Post Reply

Upp och ner på viadukten

Post by bazookaskoga
Hej,

Vid Skåneporten brukar det komma ett par felrapporter som jag har svårt att hitta en lösning på.
Personer i södergående riktning på E4 hänvisas av någon anledning upp på avfarten för att sedan guidas ner på E4 direkt igen. Jag har sett ett flertal liknande felmeddelanden.

Någon som har en idé på vad som är fel?

https://www.waze.com/editor/?env=row&zo ... s=90272393

Mvh Skoga
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

POSTER_ID:8200233

1

Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
Tack Sverker
Jag kan titta till området för att se om felrapporterna sinar..
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by bazookaskoga
Då var felmeddelandena tillbaka igen på samma plats.

https://www.waze.com/sv/editor/?zoom=4& ... TT&env=row
bazookaskoga
Posts: 93
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times
Send a message
Byggingenjör i Skåne
AM i Helsingborg, Ängelholm, Malmö, Örkelljunga och Örnsköldsvik

iPhone 4S | iOS 6.1.2 | Waze 3.7.2

Post by Michanek
UlfEnhager wrote:Kanske moraliskt tveksamt, men någon sade tidigare att Waze inte är en navigator, utan till för att hitta den snabbaste vägen.
Det blir alltid knepigt när man börjar diskutera moral. Olika människor har väldigt olika moral. Jag tycker att om det är lagligen tillåtet att köra på ett visst sätt så ska inte vi lägga in röda pilar för att styra vad som är moraliskt. Det måste vara upp till varje bilist att bestämma om man vill följa waze förslag eller ej utifrån sin egen moral.
Michanek
Posts: 103
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Michanek
sverkernordlund wrote:Best practice är att sätta en röd pil.
Jaha, då behöver vi inte fundera mera på det. :P
Michanek
Posts: 103
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by petruslundberg96
Har sett rapporten där ett tag, men har inte heller kunnat hitta något fel. Vi får hoppas på att Sverkers lösning fungerar.
petruslundberg96
Localizers
Localizers
Posts: 209
Has thanked: 14 times
Been thanked: 22 times
Send a message
Localization Expert for the Swedish Translation of Waze

Post by SverkerN
Det är nog inget fel. Waze verkar inte riktigt få till denna typ av rutter via på- och avfarter.

För att rutten inte ska lägga via rampen så ska, i detta fall E4 S, ha exakt samma namn, vägtyp, elevation mm. Det enda jag noterade här var att E4:an hade nivå -1 under rondellen. Något som inte behövs då rondellen ligger på +1. Jag ändrade det så får vi se om det gör någon skillnad. Tyvärr är det inte säkert att något händer. Jag har på senare tid läst om att detta inte heller fungerar.

Vid vanlig ramp på och av så är rekommendationen att sätta en röd pil så rutten inte läggs där. Vet att det är otydligt beskrivet, men hoppas att permalänken visar vad jag menar.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
UlfEnhager wrote:Nej, jag har inga problem med att åka ramper om det går fortare, och vill inte ha några röda pilar på giltiga ramper i Stockholm!

/Ulf
Best practice är att sätta en röd pil.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by UlfEnhager
Fast under rusningstid i Stockholm, så är ibland upp och ner på av- och påfarter snabbare än normalvägen ... ;-)
Kanske moraliskt tveksamt, men någon sade tidigare att Waze inte är en navigator, utan till för att hitta den snabbaste vägen. Vilket ibland kan vara via ramperna ...

/Ulf
UlfEnhager
Posts: 111
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message

Post by UlfEnhager
Nej, jag har inga problem med att åka ramper om det går fortare, och vill inte ha några röda pilar på giltiga ramper i Stockholm!

/Ulf
UlfEnhager
Posts: 111
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Send a message