Post Reply

Förslag: Nytt sätt att rita vägar med vägtullar?

Post by
Hej!

Som ni redan vet kan man ställa in att man vill "undvika vägtullar" i Waze-Appen. Problemet med t.ex. Stockholms trängseltullar är att de är tidsbegränsade. Man kan med fördel åka där under kvällar, nätter och helger utan avgift. Men det gör att man i praktiken måste ändra Appens inställning om man ändå vill kunna få dessa ruttförslag när dessa är "tullfria"!

Efter införandet av "Time Based Restrictions" så går det relativt lätt att fixa kartan, så att Appen föreslår bästa väg under tider då det är "tullfritt", trots att man indikerat att man vill "undvika vägtullar".

Hur då? Jo, man lägger två parallella vägar vid vägtullen; en som är "Toll Road" precis som idag, och en som är normal väg med tidsbegränsningar som ej tillåter passage när det faktiskt är avgift för passage av vägtullen. I Stockholm gör man den normala vägen "restricted" 06:30-18:30 måndag till fredag.

Ett mindre problem är att det inte bör vara två parallella vägar, utan två helt överlappande vägar. Annars får man instruktioner om "håll till höger" resp. "håll till vänster". Om man som kart-redigerare känner till att dessa tullavsnitt består av två helt överlappande vägar så borde det egentligen inte vara något problem. Om man ändå vill se dem som två vägar, så kanske man kan fixa en liten separation på mitten av segmentet, så att utgången från korsningpunkten fortfarande är överlappande och därmed ingen instruktion om höger och vänster ges.

Jag har provat detta på en liten test-sträcka, och det verkar fungera! I samband med testet så kollade jag om det fanns något liknande på forumet, och det verkar som de testar det i London med framgång.

Vad tror ni? Skall vi prova i Stockholm också? Alternativet är väl att höra med Waze om de kan införa "time restrictions" direkt på "Toll Road"-sättningen. Är det möjligt för någon att kolla med Waze direkt?

Kommentarer?

/Ulf

POSTER_ID:12612533

1

Send a message

Post by Agusa-154
Jag instämmer egentligen med amiga6, men undrar hur lång tid det kan ta för Waze att realisera "time restrictions" för vägtullar.

Den svaghet som jag själv från första början upplevde som störst med Waze var hanteringen av grusvägar. Den svagheten har ännu inte åtgärdats. Mitt minne kan spela mig ett spratt, men nog har jag för mig att jag sett realistiska idéer om hur det kunde lösas i internationella delar av forument i minst ett år vid det här laget. (Jag stödjer alltså själv idén med en flagga/kryssruta av den typ som f.t används för vägtullar för att markera vägar utan permanent beläggning.)

Finns det något skäl att hoppas på att det kommer att gå snabbare med vägtullar?
Agusa-154
Posts: 104
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times
Send a message
In Barcelona: not much use for cars.
In Sweden: driving mostly on the countryside.

Post by amiga6
Tycker inte att vi skall köra med parallella vägar.

Jag ställer mig positiv till "time restrictions" för Vägtullar.

/Anders
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
En bra "bypass" tills Waze har löst problemet.
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by avozetta
Att hitta på egna lösningar för att skapa en funktion som inte stöds riskerar i värsta fall att skapa mer problem än det löser så jag håller med Sverker att vi skall vara försiktiga.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Jag är för dåligt insatt hur dessa funkar, pingar de andra.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by lindq
petkr4 wrote: Vi har 36 betalstationer i Göteborg och det stämmer att man måste betala tull för att passera genom Göteborg på E6/E20 och det gäller i princip alla in och utfartsleder. Helt absurt enligt min mening.
En sidokommentar; ska man bara förbi Göteborg finns det andra vägar, men de är längre och sämre.
(Från E6 söderifrån, via Pixbo, till Rv40, över Öjersjö till E20, genom Gamlestan till E45, över älven till E6 via Angeredsbron eller Jordfallsbron.
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by Michanek
UlfEnhager wrote:Vad tror ni? Skall vi prova i Stockholm också?
Låter som en bra idé. Om Waze inför bättre möjligheter senare så kan man ju använda dessa då. I väntan på det, och den väntan kan bli lång, så tycker jag Ulfs förslag är bra.
Michanek
Posts: 103
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Michanek
Jag noterade samma sak i helgen och hade samma tanke om lösning.
Tummen upp från mig alltså.
Michanek
Posts: 103
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by ModdeH
Hej.

Har upptäckt en liten issue med dessa dubbla vägar, det är att man kvällstid (och helger) får två förslag på samma rutt, en via tullvägen och en via den otullade vägen (se bild).

Detta är inte något större problem mer än att antalet ruttförslag minskar, då två av dem egentligen är samma. Det kan också vara förvirrande för användare som inte känner till hur det är uppsatt, att få ett förslag med tull och ett utan.

En lösning på detta skulle kunna vara att sätta begränsning på båda vägsegmenten så att det alltid bara är ett som är "giltigt".

Åsikter?
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message
Attachments

Post by ModdeH
Hej. Inga kommentarer från våra Champs?

/H
ModdeH
Area Manager
Area Manager
Posts: 200
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times
Send a message