns en avfartsfil så håller jag med dig. Då ska det inte vara en knyck på "huvudvägen framåt".

Men i det här fallet, där man måste välja en av de två filerna vägen hade för att fortsätta, tycker jag inte alls att "håll till vänster" är överflödig. Man måste välja höger eller vänster fil, även om man ska "framåt". Och vilken som är "framåt" beror på var du ska...

Just i Falun kanske det inte är så noga, men det är ruskigt irriterande att inte få den instruktionen på till exempel Autobahn där du får en extrasväng på 20km innan du hittar tillbaka bara för att någon ansåg att någon av filerna var "framåt" och det inte gavs några instruktioner. Ett mer jordnära exempel är den här korsningen:

https://world.waze.com/editor/?lon=17.9 ... ,182537788

där fel väg vid rusningstrafik inte ger 20 km omväg, men väl uppåt en timme. (Jag har testat.) Där är det väldigt tydligt två filer på samma sätt som Korsnäsvägen, och nu får man rätt instruktioner i tid oavsett om man ska E4N eller E4S. Perfekt, alltså.

(I Falu-fallet är det officiella "framåt" kanske till och med är högerfilen/avfarten - kolla gatunamnet - jag är inte alls säker på att det fortfarande är Korsnäsvägen som fortsätter norrut. Tolkningsfråga.)
mirarkitty
Posts: 109
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by mirarkitty
No worries. =^.^=
mirarkitty
Posts: 109
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by mirarkitty
Och där tog någon bort den...

Eftersom den avfartsfilen även påverkar hur snabbt man kan färdas (det är ofta störningar framåt, men inte mot sjövägen, så utan den infon så blir inte rutterna lika bra), lägger jag tillbaka den och låser... :p

Edit: Nehäpp, det fick jag inte. Noden är låst...
mirarkitty
Posts: 109
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by NeXTer
Definitivt mindre rörigt så.

Sedan är det som sagt frågan om Korsnäsvägen och Gruvgatan verkligen ska ritas tvåfiliga, men de är ju lite märkligt byggda med vad som ser ut som en refug av varierande bredd emellan?

Sedan är frågan om de inte skulle höjas till Minor Highway också?
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by NeXTer
Riksväg eller inte skulle jag inte säga spelar någon roll, huvudvägar och ringleder bör ha högre nivå för att underlätta navigation. Generellt tycker jag man är lite för försiktig med vägnivåerna vilket har straffat sig tidigare vid navigation över längre sträckor.

Håller med om att en avfartsfil är lämplig då det inte är tillåtet att svänga höger i själva korsningen. Men snygga gärna till vinkeln på stumpen också, den är lite skarp när man kommer från nordost, bör vara rät vinkel.
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by NeXTer
Ser bättre ut, men gör helst inte en knyck på vägen rakt fram som du har gjort nu.

Knäckar för att få instruktion om svång/håll åt något håll vill man ha i situationer där vissa av de existerande körfälten viker av i annan riktning, inte som i det här fallet när det tillkommer en svängfil.

Instruktionen "håll till vänster" för att fortsätta rakt fram är i det fallet helt överflödig. :)
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by NeXTer
Sorry, du har helt rätt, jag fick för mig att filen tillkom, men det gjorde den ju inte... :oops:
NeXTer
Posts: 79
Been thanked: 10 times
Send a message

Post by SverkerN
hurja wrote:Jag har nu tittat ett tag på dessa korsningar med detaljerade svängfiler. Söker stöd till att förenkla dem.
I det första fallet räcker väl med att Regimentsvägen kommer som en enkel väg till Korsnäsvägen?
https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... TTTTTTTFTT

I det andra fallet är det klart att svängfilerna är helt överflödiga. Frågan är om jag ska ändra Korsnäsvägen till en enkel huvudled till rondellen.

https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... TTTTTTTTFT

/Jaska
Ja, på första.

Korsnäsvägen. Om du tittar på GPS spåren så ser du en tydlig separation mellan de enkelriktade vägarna. Den bör du låta vara uppdelad. Däremot måste korsningen göras om så att rätt instruktioner ges.
rosangen wrote:Kommer man ifrån höger här: https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... =148432820 och ska svänga vänster så tror jag inte det blir sådan instruktioner, Waze kan ju tror att det bra är att köra rakt fram. Men jag kan helt klart ha fel.

Men ritar man en enkel korsning med enkla vägar så blir det lättare rätt!

Sean finns det nog ingen anledning att ha delad väg fram till rondellen.

En fördel med att ändra onödigt komplicerade korsningar är att nya wazare tar efter och ritar komplicerade korsningar de också, kanske ändrar enkla korsningar till överarbetade korsningar.
rosangen har rätt. Om man i Livemap provnavigerar så får man ingen "sväng vänster" instruktion.

Sedan är det precis som rosangen skriver. De flesta som hjälper till och redigerar kartan tar sig inte tid att sätta sig in i hur det fungerar utan tittar bara hur andra gjort. Därför är det viktigt att rensa bort det som inte hör hemma på kartan. Ex onödigt komplexa korsningar (som i detta fall dessutom ger fel instruktioner), landmärken, cykelvägar, gångvägar.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message