Två korsningar i Falun

Image

Moderators: Unholy, pnylin, avozetta, SverkerN

Re: Två korsningar i Falun

Postby NeXTer » Tue Sep 10, 2013 7:56 am

Riksväg eller inte skulle jag inte säga spelar någon roll, huvudvägar och ringleder bör ha högre nivå för att underlätta navigation. Generellt tycker jag man är lite för försiktig med vägnivåerna vilket har straffat sig tidigare vid navigation över längre sträckor.

Håller med om att en avfartsfil är lämplig då det inte är tillåtet att svänga höger i själva korsningen. Men snygga gärna till vinkeln på stumpen också, den är lite skarp när man kommer från nordost, bör vara rät vinkel.
Image
NeXTer

Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Postby HenrikRosvallWaz » Tue Sep 10, 2013 8:13 am

Helt klart för en höjning av vägtypen ett snäpp på denna väg: https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... =148432118 Det segmentet har även en felaktig röd pil!

Men om den behöver en avfartsfile är jag skeptisk till. Får man instruktioner om att svänga höger så lägger man väll sig i höger fil. Värre för de som ska åka rakt fram, de måste hålla till vänster. Men man får ju kolla lite på skyltningen också när man kör ;)

En viktig del i Waze är att skapa så enkla korsningar som möjligt, då funkar navigeringen och routberäkning bäst!
HenrikRosvallWaz

Been thanked: 1 time

Postby mirarkitty » Tue Sep 10, 2013 3:47 pm

Jag har lagt till en avfartsfil nu.

I Falun är det säkert inga problem, men i Stockholm så vill man ligga i rätt fil långt innan - oftast innan man får instruktionen. Det är nog därför jag tycker om avfartsfiler.

Den knix jag gjorde på avfartsfilen nu borde ge instruktionen "håll till <x>" för båda filerna (~30 grader), och instruktionen borde komma lagom tidigt.

https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... =230534555

Jag tog bort den röda pilen också.
mirarkitty

Been thanked: 4 times

Postby NeXTer » Tue Sep 10, 2013 5:10 pm

Ser bättre ut, men gör helst inte en knyck på vägen rakt fram som du har gjort nu.

Knäckar för att få instruktion om svång/håll åt något håll vill man ha i situationer där vissa av de existerande körfälten viker av i annan riktning, inte som i det här fallet när det tillkommer en svängfil.

Instruktionen "håll till vänster" för att fortsätta rakt fram är i det fallet helt överflödig. :)
Image
NeXTer

Postby mirarkitty » Tue Sep 10, 2013 6:41 pm

I fallet där det finns en avfartsfil så håller jag med dig. Då ska det inte vara en knyck på "huvudvägen framåt".

Men i det här fallet, där man måste välja en av de två filerna vägen hade för att fortsätta, tycker jag inte alls att "håll till vänster" är överflödig. Man måste välja höger eller vänster fil, även om man ska "framåt". Och vilken som är "framåt" beror på var du ska...

Just i Falun kanske det inte är så noga, men det är ruskigt irriterande att inte få den instruktionen på till exempel Autobahn där du får en extrasväng på 20km innan du hittar tillbaka bara för att någon ansåg att någon av filerna var "framåt" och det inte gavs några instruktioner. Ett mer jordnära exempel är den här korsningen:

https://world.waze.com/editor/?lon=17.9 ... ,182537788

där fel väg vid rusningstrafik inte ger 20 km omväg, men väl uppåt en timme. (Jag har testat.) Där är det väldigt tydligt två filer på samma sätt som Korsnäsvägen, och nu får man rätt instruktioner i tid oavsett om man ska E4N eller E4S. Perfekt, alltså.

(I Falu-fallet är det officiella "framåt" kanske till och med är högerfilen/avfarten - kolla gatunamnet - jag är inte alls säker på att det fortfarande är Korsnäsvägen som fortsätter norrut. Tolkningsfråga.)
mirarkitty

Postby NeXTer » Tue Sep 10, 2013 6:54 pm

Sorry, du har helt rätt, jag fick för mig att filen tillkom, men det gjorde den ju inte... :oops:
Image
NeXTer

Postby mirarkitty » Tue Sep 10, 2013 7:35 pm

No worries. =^.^=
mirarkitty

Postby mirarkitty » Mon Sep 16, 2013 8:39 am

Och där tog någon bort den...

Eftersom den avfartsfilen även påverkar hur snabbt man kan färdas (det är ofta störningar framåt, men inte mot sjövägen, så utan den infon så blir inte rutterna lika bra), lägger jag tillbaka den och låser... :p

Edit: Nehäpp, det fick jag inte. Noden är låst...
mirarkitty

Postby hurja » Mon Sep 16, 2013 3:26 pm

Mirarkitty wrote:Jag har lagt till en avfartsfil nu.

Den knix jag gjorde på avfartsfilen nu borde ge instruktionen "håll till <x>" för båda filerna (~30 grader), och instruktionen borde komma lagom tidigt.

https://world.waze.com/editor/?lon=15.6 ... =230534555

Tack, Mirarkitty! Borde ge bättre intruktioner. Jag körde där i lördags och kartan var inte uppdaterad än. Waze gav noterade inte korsningen när navigeringen var mot E16. Hoppas detta ger "håll till vänster" redan före rondellen.

/Jaska
iPhone 6S
AM Dalarna, Siljan - Hedemora, Ludvika SWEDEN
AM Åland/Ahvenanmaa, FINLAND

Image
MapRaids: MMR1, MR-Canada, MMR2-China, MMR3-Thailand, MR Australia, MR Poland, MR PA-, MMR South-Africa
hurja
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 21 times
Been thanked: 19 times

Postby ulle2 » Mon Apr 21, 2014 8:25 pm

Jag vet inte hur slutresultatet av disk i denna tråd blev så jag låter någon mer insatt rätta till felaktigheterna som aliz27 har gjort.

https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... ,247328198

/Ulle
Country Manager Sweden
Image
MapRaids: LA, Huston, Ottawa, DFW, MMR1, PA, MMR2 China, Boston, Puerto Rico, MMR3 Thailand, MMR4 Australia, Venezuela, mMR Turkey, MMR Poland, PA-SL, mMR Turkey-Denizli, MMR South-Africa
ulle2
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 66 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]