Post Reply

E20/E4 Södertälje

Post by Klas-Kent
Hej,

Igår åkte jag från E20 in på E4 mot Sthlm. Fick en väldigt konstig rutt; "keep right", dvs svänga av motorvägen, ner på lilla vägstumpen under E20 och sen upp igen mot E4 norrut. Istället för bara "keep left" för att komma direkt upp på E4an. Det var ingen trafikstockning eller andra vägrapporter där vid tidpunkten ifråga.

Jag postade en rapport i bilen. Kollade dessutom på kartan när jag kom hem, men allt såg bra ut, ruttvalet till trots. Lät därför rapporten ligga (inte för att jag som lv3 ändå skulle kunna göra något med en lv5-låsning) så att någon klokare än mig kan lista ut vad som hänt. För jag har ingen aning om hur det gick till...

Nu kollade jag dock på korsningen igen, och en användare har nu ritat sönder vägskälet helt. Se markerade vägstumpar:
https://world.waze.com/editor/?lon=17.6 ... 0,79502374

Min rapport ligger där oxå, den visar hur Waze routade oss. Allt såg som sagt bra ut när vi åkte förbi igår, sånär som på det obegripliga ruttvalet.
Klas-Kent
Posts: 18

POSTER_ID:1894936

1

Send a message

Post by Klas-Kent
Japp, vägen är fullt öppen för trafik. Den är dock inte lämplig för trafik mot Stockholm. Waze ville alltså att vi skulle hålla höger från E20 ner på Verkstadsvägen, höger nere på verkstadsvägen och därefter höger igen upp på rampen. Rätt väg hade varit att hålla vänster på E20.
Klas-Kent
Posts: 18
Send a message

Post by Klas-Kent
Det var just av den anledningen jag startade tråden. Som jag uttryckte det - "en användare har nu ritat sönder vägskälet helt". Du har ritat helt rätt och allt ser bra ut igen, dvs precis lika rätt som det gjorde igår när jag kom hem efter att ha fått den felaktiga rutten. Återstår därfär att se om Waze i och med meckandet med vägen börjat fatta hur vägnätet hänger ihop så man slipper den knasiga rutten via Verkstadsvägen när man kommer från E20.
Klas-Kent
Posts: 18
Send a message

Post by pnylin
Nu när jag kollade där fanns det två avfarter till vänster (mot E4 norrut) och ingen mot höger (E4 söderut).

Skulle det vara så???
Jag tog bort en av de till vänster och la in den till höger.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Vi får se hur det blir efter nästa (eller nästnästa) uppdatering. Jag tog även bort en korsningspunkt på avfarten mot Stockholm som när är ett segment istället för två.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
Det ser ju inte så bra ut. Visst går det fortfarande att svänga av till Verkstadsvägen? Alltså den ramp stump som saknas.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message