Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by avozetta
Apfelstrudeln wrote:När jag ser andra Wazare på min rutt ser dom ut att stå stilla på vägen, varför är det så?
Det är medvetet inlagt en fördröjning av integritetssjäl, ingen skall kunna se exakt var du är just nu. Hur nära verkligheten där är vet jag dock inte.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
brensly wrote:Hej!

Mitt "Hem" i Waze har fått fnatt. Klickar jag på infoknappen (i) bredvid "Hem" i listan över destinationer, så står det "241866.-7 km bort". Samma distans står oavsett var jag befinner mig. Konsekvensen av detta är att navigering Hem ger mig felmeddelande "Tyvärr, men vi kan bara ge körinstruktioner på sträckor under 160 mil. Vi jobbar på att förbättra detta".

Det skummaste, är att när jag startar appen och jag automatiskt blir föreslagen att navigera Hem, så fungerar det. Det är endast när jag själv väljer i listan som problemet uppstår.

Jag har testat att sätta en ny plats (visserligen i närheten) som "Hem" men problemet kvarstår.
Är detta något som någon annan upplevt tidigare, och hur kan jag lösa det själv?

Tack på förhand!
Hej!

Inget jag sett tidigare och om ingen annan har ett bättre förslag så föreslår jag att du avinstallerar appen och installerar den på nytt. Om du är lite mer teknisk kunnig så kan du efter avinstallationen och innan du installerar appen på nytt även ta bort waze-mappen på telefonen via en filhanterare i din telefon eller om du kopplar telefonen via USB-kabel till en dator.

Om inget av detta hjälper föreslår jag att du skickar in en felrapport via waze supportsidor.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Apfelstrudeln wrote:Jag vill inte att rösten ska ge körinstruktioner när jag kör utan bara prata när varningar dyker upp. Den verkar komma tillbaka till den inställningen hela tiden. Klart irriterande! Är det för att det kommer nya versioner hela tiden?
Hej!

Intressant iakttagelse då vi som är betatestare på appen har en sådan buggrapport på nuvarande androidversion 3.9.4.0. Jag har lyckats återskapa det beteendet några gånger men ganska sällan och detta utan att installera någon ny version av appen, bara slå av och på en. Vad det beror på vet vi inte och waze har inte agerat på rapporten än.

Vilken telefon/platform kör du på och vilken version av waze?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Hej på er, om ni syftar på reklamen så är det inget som går att stänga av. Däremot går det t.ex. att stänga av förslag på att uppdatera bränslepriser och meddelanden från andra wazeare.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Hej!

När en tillräckligt mängd data finns på plats kommer Waze att släppa funktionen i appen, det är det som styr snarare än version av app.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
world_jaao8s1n wrote:Hej!

Är helt ny användare av Waze, verkar vara en utomordentlig app!

Men jag har några frågor, hur länge stannar en rapporterad olyck/polis/kö i kartan???
Och är rapporterade körapporter manuellt inmatade eller uppdateras dom automatiskt baserat på rapporterade fordons fart?
Och för markerade vägar i rött och orange är dom automatiskt markerade baserat på passerade bilars fart och i så fall hur många rapporterande bilar behövs för ändra markeringen??


Med vänlig hälsning,
Joakim
Hej Joakim!

Det finns manuella rapporter från oss via appen och automatiska från Trafikverket. De manuella rapporterna som vi själva rapporterar in från appen ligger kvar så länge någon tackar, gör tummen upp för rapporten, annars dör den ut inom c:a 20min.

Trafikflödena kan skapas både automatiskt via mätt trafikflöde och manuellt när vi skickar in en körrapport manuellt.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
MeVanman wrote:Varför kan jag inte ha samma konto på mobilen som Ipad. När jag skickar kod och skriver in den säger den. Jag känner igen dig, sen, tyvärr vi har gjort ett försök men kan inte verifiera ditt konto. det måste ha försvunnit någonstans.
Hur löser man detta? Nån som vet?
Janne
Du kan prova att generera ett nytt lösenord för att se om det hjälper, annars får du kontakta Waze via supportsidorna på waze.com.

Konton kan vi inte hantera här.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Bussforare wrote:Är det fler än jag som får "No network connection" minst en gång per dag?
Har haft problemet i en månad. För några veckor sedan blev jag tvungen att uppdatera appen för att det skulle fungera. Nu idag på kvällen fick jag avinstallera hela appen. Så nu kan jag inte använda Waze annat än som GPS utan trafikinformation, eftersom den fortfarande anser att jag inte har nätverk.
Fler som har problem, med Android? Har i alla fall skickat en felrapport till Waze. Det gick, trots att jag inte hade Nätverk enligt Waze app.
Jag kan få det någon gång ibland, väldig sällan alltså. Många gånger är det ett lokalt problem med våra telefoner. Nackdelen med en öppen plattform som Android är att det finns en oändlig mängd olika telefoner där ute som ska stödjas.

På mitt tidigare uppdrag där jag jobbade med mobiltelefonstöd till bilars infotainmentsystem satte vi som krav på leverantören att de garanterade funktionalitet på de 10-20 (lite osäker) mest sålda modellerna på marknaden. Någonstans måste man ha en gräns.

Jag har själv haft HTC under hela min Waze-tid som ju inte längre är någon stor spelare på marknaden men det har funkat bra i stort ändå.

Hur Waze lägger upp sin strategi vet jag inte dock.

Till Waze via Centercode (vår betaplatform) kommer det in liknande problem regelbundet.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by barpappan
Hejsan.

Har kollat på Wikin https://support.google.com/waze#topic=6273402 sökt på forumet och I appen men inte hittat svaret på min fråga.
Från Menyn går jag in på 'Mitt Waze' och väljer 'Grupp'
Där star att man kan gå med I ett 'Sändarlag'
Vad är det och finns det Sändarlag uppsatta och hur går det till att joina I så fall?

Dum fråga?...tja sån't är livet.
:roll:
barpappan
Posts: 17
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times
Send a message
Simply the best
:D
One+One owner

Post by barpappan
Tack för svaret hurja! :D

En till fråga då.
Bensinstationer och priser....man kan inte se dem på kartan utan måste gå in I Meny/Navigera/Bränsle för att se bränslepriser längst vägen...
eller har jag missat någon inställning så man kan se bensinstationer med pris på kartan (som bilden visar)
waze_gas.gif
waze gas
(19.03 KiB) Downloaded 566 times
barpappan
Posts: 17
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times
Send a message
Simply the best
:D
One+One owner